Snabba svar om mask och smittspridning!

Huntress

Trådstartare
Jaha, så är det problem i stallet igen. Att det aldrig kan vara bra... Kort resumé: Vi gjorde träckprov på alla hästar i stallet, med varierande resultat. 4 av 8 hästar hade mask, resten hade 0. De som hade mask hade stora/lilla blodmasken, odling satt men ej fått svar ännu.

Alla hästar går i olika flockar, och det finns bara 2 hagflockar som är helt "rena". Min valack och hans hagkompis har bägge 0 EPG, och en annan valack som står i sjukhage har också 0. Dessa tre delar (ska dela) på en inbeteshage inför sommarbetet, och de med mask delar på en annan hage.

Men nu har en tjej i stallet pratat med någon som är kunnig på det här med avmaskning, och hon påstår att vi kan ha alla flockar i bägge hagarna! Dvs. blanda "0"-flockar med "mask"-hästarna om vi bara mockar hagarna ordentligt. Kan detta verkligen stämma? :crazy:

Vi vill ju inte smitta ner 0-hästarna, och är det verkligen 100% att bara mocka rent hagarna? Enligt den "mask-kunnige" personen så skulle det ta uppåt en halv vecka för äggen att utvecklas i skithögarna så att de kan börja smitta mellan hästarna, och att det skulle vara lugnt så länge som vi mockade hagarna.

Men andra kunniga som jag har pratat med innan, har poängterat att det är bra om vi kan hålla 0-hästarna avskilda från de andra för att undvika smittspridning. Dvs. ha separata hagar! Hur är det egentligen?

Måste dock få lite snabba svar, för imorgon eftermiddag så blandas hästarna i hagarna om jag inte får fram lite fakta att visa upp!

Hjälp! ;)

Sv: Snabba svar om mask och smittspridning!

Men, varför inte avmaska de som hade mask NU innan de går in i inbeteshagen? Sen är det ju inga problem.

Är hagen tillräckligt stor så hästarna kan välja gräs på andra ställen än där de bajsar så håller de sig ifrån smitta också. Mockning är ett bra sätt att hålla ner smittan.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har 800 epg(?) lilla blodmasken och jag har fått avmaskningsmedel utskrivet men nu till den klämmande skon... Stallet har bara...
Svar
7
· Visningar
3 898
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hästvård Hej Vi hade stallmöte igår. Det verkar vara en allmän okunskap i stallet v.g avmaskning och betesskötsel. Det bestämdes att hästarna...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 854
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 528
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka