Snabb rapport från Stora S

T

Tippan

Vi var iaf några som lyckades ses i alla hast på HUND 2005 :p Men sådana här dagar så känns schemat packat trots att man skulle vilja hinna med så mycket mer. Har man tid över så är man (jag) iaf så trött så man bara inte orkar mer. Jag hoppade finalen och tog tåget hem *znnaaark* Har man varit uppe sen halv sex så... (Fast det var ju värre för vissa :d)

Sen har jag sett minst en Bukefalist i rampljuset i stoora ringen! Jag hoppas att det var fler som fick sola sig lite i glansen :D Själv så fick jag en liten julklapp av min domare (!) Så något fick även jag med mig hem! Nu ska jag hålla ögonen öppna på vem som vann finalen!

Sv: Snabb rapport från Stora S

Okej. En tik kissade i vår ring. Vi hade heller ingen sop i ringen. Några hundar utanför ringen var mycket otrevliga. Jag såg en skitfin Podenco. Missade erbjudandet om en hel månads tuggpinnar för 49:- Agility-prisutdelningen tog aldrig slut så jag trodde att jag skulle somna. Jag var aldrig ens ut till C-hallen och när jag kom ned på perongen så gick tåget så jag fick vänta 15 minuter *grr*

ok. Tackar allra ödmjukast för mycket intressant information.

Men hur var det nu, vem blev BIS? En pudel, så klart?

Gissar på antingen storpudel eller en sådan där Great Japanese...

tack för länken!

Nu kollade jag en särskild grupp och jag måste säga att jag blir fundersam 8sedärja, nu kommer gnället på en gång! ;)

Kolla in detta:

BIS-3 & Bästa Schnauzer, Pinscher, Molosser M.fl

Gruppdomare: Germundsson Ove

Svart Terrier EECH INTLCH LTCH LVCH RUCH Arbat Bahrai LV-6623/02 Hanhund
Äg. Mihails Babula, Energetiku 2-70, Lettland Uppf. Savilo I, Latvia.

BIG-2 Great Japanese Dog NUCH SUCH Redwitch After The Dance S34752/2005 Hanhund Äg. Lundén Mirko, Bankeryd Uppf. Killilea D & J, Storbritannien. BIG-3 Newfoundlandshund DKUCH KBHV-03 NUCH SUCH Spring Creek's Duncan DK16625/2001 Hanhund Äg. Römer Krogh Kim, Dk-3650 Ölstykke, Danmark Uppf. , . BIG-4 Rottweiler Dingo Vom Donnerwald S19499/2005 Hanhund Äg. Kücükaslan Afram, Södertälje Uppf. Lajos Kiraly, Ungern. BIG-5 Bullmastiff FIN&EECH Remarkabull Rumour Has It FIN24818/03 Hanhund Äg. Eskola J & Oravar T & Vakkilainen S, Fin15230 Lahti, Finland Uppf. Vakkilainen Sanna, Fin08500 Lohja As.

Källa: SKK

Varför i hela friden BARA hanhundar och bara de största raserna?

Är det verkligen så att de är de bästa representanterna för sina respektive raser, eller är domaren väldigt tänd på testosteron? :crazy:

Tippan skrev:
Jag såg Schäfern igår. Den gick iaf som en klocka i ringen... Måste ha övat mycket på det där *ha ha*

Säkert! :) :crazy:

Jag vet ingen ras som är så dresserad i utställningssammanhang som schäfern. Och sedan ser de hemska ut. Jag såg en bild på ngn schäfervinnare från ngn utställning på SKKs hemsida en dag.

Den hade bakbensvinklar som såg närmast vanskapta ut.

Men nu skall vi inte glida ifrån ämnet.

Tja de blir ju tjusigare... Så är det ju. Mer massa, resning, oftare kortare ryggar också!! (Anser jag) Så de får ju en snyggare överlinje. Många tikar ser långa och slappa ut. Så visst är det mer show med en spännig hane...

Men det jag irriterar mig så in i norden på är att de presenterar alla raser som att de är allt. Denna ras ska kunna rädda människor i vattnet. Men tjohej! När kollade man den förmågan sist? Det är ju rent ljug att säga sådana saker om raser som helt och håller lever på utställning nu för tiden. Det är skillnad att säga en gång i tiden framvalad för och från början etc. Inte prata som att alla de egenskaperna finns kvar än idag...

Jag är lite dåligt påläst på det där om Schäfrar. Eller jag har läst mycket, men ingen schäfer som jag träffat ser ut så trots att de är vanliga Schäfrar. Men jag har kanske inte träffat några hot shots... (Gick jag ut eller?)

Tippan skrev:
Tja de blir ju tjusigare... Så är det ju. Mer massa, resning, oftare kortare ryggar också!! (Anser jag) Så de får ju en snyggare överlinje. Många tikar ser långa och slappa ut. Så visst är det mer show med en spännig hane...

Men det jag irriterar mig så in i norden på är att de presenterar alla raser som att de är allt. Denna ras ska kunna rädda människor i vattnet. Men tjohej! När kollade man den förmågan sist? Det är ju rent ljug att säga sådana saker om raser som helt och håller lever på utställning nu för tiden. Det är skillnad att säga en gång i tiden framvalad för och från början etc. Inte prata som att alla de egenskaperna finns kvar än idag...

Det kan hända, men en tik som är feminin, har rätt proportioner osv. skulle (i den bästa av världar) bedömas utifrån det kön hon har. Inte som en "slappare" individ än hanen. Jag undrar om det verkligen är så att alla hanhundar har bättre proportioner. Utstrålninge kanske finns där, men är det avgörande?

Självklart inser jag att det är lätt att bländas av en reslig hanhund som gillar att visa upp sig, men jag tycker ändå att domarna skall vara kritiska till det de ser.

Annars blir det som med hästaveln, man avlar bara på hanar med meriter och tikarna har ingenting. Om fler tikar vann så skulle kanske fler tikar visas och gallringen hos dem bli lite bättre?

Men nu överdriver jag och generaliserar en del. Visst finns det fina tikar som också belönas (och uppfödare som satsar på att meritera sina tikar), men just i den här gruppen så lyser de med sin frånvaro.

Mmm vissa raser har ju faktiskt väldans stor könsskillnad... Nä usch jag ger upp. Jag har försökt att formulera mig 18 ggr men är för trött. Jag får återkomma ;)

Ja, då var man hemma *gäsp*
Gick upp 02:15 i natt och åkte iväg 03:45, och kom hem 22:30
Nu känner jag mig helt slut. Men hunden följde med husse ut så hon kunde spana efter råttor (anar jag :D )

Gul att träffas Tippan, hade gärna pratat mer, men som du skrev. Man har fullt upp och det sista är man så trött så man knappt orkar tänka. Hoppas vi ses en annan gång istället.

Info till andra. Tänk, jag var en av de som fick gå in i finalringen :) (brukar egentligen inte tala om hur det går, men skit samma :D )
Vet inte hur många veteraner vi var allt som allt, men måste varit över 60 stycken. Och jag blev utvald av de tolv sista, men sen när domaren skulle spara fem och placera dom, så fick resten av oss gå ut. Men jösses vad nöjd jag är :banana:
Vet inte vad det tagit åt min veteran. Hon tycker det är skitkul och springer som en tok :bump:

Pinglan: Jag letade efter dig. Var vid din ring, men hade ju bara att gå efter om jag såg någon med ditt nummer, men jag hittade dig inte. Men det blir väl fler ggr...

Jag TROR att jag möjligtvis kan ha sett lady_vip svischa förbi (=ljushårig tjej med weimaraner :D ), hann dock inte haffa henne. Annars såg eller träffade jag ingen för jag hade fullt sjå med att hålla reda på mig själv i folkmassorna... :p Kul att kolla på alla hundar dock.
(ps. sambon - inte så insatt - tyckte att räkrumpeschäfrarna såg vanskapta ut - "dom kan ju knappt gå ordentligt".... :angel: ;) Själv ville han ha en papillon för den såg ut som "något ur star wars med dom där coola öronen" :love: )

Ja jisses vad jag spanade efter henne... Men alla tjejer med blont hår hade ju W med snopp under magen... *hmm*

Skönt att ni kom hem!! Det blev ju inte så sent iaf. Idag ska jag vara hemma hela dagen och gossa med mina hundar som jag inte träffat på hela helgen! :love:

Haha!! Jag var ju i Stora Ringen ju också!!! Sprang ju runt båda dagarna på mässan med min lilla fjolla (som stod och sov innan vi skulle in i finalringen), så jag har säkert svischat förbi :)

Hörde ni inte vrålen när vi sprang in, halva min klubb satt på läktaren och skrek ;)

Grana: Vad har du för ras??? Om man nu får lägga sig i :angel: , min hunds mamma var också med i de gruppen, långhårsweimaranern nämligen. Ni stod bredvid oss på uppsamlingsplatsen... (Vi hade en avelsgrupp)

//E

Jag har schnauzer P&S (fd mellan).

Aha, jag såg en långhårweimaran. och jag kikade på w flera ggr, för jag tycker de är så stiliga och vacker färg. Skit också, jag tänkte inte på dig..
Men man har ju fullt upp och hjärnan orkar inte riktigt med :-)

Aha! Så det är du det! Då vet jag vem du är ju :) Kikade på slutet av schnauzrarna eftersom dvärgarna var klara före... Lite tråkigt bara att inte rätt hund blev BIR...

Ja, jag gillade inte heller BIR-hunden. Den tilltalade mig inte alls.

Jag hade en av veterantikarna alltså :-)

cassiopeja skrev:
Själv ville han ha en papillon för den såg ut som "något ur star wars med dom där coola öronen" :love: )
Jag var där med "mina" promenadpappisar och deras ägarinna. Stod ni vid ringen någonting? Själv satt vi väldigt dåligt till, snett bakom domarbordet, och hade en beige tygbur med röda kantband, en vit och brun hane samt en svart och vit tik. :)

Såg ni oss? Såg ni oss? :bump: :D

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 547
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 959
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka