Snabbtest för Gardia

A.Elisabeth

Trådstartare
Hej.
Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är?
Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han positiv. Det testet mätte något enzym.
Köpte en annan sort som mäter antikroppar och har precis testat yngsta kissen i mitt hem, hon har bott här i 2 månader lite drygt och är negativ för Gardia.
Testade en annan hona och ser ett knappt synligt streck som då ska vara på den positiva markeringen men man får anstränga sig för att se ett streck. Hur ska man tolka det?
Fler som varit med om det?
Erfarenheter av att det varit positivt eller negativt vid inskickad avföring till SVA?
Tacksam för svar.
Mvh Elisabeth 1731461426340215187605787518526.webp

Hej.
Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är?
Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han positiv. Det testet mätte något enzym.
Köpte en annan sort som mäter antikroppar och har precis testat yngsta kissen i mitt hem, hon har bott här i 2 månader lite drygt och är negativ för Gardia.
Testade en annan hona och ser ett knappt synligt streck som då ska vara på den positiva markeringen men man får anstränga sig för att se ett streck. Hur ska man tolka det?
Fler som varit med om det?
Erfarenheter av att det varit positivt eller negativt vid inskickad avföring till SVA?
Tacksam för svar.
Mvh ElisabethVisa bifogad fil 156729
Du kan förhoppningsvis söka på @dobbis x antal inlägg på hundforumet.

Buke experten :D säger, skicka till Sva
Och mest troligt kom det med lilla kissen.
Den lilla kissen är negativ, 5 av 6 katter är klockrent negativa men det är testet på bilden jag undrar över, ett knappt synligt streck -vad sjutton betyder det?
Och kan i så fall enbart vara 1 av mina katter som har gardia och de andra har inte blivit smittade?
Känns konstigt med tanke på att det ska vara extremt smittsamt.

Den lilla kissen är negativ, 5 av 6 katter är klockrent negativa men det är testet på bilden jag undrar över, ett knappt synligt streck -vad sjutton betyder det?
Och kan i så fall enbart vara 1 av mina katter som har gardia och de andra har inte blivit smittade?

Bifogade filer

• Screenshot_20241113_193019_Messenger.webp
    Screenshot_20241113_193019_Messenger.webp
    21,5 KB · Visningar: 15
Men du har ju bara gjort snabbtest? Lyssna på @dobbis skicka in till svar så får du svart på vitt.

Med tanke på hur otrevligt giardia kan bli och hur svårt det tycks kunna vara att bli av med, så hade jag inte chansat på snabbtest utan skickat in prover till SVA. På samtliga katter. Det lär vara betydligt större risk att snabbtestet visar falskt negativt än falskt positivt, tänker jag.

Med tanke på hur otrevligt giardia kan bli och hur svårt det tycks kunna vara att bli av med, så hade jag inte chansat på snabbtest utan skickat in prover till SVA. På samtliga katter. Det lär vara betydligt större risk att snabbtestet visar falskt negativt än falskt positivt, tänker jag.
Jag har bara hört skräckhistorier om giardia hur svårt det är att bli av med och hur noggrann man måste vara vid städning.

Tänker samma. Har man skuggan av en misstanke så är det läge att snarast kolla upp det på ett tillförlitligt sätt.
Kan inte tänka mig att snabbtest håller den nivå av säkerhet man vill ha när det gäller Giardia?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka