Snabbkopplingar och Adapter.

asterix_zaphir

Trådstartare
Hur många använder snabbkopplingar till sin baksele?
Såg att det fanns sådana också.
Någon som vet om det finns adapters att köpa på nätet mer än hos Drivout?

Sv: Snabbkopplingar och Adapter.

Skothakar finns att köpa i järnaffären, biltema och Chlas O...

Jag använder bara snabbkopplingar till såväl baksele, draglinor m.m.

Några särskilda adapters behövs inte på moderna draglinor där man kan sätta en skothake direkt i metallöglan så har man bara en metallögla i änden på svängeln, funkar j-bra.

Bakselen sätter man skothakar direkt på linan och krokar fast dessa i metallöglor på skaklarna, se till att ha väl avpassad längd på bakseleremmarna bara så att man inte har rem "över" som fladdrar - då kapar man den.

Den understa haken var smart :idea:

Jag har mindre snabbkopplingar köpta på Biltema på bakselen.
Köpte likadana till draglinorna men tyckte dom var lite i klenaste laget :crazy: så jag har beställt nya från Drive Out. Adapterns köpte jag samtidigt med vagnen hos Tidaholmsvagnar.

Den understa haken sitter orginal på vår Zilcoseles baksele och funkar bra. Dock har madam bestämt sig för att hon inte skall ha svanskappa så det är en fördel med de där snabbkopplingarna eftersom bakselen annars vill åka på sned utan svanskappa.

Den understa haken var smart :idea:

Jag har mindre snabbkopplingar köpta på Biltema på bakselen.
Köpte likadana till draglinorna men tyckte dom var lite i klenaste laget :crazy: så jag har beställt nya från Drive Out. Adapterns köpte jag samtidigt med vagnen hos Tidaholmsvagnar.

Man kanske skulle haft sådana mellan tömmen och bettet också, det förenklar ju arbetet betydligt...
När jag fått hem alla grejor så ska jag spänna för min lille gosse för första gången. Ska bli spännande.

Den understa haken sitter orginal på vår Zilcoseles baksele och funkar bra. Dock har madam bestämt sig för att hon inte skall ha svanskappa så det är en fördel med de där snabbkopplingarna eftersom bakselen annars vill åka på sned utan svanskappa.

Det spar ju en del tid med snabbkopplingarna :angel:

Visst går allt snabbare men det blir ju betydligt mer skramligare med all metall överallt :p

+ att det blir lite enklare OM man behöver ha loss hästen snabbt om det händer något :)

Håller med dej till fullo!! Det blir ett fasligt skrammel o det vill då inte JAG ha! Är verkligen allergisk mot att allt skrammel som förstör glädjen med att köra. Då har jag hellre alltid med mej en riktigt vass kniv när jag är ute o kör!
Numera finns det mattknivar som du viker ihop som en fällkniv, liten enkel o j-la vass..... perfekt!
Jag har dock snabbkoppling till bakselen o svanskappan där de fäster in på däckeln, det gör att det är väldigt lätt o smidigt. Det är lättare att hänga undan o lättare att sela när allt inte sitter ihop.
På lokselen har jag av samma anledning också snabbkoppling både till däckeln o till dragringen

Japp, det är såna jag har.
Men även om de klarar 2 ton så är de väldigt små (= klena :p) därför ville jag ha större helt enkelt. Till bakselen passar storleken perfekt.

2714197070059748183S600x600Q85.jpg

Senast ändrad:

Har inte använt mina snabbkopplingar till bakselen än, och har också haft en del funderingar om skrammel. Måste först anpassa remmarna.

På segelbåten brukade eltejp (av den blanka men "sega" sorten) lindas litte här och där, på stälen där det blev tråkiga ljud när t.ex. stag och linor slog ihop. Jag har tänkt linda några varv eltejp på lämpliga ställen för att slippa oljud.

Var det något sånt du tänkte på? Eller något fiffigare?

Japp, det är såna jag har.
Men även om de klarar 2 ton så är de väldigt små (= klena :p) därför ville jag ha större helt enkelt. Till bakselen passar storleken perfekt.

2714197070059748183S600x600Q85.jpg

Var har du köpt en sån skothake med "platt" öggla som bakseleremmen passar i? Jag hittar bara med pytteliten ögla...

Men dom ögglorna ser ju jättesmå ut, får remmen verkligen plats där igenom? :confused:

Jag skulle inte vilja använda den undre haken i bettet, känns som det är en för stor risk att de skulle öppna sig om hästen kliar sig mot något/eller ifall fjädern blir svagare med tiden...
Då använder jag hellre den här typen:
Se här

Kanske inte är så mycket säkrare, men jag känner mig i alla fall lite säkrare...

Använder för övrigt helst inte dem när jag kör, utan oftare vid tömkörning, för att kunna ändra tömsättningen smidigare...

Liknande trådar

IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 418
Senast: Cattis_E
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 031
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
3
· Visningar
458
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Headset
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur