Snabbväxande (helst billig) klätterväxt

_Charlotte_

Trådstartare
Min trädgård har ett sådant där fult Gunnebostängsel. Praktiskt för att hålla unghunden på plats men åsynen av det gör ingen lycklig om man säger så. Jag funderar därför på om det inte borde gå att få någon snabbväxande klätterväxt att "ta över" staketet så det blir grönare, "mjukare", ger insynsskydd och ser trevligare ut.
Men jag har ingen kunskap över huvud taget om växter, så här behöver jag hjälp. Vad finns det?
Murgröna känner jag till, och tycker om, men det kanske finns andra alternativ också som jag inte känner till.

Min trädgård har ett sådant där fult Gunnebostängsel. Praktiskt för att hålla unghunden på plats men åsynen av det gör ingen lycklig om man säger så. Jag funderar därför på om det inte borde gå att få någon snabbväxande klätterväxt att "ta över" staketet så det blir grönare, "mjukare", ger insynsskydd och ser trevligare ut.
Men jag har ingen kunskap över huvud taget om växter, så här behöver jag hjälp. Vad finns det?
Murgröna känner jag till, och tycker om, men det kanske finns andra alternativ också som jag inte känner till.

Humle och Blomman för dagen växer rejält! Jag hade satsat på två olika sorter en snabb och en långsam, varav en vintergrön. Jag har murgröna och kaprifol som klättrar i ett träd hemma hos mig, det är väldigt fint :)

Kaprifol :love: En granne har det på sin trägärdesgård. De växer kanske inte så snabbt, men tvinnar sig och växer upp och ner och runt och överallt... Humle håller jag med de andra om, den är helt galen!

Kaprifol :love: En granne har det på sin trägärdesgård. De växer kanske inte så snabbt, men tvinnar sig och växer upp och ner och runt och överallt... Humle håller jag med de andra om, den är helt galen!
Enda nackdelen med humlen är att den vissnar varje höst. Så till våren får man slita bort allt det som växte året innan.

Då tror jag mer på kaprifolen.

Någon storblommig clematis! Finns många som växer väldigt snabbt.

Tack för alla era svar!
Humle låter jobbigt om man måste riva bort allt visset. De andra förslagen ska jag titta närmre på :)
Något jag glömde i första inlägget, men hoppas att ni ändå förstod, är att det inte bör vara någon giftig växt eftersom jag som sagt har hund. Är någon av de jag fått tips om giftig?

Kaprifol om du vill ha blommor och lukt, annars är vildvin väldigt snabbväxande och täckande. Jag har det som en "grön vägg" på en spaljé :love:
Icke giftiga ;-)

Vildvin är ju underbart! Det hade jag valt.

Jag har bildgooglat lite nu, och känner bara wow om vildvin! Vad vackert det är! Mitt fula staket lär väl inte se ut såhär direkt, men wow.
DSC_8975.jpg

Är det svårt att få det att klättra på ett staket?

Jag har bildgooglat lite nu, och känner bara wow om vildvin! Vad vackert det är! Mitt fula staket lär väl inte se ut såhär direkt, men wow.
DSC_8975.jpg

Är det svårt att få det att klättra på ett staket?

Nä, som med alla klätterväxter får du ju leda upp stammarna dit du vill att de ska klättra i början.

Får man hoppa in?

Har balkong med förmiddagssol (knappt) och skulle vilja ha något som klättrar. Ska jag sikta på klematis eller kaprifol? Vill ha något som doftar.

Får man hoppa in?

Har balkong med förmiddagssol (knappt) och skulle vilja ha något som klättrar. Ska jag sikta på klematis eller kaprifol? Vill ha något som doftar.
Jag hade satsat på kaprifol, vet inte om det finns någon klematis med doft? Kolla dock när du köper kaprifolen att det verkligen är en sort som doftar, det finns odlade som bara blommar vackert. Själv har jag köpt en vit i vår som ska ner i jorden, jag har bara inte bestämt mig för var ännu. :love:

Nackdelen med vildvin är att det blir väldigt skräpigt och fult på hösten & vintern, vi har haft som kättrat på vårt döda träd (precis när det är täckt, blåser trädet omkull).

Nackdelen med kaprifol är att många sorter producerar giftiga bär på hösten, som inte är kul om man har hund.

Klematis är vackert, men min erfarenhet är att de faktiskt är lite ömtåliga. Här nere har jag två som dött under vintrarna, vilket känns lite konstigt för de jag växt upp med har klarat vintern utmärkt.

Humle är mitt nästa projekt, grannarna har på sitt Gunnebostaket och det ser verkligen läckert ut.

Med alla aspekter invägda tror jag kaprifol är bäst, hunden rör ingenting, och nedskräpningsfaktorn är nog bra att ta hänsyn till.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 087
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 286
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka