Snabba kast i ASRP

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lisa Petterson
  • Startdatum Startdatum
L

Lisa Petterson

Det är en märklig upplevelse att ha fått ett föl i sommar e. en ridponnyhingst. :bump::cry::angel::love::devil:.

Jag har av mitt nu födda ridponnyföls fars ägare blivit rekomenderad att registrera mitt ridponnyföl i welsh (inte i ASRP), då det var bättre och framförallt billigare i den föreningen än som jag när jag betäckte mitt sto att det var en Svensk Ridponny som skulle födas.

Så började jag läsa lite trådar här på buke, och förstog inget och ställde lite frågor måhända naiva men fick stark reaktion och blev väldigt utskälld--riktigt nermobbad.

Därtill fick jag personliga PM långa och som jag inte förstår om olika fördelar och jättebra hingstar i andra sportponnyföreningar än ASRP.

Läste i dag igen vad de olika föreningarna har för olika kostnader då jag ivarjefall inte förstår vad det hela handlar om och min lilla hingst skall bli sportponny och inte avelshingst (har inte tänkt det)

I dag är ASRP billigast :rofl::rofl::rofl:

OBS! DNA-KRAVET BORTTAGET FÖR STO & FÖL!
50% rabatt på alla fölregistreringar 2007 (gäller föl födda och registrerade under 2007)!
-Mer information om ovanstående kommer snarast, liksom om fler beslut tagna vid senaste styrelsemötet den 3 juni i Stenungsund!

Lisa Petterson

Sv: Snabba kast i ASRP

Ja de måste ju rensa upp lite i träsket som blivit.

Men att ta bort DNA-kravet tror inte jag är ett smart drag.

Håller med...man vill väl veta VAD man betalar för om man köper en avkomma...så det verkligen är fine XX som är pappa och inte Brutus a la granngården...då stoet brunstade om.:angel::rofl:

Jo men nu kör ju ASRP med halva priset på 200 kronor.

"A. Registrering av svenskfött föl med betäckningsrapport e. kvalificerad hingst med betäckningslicens och erlagd stoavgift som registreras under födelseåret. 200:-"

Lisa

Jamen dom har ju aldrig haft det förut och inte welsh och inte RSF.

Lisa

Det är en märklig upplevelse att ha fått ett föl i sommar e. en ridponnyhingst. :bump::cry::angel::love::devil:.

Jag har av mitt nu födda ridponnyföls fars ägare blivit rekomenderad att registrera mitt ridponnyföl i welsh (inte i ASRP), då det var bättre och framförallt billigare i den föreningen än som jag när jag betäckte mitt sto att det var en Svensk Ridponny som skulle födas.

Lisa Petterson

Valet är väl fritt?
Anser du att ASRP företräder dina intressen bäst så ska du naturligtvis anlita den föreningen för registrering....eller? (Om hundra kronor hit eller dit har sån betydelse för var du ska registrera ditt föl, kanske du bör fundera på om du över huvud taget har råd att syssla med uppfödning, för jag kan lova dig att registreringskostnaden enbart lär väl bli nån promille av totala kostnaden för att föda upp en ponny)
Men nog är det fantstiskt att efter ett års komplett tystnad från styrelse/kansli så kan en enkel liten artikel i en ridsport-tidning göra underverk, plötsligt så kommer uttalande och en massa nya beslut snabbt som bara den, för det har väl inte med att göra att RSF får registrera ponnier och erbjuder snabb och billig service och att WPB får samma möjlighet att visas på utställning/årgångschampionat?
Detta visar att lite konkurrens kan får fart på det mesta, även inom föreningsvärlden. :banana::banana::banana:

Senast ändrad:

Så¨sant som det var sagt, konkurrans är bra speciellt som det verkar som Ridponnyföreningar i Sverige inte kan sammarbeta.

För mig som är ny och inte riktigt förstår så är det säkert när jag förstått det hela fördelar.:bow::bow::bow: borde vara det då konkurrens brukar ge bätte priser.

Det här med hundra kronor hit eller dit i registreringskosnader har förstås inte en avgörande betydelse men visar på kanske god vilja från ASRP.

Vad som känns mer viktigt är väl den förening som erbjuder bäst avels/föl/ungponny aktiviteter och möjlighet till marknadsfgöring av uppfödningar/hingstar (för hingstägare).

Dålig information på den fronten och väldigt dunkelt och svårt att förstå.

Tydligen väljer flera hingstägare i dag att om dom får godkännt sin hingst i första hand lösa lic. i ASRP.:angel:

Men registrera avkommora i welsh :love:

Varfår gör dom så egentligen ??? Varför låter dom inte helt enkelt hingsten lösa sin lic i Welsh och vara en welsh P/B hingst som lämnar avkommor till welsh P/B :confused::confused:

Är ASRP bättre/billigare som hingsthållarförening och welsh bättre som ponnyägar förening :idea::idea:

Lisa Petterson

Senast ändrad av en moderator:

Så började jag läsa lite trådar här på buke, och förstog inget och ställde lite frågor måhända naiva men fick stark reaktion och blev väldigt utskälld--riktigt nermobbad.

Därtill fick jag personliga PM långa och som jag inte förstår om olika fördelar och jättebra hingstar i andra sportponnyföreningar än ASRP.

Läste i dag igen vad de olika föreningarna har för olika kostnader då jag ivarjefall inte förstår vad det hela handlar om och min lilla hingst skall bli sportponny och inte avelshingst (har inte tänkt det)

I dag är ASRP billigast :rofl::rofl::rofl:

OBS! DNA-KRAVET BORTTAGET FÖR STO & FÖL!
50% rabatt på alla fölregistreringar 2007 (gäller föl födda och registrerade under 2007)!
-Mer information om ovanstående kommer snarast, liksom om fler beslut tagna vid senaste styrelsemötet den 3 juni i Stenungsund!

Lisa Petterson

Jag är oxå nybörjare när det gäller ridponnyaveln. Man får väl läsa på kring regler, och ta kontakt med folk som verkar seriösa för att sedan själv bilda sig en uppfattning. Men det är minsann inte så lätt!!!

Många har valt att ta den enkla vägen att visa sin hingst på welsh premiering för dom helt enkelt inte vill lägga alla dom pengar som det kostar att visa hos asrp. Kommer sedan hingsten upp i 40 p visar dom den på asrp bruksprov också.
Men om man har en hingst som redan har gått igenom 30 dgrs prov och är premierad utefter europeiska mått mätt behöver man i welsh bara visa sin hingst, i Asrp får man göra om det mesta om man inte är avkommebedömd som t.ex Vita Nova's Hanassie var, han gick rätt in och blev A prem på både prestation o exteriör för sina avkommor. Han är dock den enda hingst som gjort det förutom Derbino som blev A (vet ej om det var för prestation eller för exteriör) men han dog efter att endast betäckt 3 ston!

Asrp ligger långt efter i sin information och det är frustrerande för hingstägarna, ta t.ex röntgen, det gör inga avelsföreningar i europa på ponny, det är väl bra men asrp röntgar även kotor efter ocd som inte förekommer i kotor.
Varje gång jag har röntgat en hingst för asrp skrattar veterinärena och undrar vad dom ska leta efter i kotorna??? Varje röntgen plåt kostar pengar.
Licens i asrp kostar 850:-/år vad får man för det? I welsh kostar det 1500:- livstid!
I RSF kostar det 1000:- - 1500:- för livstid. Sedan är ju RSF en dotterförening till NPS National Pony Socity och utomlands väcker det väldigt stor uppmärksamhet, i Sverige verkar vi inte förstå vad det är.

Asrp tillåter också hingstar att bli upp till 156 cm vilket är bra, men dom hingstar som är stamboksförda i asrp och är över ponnymått får inte delta i championaten, det får t.ex welsh cob som är över ponnymått göra!!!

RSF Rid & Sportponnyföreningen kommer att kunna erbjuda lika många ungponnyaktiviter som WPB och ASRP gör, det finns det redan beslut tagna på, det ska bara sättas i verket.

Sedan är det upp till varje stoägare eller ponnyägare att avgöra var man vill vara. Hos WPB och RSF kan man regga i bägge, men hos asrp får man bara delta om man har asrp pass!

Men varför har just du valt att marknadsföra/lic. flera av dina hingstar i ASRP i år när du inte får något för det ???

Snälla svara för det hela är helt obegripligt:confused::confused::confused:

Lisa

Har lite samma problematik som du verkar ha haft. Jag har ett avelssto med helt okänd härstamning som är reg i asrp. Hon fick en avkomma förra året e. veronas gerswin som också är reg där. I år har hon en avkomma e. Vita novas hanassie och jag har också fått höra att det är "bättre" för avkomman att vara reg som welsh partbred än i asrp.....

Någon som är mer insatt än jag kanske kan förklara varför det är bättre?
Vad jag uppfattat det som är att i asrp hamnar hon i 9000 serien fast hon har en godkänd pappa men i WP blir hon "ren" i sin härstamning och får tillträde till championat mm?!
Rätta mej gärna om jag har fel...

Jag ska även på utställning nästa vecka och visa stot och fölet. Tänker att det måste vara bra för stot avkommor att hon faktiskt är exteriörbedömnd, eller??

Känner mig, som flera andra också verkar göra , helt lost i denna jungel av regler kring ponnyaveln. Jag är också nybörjare och har verkligen försökt fatta turerna kring saker och ting men jag känner mej fortfarnade helt blank....

Ursäkta för knappstölden:crazy:

Känner mig, som flera andra också verkar göra , helt lost i denna jungel av regler kring ponnyaveln. Jag är också nybörjare och har verkligen försökt fatta turerna kring saker och ting men jag känner mej fortfarnade helt blank....

Du behöver inte skämmas det minsta över att du känner dig *lost i denna jungel av regler* bara för du är nybörjare, min första egna uppfödning föddes 1976, alltså för länge sen, och sen dess har jag fött upp rid/korsningsponnier. Även jag är numer totalt *lost* vad det gäller regelverket inom asrp, det är registreringspapper av olika färger, raskoder hit och dit, den får kallas ridponny men en annan är korsningsponny, den får visas, men den får inte visas på pga det eller det, olika invecklade uträkningar vad gäller bruksprov osv osv.
Därför är det helt enkelt enklare för mig att registrera antingen som WPB eller RSF. Det har ju hävdats av vissa att eftersom ASRP är godkänt av andra avelsföreningar i europa så öppnas hela europas/världens marknad för ASRP-registrerade ponnies, men handen på hjärtat, hur många föder upp för att exportera sina ponnies till länder i övriga europa??
Jag är helt nöjd om jag föder upp friska trevliga ponnies som sveriges unga ryttare kan ha kul med och göra lite av varje med, men det är jag det, kanske är jag totalt gammaldags och omodern, vad vet jag?
:banana::banana::banana:

Har lite samma problematik som du verkar ha haft. Jag har ett avelssto med helt okänd härstamning som är reg i asrp. Hon fick en avkomma förra året e. veronas gerswin som också är reg där. I år har hon en avkomma e. Vita novas hanassie och jag har också fått höra att det är "bättre" för avkomman att vara reg som welsh partbred än i asrp.....

Någon som är mer insatt än jag kanske kan förklara varför det är bättre?
Vad jag uppfattat det som är att i asrp hamnar hon i 9000 serien fast hon har en godkänd pappa men i WP blir hon "ren" i sin härstamning och får tillträde till championat mm?!
Rätta mej gärna om jag har fel...

Jag ska även på utställning nästa vecka och visa stot och fölet. Tänker att det måste vara bra för stot avkommor att hon faktiskt är exteriörbedömnd, eller??

Egentligen så är inte ASRP´s regelverk nåon djungel men det är ÖPPEN stambok och avkommor efter ALLA för ridponnyavel erkända rasers lic. hingstar (ridponny,Eng/Arab/brittiskt Shaghya/welsh/NF/Conn/ex/dart/russ) med världens ALLA ston som mödrar
=
registreras antingen i raskod 43 eller 93 och heter RIDPONNY

och alla dessa typer av korsningar om FADERN är en lic. hingst kan starta ALLA SPAF aktiviteter.
(9000 serie i ASRP betyder inte samma som i renrasföreningar)

(Samma gäller om du registrerar som weldh P/B.)

Samma regler gäller i ALLA SPAF´s ponnyföreningar.
Det är inte avelsföreningarna som skriver regelverk utan SPAF.
---------------------------------------------------------------
Att du får olika information från olika hingstägare beror på vilken avelsförening hingstägaren föredrar.

Den dag hingstägarna licensierar sina hingstar i den avelsförening som hjärtat klappar för blir det enklare för oss stoägare.

Varför det är så tokigt som det är just nu vet jag inte, att några RP hingstägare vill inte bedriva avel i ASRP men har inte flyttat hingstarna till den avelsförening de vill bedriva avel i framtiden.

Allt är så nytt och de RP hingstägare som i dag jobbar för att bygga upp avel i alternativ till ASRP är seriösa och flyttar säkert även sina hingstar till den avelsförening som dom rekomenderar att stoägarna skall registrera avkommorna i.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

vad är det som är så nytt?:confused:
Hälsn saila som bara blir förvirrad av långa inlägg:(

Att registrera sina avkommor i olika avelsföreningar är en förmån som stoägaren själv bestämmer, man ska inte se det som ett problem utan som en möjlighet.
Alla mina asrp registrerade ponnyer har även WPB stämpel.
Detta ger mig möjlighet att få delta både i Asrps aktiviteter, likaså ger det mig möjlighet att även delta i welsh aktiviter. Dom har ju ofta engelsk domare vilket är intressant att få sin ponnybedömd av Internationell domare.
Numera kan man även skicka in sitt pass till RSF och då även få ta del av de aktiviteter som dom erbjuder.
Alla måste förstå att detta är något bra.
RSF har utländska domare, t.ex har dom sammarbete med NWR föreningen i Holland som kommer att skicka domare hit minst en gång per år. Har man ett renrasigt NWR sto bedöms dennes avkommor efter holländska regler och ger avelsvärdeklass enligt NWR, Man har också möjlighet att få visa sin hingst för Holländsk domare liksom sina ston o föl.

Att det finns hingstägare som har sina hingstar i flera förenignar eller har dom licensierade i en och rekommenderar en annan är ju trota allt endast en rekommendation vilket man i slutändan följer sitt egna hjärta.
Att jag personligen har flera hingstar i Asrp och också i RSF och WPB har sin historia, men de hingstar som är visade för asrp har förblivit Asrp hingstar men var stoägarna registrerar sina avkommor måste bli stoägarens val.
Men har man en NWR hingst är det kul att avkommorna hamnar i den förening som tar tillvara på NWR ponnyns ursprung.

Asrp är för mig en förening som startar en egen ridponny en svensk, men för mig är det naturligt att ridponny är något Internationellt och då är det mer RSF som gäller.
Ridponny finns i Europa och om man ser till Tyskland är ridponnyn helt dominant på Bundes finns det inga andra ponnyraser representerade och varför ska vi då inte utnyttja den kunskapen.

Det som stör mig och flera uppfödare är väl att reglerna varierar och att asrp ingen avelsplan har utan man kan på styrelsemöten bestämma lite hur som beroende på vilka som går på mötet. Jag känner också att asrp inte tar tillvara på medlemmarnas intressen utan man arbetar endast utifrån styrelsens egna intressen.

Men det är ju medlemmarna som måste gå på årsmöten och välja den styrelse dom vill ha, som det är nu är det mest styrelsemedlemmar och deras vänner som går på årsmöten.

Att avla över gränserna är en förmån. I RSF blir en ridponny med welshfar en godkänd ridponny och har så alltid blivit. SWF och RSF följer sina moderföreningar och där behöver man inte vara rädd att avla för regelverket ändras inte huxflux.

Jag avlar Ridponny oavsett vilken förening jag än registrerar i!

Per Åke det finns inget oseriöst i att registrera i olika föreningar, bara man har ett mål!
Det är mer oseriöst att sitta som avelsrådgivare och få provision på de hingstar man rekommenderar när folk tror att man är neutral och ser till vad som blir bäst för stoet........
Så till alla er som känner er förvirrade var inte det se det som en förmån att ha många system att använda sig av, likaså ha en egen avelsplan och följ den oberoende vad andra tycker eller hur mycket avelsföreningarna svänger. Ta för er och njut av era fina föl!

I slutändan är avel något riktigt långsiktigt och detta föl är kanske bara ett steg till den "perfekta" avkomman. Ställ ut era föl och njut av dom små liven!

ja, för mitt föl blir det nog asrp med WPB stämpel i allafall...

Tack för förklaringarna ni som verkar ha varit med ett tag:banana::bow::bump:

vad är det som är så nytt?:confused:
Hälsn saila som bara blir förvirrad av långa inlägg:(

Jo nyheten är att avelsföreningen rid och sportponny fick sina plan och riktlinjer godkända av statens jordbruksverk 070529.

Tidigare har endast Brittiska ridponnyer kunnat licensieras i RSF, nu kan ALLA ridponnyhingstar flytta till RSF om dom vill.

Hingstägare som har ridponnyhingstar och inte kännt sig konfortabla med ASRP´s policy har under många år ansökt till SJV för att få bedriva avel i en egen avelsförening..målet är nu nått och nu kan missnöjda hingstägare flytta sina hingstar.

peråke

:rofl:
Jaja, man blir inte klok på det här...
Det är kanske enklare med de renrasiga "ursprungliga" ponnyerna, där finns det EN förening som är rätt att regga i.
Jag får ett föl inom de närmaste dagarna som jag, om jag fattar saken rätt, kan registrera i vilken förening jag vill? Mamma engelskt fullblod, pappa welsh C.
HUR ska jag kunna veta vad skillnaden är att regga fölet i de olika föreningarna?
(nu är ju denna fölunge redan beställd och köparen kommer naturligtvis få vara med o bestämma, men... :p)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka