Snabbt svar önskas om stopp i magen!

A

anni0001

Ska avmaska min fölunge ikväll och då hon har en massa mask i avföringen så blev jag varnad att det kan bli stopp när allt ska ut :(

Finns det några förebyggande knep att ta till? Laxerande medel? Olja i fodret?

(köpte henne för 14 dagar sen och upptäckte masken igår)

Sv: Snabbt svar önskas om stopp i magen!

Skulle ringa till en vet o kolla innan, bandmask kan ju orsaka förstoppning i blindtarmen så det är nog bäst att vara på den säkra sidan. Kan behövas dubbel dos av något speciellt medel för att ta kål allt. Har hon så mycket mask så att du kan se det i avföringen så måste det vara väldigt mycket.

Det är spolmask som kan ge allvarliga problem om fölet är kraftigt infkterat o man väntar för länge. Att inte avmaska alls är ännu värre!
Hur gammalt är ditt föl?
PL

Eftersom Anni inte är här just nu så svarar jag då, den är 6 månader. (Enl en annan tråd).

Jag undrar om det är en missuppfattning att det är bandmask som ger förstoppning i blindtarmen på vuxna hästar? Hade en häst som fick många förstoppningar och flera personer trodde att det berodde på att jag hade avmaskat honom och att han inte fick tillräckligt hög dos (dubbel då). Dom menade på att det kunde orsaka att alla bandmaskarna inte dog utan att vissa
av dom "började att röra sig" och orsakade detta. Han avmaskades i maj. Stämmer det inte då? Eller är det olika på föl o vuxna hästar? Min häst var importerad, 7 år gammal och ev så var den aldrig avmaskad, svårt att veta. Såg aldrig några maskar i alla fall.

Bandmask är en relativt vanlig orsak till förstoppningskolik. Ger du inte dubbel dos pyrantel eller ett prazikvantel-preparat så påverkar du inte bandmaskarna.

Här är det som tidigare påpekats spolmask. De är stora och kan stoppa igen små föltarmar rejält.

Jag har redan pratat med vet (hur annars får maskmedel??) och fick Ivomec comp utskrivet. Fanns dock ej hemma igår så ska hämta idag på apotek. Han trodde dock inte att det var någon fara när hon väl fått medlet, att få ut dem så att säga.

Har bara haft henne i 14 dagar och det har varit misstag o missförstånd hos den förra ägaren som gjort att avmaskningen inte gått till som den ska på en fölunge. Tyvärr.

Kollade hennes avföring igår och idag och nu fanns inga maskar. Hittade några stycken förr förra kvällen. Ivomec ges ikväll och de byter hage på lördag/söndag.

Hon har dock gått upp i vikt under dessa 14 dagar o är allt annat än allmänpåverkad men det är otroligt obehagligt att veta att äckliga maskar simmar runt i henne lilla mage :(

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 303
Senast: hoppsann
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 155
Senast: Fiorano
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar