snabbt kolik förlopp

S

Sock

hur snabbt får en häst kolik?
jag gav min häst havre i hagen härom dagen (ca 2kg). När hon hade ätit knappt hälften började hon rulla sig och visa kolik symtom. Berodde det på kraftfodret eller hade det förmodlien startat tidigare? Som sagt, hur snabbt från att dom har ätit det olämpliga uppträder kolik?

Sv: snabbt kolik förlopp

Efter som kolik är ett samlings namn på "ont i magen" så kan det både komma fort och sakta smygande.

Som Masse skriver - kolik är ett samlingsnamn, snarare ett symtpom än en diagnos.

När hästen reagerar under tiden den äter kan man misstänka magsår. Kolla det.

Efter som kolik är ett samlings namn på "ont i magen" så kan det både komma fort och sakta smygande.

Det är väl därför som det inte finns någon info någonstans om hur snabbt förloppet är

Brukar du ge så mycket havre åt gången?

Det låter väldigt mycket. Min häst hade säkert oxå fått ont i magen om han fick 2 kg på en gång.

Ok! Det visste jag inte.
Ingen av de tävlingshästar jag känner till får så mycket vid ett o samma tillfälle.

Havre är ett bra hästfoder men det är inte bra att ge för mycket av det. 2 kg havre vid ett utfodringstillfälle tycker jag är mycket. Då är det lätt att det händer så som med din häst.

Hoppas hästen har blivit bra igen.

Jag är rätt ny på hästar och kan inte så mycket, me vill gärna lära mig mer. Vad jag har med mig i ryggsäcken är att ett halvblod på 165 som jag hade på foder åt 1 kg korn morgon och kväll. Och att min ponny som jag har nu får racerbajs så fort hon får havre och jag forskade då fram att havre inte var bra för ph-balansen i magen, i tidningar och här på buke. Att det var mer av gammal vana än av näringsmässiga anledningar som man ge hästar havre.

Vad säger ni kunniga om detta? Varförger man så mycket till tävlingshästar?

Havre är ett bra foder i rätt mängd, men i större mängd kan det ge försurningar och störningar i grovtarm. Men i rätt mängd är det fortfarande ett ypperligt hästfoder. Kornkross är inget dåligt foder heller men sämre än korn då energin är svårare för hästen att ta upp.

Det stämmer inte. Havre är ett utmärkt fodermedel till häst. Du har fått det hela lite om bakfoten. Alla spannmål kan däremot, om för stora mängder ges per gång, orsaka störningar i grovtarmen. Normalt sett digereras de snabba kolhydraterna i tunntarmen, men om det blir overload läcker de ut i grovtarmen där de ger upphov till en feljäsning, sänkt pH och tillväxt av mikrober som är mindre gynnsamma för hästen.

Det handlar alltså inte om just havre utan om för stora givor av vilket kraftfoder som helst.

Rekommendationerna är att inte ge mer än 0.4kg kraftfoder/100kg häst per tillfälle. Annars klarar tarmarna inte av att ta hand om allt foder och det går ut igen, osmält.:grin:

Min häst är 170+ stor tung och högmjölkande. Så här går det åt kraftfoder!! Behovet är lika stort eller större än en tävlingshäst:crazy:

Riktlinjen som SLU rekommenderar är max 0.4 kg havre per 100 kg häst ocg utfodringstillfälle, så om det rör sig om en häst på minst 500kg så bör 2 kg vara OK.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 565
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 884
Senast: Jamtland
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 420
Senast: pews1972
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka