Snabbhjälp med träningsprogram?

salladfinger

Trådstartare
Lägger in träningsschemat för kommande månad och behöver hjälp med runda siffror,
Ungefär hur snabbt skrittar en fullvuxen häst i km/h?
Travar?
Behöver bara en uppskattning på arbetstempot,

Tacksam för svar:bow:

Sv: Snabbhjälp med träningsprogram?

Väldigt olika på olika hästar, min ena skrittar normalt 8 km/h(ännu fortare ibland...:angel:) och den andra i 4.5-5:o den ena joggar i 16 och den andra travar i 13...

Säkraste sättet är nog antingen gps eller mäta en sträcka och klocka när ni rider och räkna från det.

:)

tack för svar, håller på att sätta igång min konvalecent, så vill ha en riktlinje för ungefärligt arbetstempo, skritten kan jag iofs klocka redan nu, men hon är knappast i närheten av sin tidigare vägvinnande skritt så det känns som att lägga ribban på golvet sas:angel:

kanske bör tillägga att tanken är att lägga in mål med varje pass på förhand, intensitet, hastighet, grad av träning osv och sedan följa upp det med hur träningen faktiskt gick och se vart det diffar. Så jag har inte tänkt ta "medelvärdet" och hålla stenhårt på att det passar just denna häst, utan bara någonting att träna mot såhär i början tills hon är igång och jag får en ungefärlig uppskattning på hennes tempo :)

Jag tycker du ska känna efter vilka hastigheter som är rätt för din häst.
När min arabval skulle sättas igång så tyckte jag att traven inte skulle vara mer än 15km/h för att vara balanserad och under kontroll. Ökade sedan till max 17km/h och fortare än så = galopp.
// Linda

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
693
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 087
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar