Snabba Puckar! MÅste Man Ha BÄdd I Ligghall?

Linisen

Trådstartare
Precis som frågan lyder. Och fort behöver jag ha svaret oxå. Djurskyddsmyndigheten kommer och kollar i veckan. Behöver svar idag! Hästarna har inget stall... Endast vindskydd....

Sv: Snabba Puckar! MÅste Man Ha BÄdd I Ligghall?

Torr liggplats heter det visst. Så hur det är ordnat är väl sen upp till var och en.

Som tgd skriver så ska det finns torr och skyddad liggplats. Tror att det står något om strö också men det måste inte vara en bädd. Däremot måste du om du har hästarna ute på lösdrift året runt ha tillgång till uppvärmningsbar box. Finns också angivet hur många boxar man måste ha beroende på antalet hästar. Detta ifall någon skulle bli sjuk eller skadad.

Du kan kanske hitta svar på allt här:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=4057

Senast ändrad:

nu vet jag ju inte hur det är hos er men här går ju hästarna på bete. Då spelar det ju ialla fall ingen roll om du har nåt strö eller inte då det inte ens är krav på ligghall under betas tillväxten.

Går dom på bete eller är dom ute året om ? Vindskydd är inte tillåtet utan det ska vara ligghall om det är utegångsdjur. Fast du kanske menade ligghall. I vart fall är vindskydd något helt annat.

Precis som frågan lyder. Och fort behöver jag ha svaret oxå. Djurskyddsmyndigheten kommer och kollar i veckan. Behöver svar idag! Hästarna har inget stall... Endast vindskydd....

Jag antar att det är kommunen som kommer och kollar hos dig. Under betesperioden behöver du som sagt var inget vindskydd eller ligghall och eftersom den är nu kan inspektören inte kräva något förrän den perioden inträder. Under icke betessäsong måste du däremot ha en ligghall med en torr och ren liggplats och möjlighet att stalla in i ett närliggande uppvärmingsbart utrymme om någon häst blir sjuk.

Går dom på bete eller är dom ute året om ? Vindskydd är inte tillåtet utan det ska vara ligghall om det är utegångsdjur. Fast du kanske menade ligghall. I vart fall är vindskydd något helt annat.

Vad är skillnaden? Om du inte menar skog som vindskydd?

Vad är skillnaden? Om du inte menar skog som vindskydd?

Ligghall är minst 3 väggar och tak med torr liggplats. Vindskydd kan vara vad som helst som ger visst skydd.

Finns det mer än 4 hästar måste dessutom ligghallen vara förprövad INNAN bygge av Länsstyrelsen och sedan besiktigad för att godkännas. Då ställs krav på kondensskydd, bullerskydd, tätning, dränering, bädd, takhöjder, ingpngsstorlekar m.m.

Ligghall är minst 3 väggar och tak med torr liggplats. Vindskydd kan vara vad som helst som ger visst skydd.

Finns det mer än 4 hästar måste dessutom ligghallen vara förprövad INNAN bygge av Länsstyrelsen och sedan besiktigad för att godkännas. Då ställs krav på kondensskydd, bullerskydd, tätning, dränering, bädd, takhöjder, ingpngsstorlekar m.m.

I Skåne förprövas inga ligghallar, så ts får kolla med sitt län hur det är där.

I Skåne förprövas inga ligghallar, så ts får kolla med sitt län hur det är där.

Det visste jag inte. Givetvis trodde jag att reglerna var nationella - och tillämpades på samma vis över landet. Det var märkligt att Skåne inte gör det.

Eftersom jag bor i Skåne vet jag det, jag har inte kollat det i andra län. Motiveringen av länsstyrelsen i Skåne är att de inte hinner, så de har prioriterat bort alla förprövningar av ligghallar.

Var kan man läsa mer om lösdriftsregler?

På djurskyddsmyndighetens sida hittar jag bara minsta ytmåttet och att öppningen får vara en hel vägg och bör då vara åt söder.

Jag är bl a intresserad av att veta hur stor dörröppningen måste vara.

Uppvärmingsbar box? Hur många har stall som går att värma upp?? Eller räcker det med att man har boxar i ett utrymme som går att stänga? Och/eller man har möjlighet att sätta in ett element tillfälligt? Var kan man läsa mer om detta?

Var kan man läsa mer om lösdriftsregler?

På djurskyddsmyndighetens sida hittar jag bara minsta ytmåttet och att öppningen får vara en hel vägg och bör då vara åt söder.

Jag är bl a intresserad av att veta hur stor dörröppningen måste vara.

Uppvärmingsbar box? Hur många har stall som går att värma upp?? Eller räcker det med att man har boxar i ett utrymme som går att stänga? Och/eller man har möjlighet att sätta in ett element tillfälligt? Var kan man läsa mer om detta?

Här hittar du mer information Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna DFS 2004:17
råd om djurhållning inom lantbruket m.m.
Saknr L 100
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/DFS_L100_1_2_3_4.pdf

1 kap 11 § i ovanstående lyder "Djur som behöver särskild vård ska kunna tas omhand i ett närbeläget utrymme med ett klimat som djuren är vana vid. För djur som hålls i icke värmeisolerade stallar och för utegångsdjur ska dock minst en tredjedel av behandlingsplatserna inrymmas i utrymme som kan värmas upp. Djur som behöver särskild vård ska inhysas i boxar där de kan vända sig, om inte veterinär föreskriver annat, och ska vid behov kunna hysas individuellt. Första stycket gäller inte fjäderfästallar enligt 2 kap. där sjuka och skadade djur omedelbart avlivas."
Allmänna råd till 1 kap. 11 §
För grupphållna nötkreatur och grisar bör det utrymme som avses i
föreskriften kunna hysa minst vart 25:e djur.
För grupphållna eller bundna hästar bör det utrymme som avses i
föreskriften kunna hysa minst vart 10:e djur.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 021
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar