Snabbt avmagrande sto

majola

Trådstartare
Jag har drabbats av ett stort problem med mina hästar.

Mitt sto - med föl vid sidan och ombestäckt - står inackorderade på en gård ca 7 mil hemifrån oss. Vi har varit jättenöjda hittills och har hälsat på dem ca en gång i veckan.

Fölet är idag fyra veckor gammal. Ca 1,5 veckor efter fölningen tyckte jag att stoet såg en aning tunt ut, men inte på något sätt alarmerande. Veckan därpå hade hon dock tappat mycket hull och jag bad stallägarna att de skulle fodra mer. De tyckte dock att hon "fick tillräckligt" (uppenbarligen inte tyckte jag). Då jag i andra hänseenden var nöjd erbjöd jag mig att köpa till ett avelsfoder som de kunde stödfodra med.

Vid nästa besök ser stoet direkt anskrämligt ut. Jag lämnade två säckar foder och bad dem återigen att stödfodra henne ordentligt.

Fölet är i mycket gott skick, han tar ju vad han behöver.

Stoet ska visas för stambokföring tillsammans med fölet om en dryg månad. Som hon ser ut idag kan jag inte visa henne. Fick idag ett telefonsamtal från min ridlärare/beridare somockså hade sett henne i helgen, och han rekommenderade mig att flytta henne så snabbt som möjligt. (Jag har dock i nuläget ingen alternativ stallpalts, men ska förstås leta!).

Har jag en chans att få upp hullet på henne på ca en månad? Hon är i grunden ingen svårfödd häst (i alla fall inte som ej lakterande). Jag vill ju självklart inte riskera hälsan på varken henne, fölet eller det nya lilla grodynglet.

Vilka fodermedel är mer lämpade än andra? Självklart gräs och hö i mängder. Finns det fodermedel som fölet kan reagera dåligt på och som jag av den anledningen bör undvika? (T ex bebisar kan ju bli allergiska om mammorna äter jordgubbar etc!).

Någon med liknande erfarenheter som kan/vill dela med sig?

Sv: Snabbt avmagrande sto

Se om du kan få tag i lusern. Det kan du i så fall ge fri tillgång på, det har gjort när jag varit i liknade situation som du. Räcker inte det så kan men behöva komplettera med ett rent protein tillskott, som soja eller potatisprotein.
Fölen brukar inte direkt reagera allergiskt på stoets foder. Men för kraftigt foder kan ge biverkningar hos fölet som senkontration eller lösa benbitar.

Ja, dock ej sedan hon fölat eftersom hon är ombetäckt och vi inte ville hålla på och mixtra för mycket då.

Mmm, det ska jag tänka på. Tack för tipset!

Jag ska åka upp i helgen igen och hoppas förstås att det blivit lite bättre då. Annars blir det flytt så snart som möjligt.

(Allt är ju så jävla krångligt bara, vi har ingen bil med dragkrok, jag har inte körkort för boogiesläp, sambon åker på semester osv osv... :mad:)

Helt ärligt tror jag inte det har blivit bättre. För om ett digivande sto börjar tappa på det viset så tar det lång tid att få tillbaka henne i hull. Fölet kommer konstant att kräva mer av henne fram tills att det är mellan tre till fem månader. Alltså innan det är så gammalt att det börjar äta annan själv ordentligt. Att hon sedan är dräktig igen gör inte saken lättare för när årets föl är avvant så dröjer det inte länge innan det kommande fölet börjar kräva mer av stoet. Det sker från åttonde dräktighetsmånaden.
Det du beskriver tyder på att du råkat ut för dela att stoet fått för lite eller för dåligt foder och dels att hon föder fölet mycket bra. Ett som ger mycket di behöver väldigt mycket bra foder själv för att inte falla ur helt. Så det bästa för henne är ett bra bete och även stödfoder till det. Nästan så mycket hon kan äta.

Skulle flyttat henne omedelbums!

Har själv varit med om ett sto som stod på seminstation för första gången med föl vid sidan. Efter tre veckor fick jag hem en häst jag inte kände igen, kunde räkna revbenen.

Hon fick aldrig upp hullet under den digivningen hur mycket mat jag än gav henne utan det rann rätt igenom hästen till fölis som blev stor och välmående.... Kunde heller inte visa sto med föl på fölvisning heller då jag skämdes att visa ett sto så mager med föl vid sidan.

Föst ska du flytta stoet. Ge henne sedan alfa och lusern. Räkna med att det kommer att ta flera månader innan du får henne fin igen eftar att hon har tappat så här mycket.

*kl*

Tack alla!

Frågade om en stallplats igår men de tar inte emot föl. Måste leta vidare.

Problemet är också att jag måste visa henne i år eftersom jag annars inte kan registrera min fölunge, och eftersom vi bor utanför Niedersachsen får inte deras brännmästare registrera ston "på hemmaplan" utan bara på officiella visningar.

Ska ringa stallägarna idag eftersom vet skulle komma och göra dräktighetsundersökning och jag har bett dem att han skulle göra en allmänundersökning av stoet också pga av viktminskningen. Så då kan jag pressa dem lite mer med bättre foder etc. Det är en väldigt billig stallplats men jag är självklart beredd att betala extra om inte pengarna räcker för tillräckligt med foder.

Uppdatering:

Hälsade på hästarna i går och hon har inte gått mer mer i vikt, utan snarare lagt på sig ett par kilo. Får nu fritt med hö (och gräs ute förstås) samt väldigt mycket kraftfoder. Min svärmor (som bor lite närmare) ska hälsa på henne i veckan och så far vi upp till helgen igen.

Skönt att det verkar bli bättre.

Sen tycker jag inte att du ska vara alltför orolig när det gäller visningen. De flesta domare har förståelse för vad som kan hända med hästarna, och dessutom är de tillräckligt duktiga att se bortom dagsskicket på hästen. Givetvis vill man ju visa dem när de ser tiptop ut, men det går att visa de annars också.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 267
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka