Snabb hjälp! Ska provadoptera två katter imorgon!

giowanna

Trådstartare
Hej!

Plötsligt är det så att vi ska prova att bli hem för ett par katter som bott hos grannen. De flyttade, och skulle ta katterna med sig idag, men nu är den yngsta i alla fall här ute o gnäller. Vi gav den mat ute igår, och idag med. Nu verkar det som de struntar i att hämta katterna!!:o

Hur fan är folk funtade??
De är alltså utekatter, och kommer få fortsätta va det. Men såklart får de komma in på natten.

Min fråga är nu: Vad är det mest akuta att införskaffa? Kattlåda o kattsand med spade. Kattmat, nåt att klösa på. Mer? Tänkte att vi ringer grannarna och frågar om vaccinationer osv, vi vet ju inte ens hur gamla de är! Men den äldsta är ganska gammal, och den yngsta är inte alls gammal. Säger ju mkt... :D

Snälla ge mig tips!! Och snabbt!
 
Sv: Snabb hjälp! Ska provadoptera två katter imorgon!

Som du var inne på själv så kattlåda, spade, matskålar(går bra med assietter) och så lämplig mat så som torrfoder och blötfoder och fri tillgång till vatten. Har ni kontaktat de gamla ägarna att hur kunde de göra så här?
Om ni får tag på dem så fråga även om vad katterna är vana att få för sorts mat och vilken sorts kattsand de är vana vid men främst om de är vaccinerade, id-märkta och försäkrade samt kastrerade? Då detta är vad katter bör vara och att det annars faller på dig om du har tänkt ta ansvar för dem. Elloge för dig:bow:
Du kanske även bör kontakta ett katthem om ni har en sådan i er kommun. En del katthem har i system att de tacksamt tar emot jourhem innan de hunnit finna nya hem för katterna och står då för alla kostnader och om ni inte vill ta hand om katterna mer än tillfälligt så kanske de står för eventuella kostnader om ni kan tänka er vara jourhem i t.ex ett år.
Nä men annars gäller väl att ni är överens om reglerna. Får katten vara på köksbordet eller inte? Sova i era sängar? Etc.
Om katterna skulle bli mer innekatter så köp leksaker, tunnel och klätterträd så de har att syssla med och räkna med ett par revor i möblemanget eller tapeterna innan de till fullo förstått.
Appropå det så bör ni likt med kattungar först ha kattlådorna "centralt" så katterna lätt hittar och bär ofta dit katterna och klappa dem över ryggen och kanske håll i kattens tass och krafsa med den i sanden, klappa och beröm så den lär sig var toaletten ligger och flytta sedan "toaletten" närmare det ställe där ni tänkt ha lådan men så katten lär sig hitta och förstår att där får man sköta sina behov.
Som kattsand skulle jag rekomendera klumpbildande och använder själv Eldorados klumpbildande från Willys som jag tycker att är bra, nästan lika bra som Pussys Compact sand men absolut prisvärt.
Men vad man tycker för kattsand är bäst liksom kattmat finns det nog flera trådar om här på buke.
Lycka till samt vad duktig du är som åtagit dig de övergivna grannkatterna.
M.v.h
 
Sv: Snabb hjälp! Ska provadoptera två katter imorgon!

Ja, hon kom och hämtade båda katterna, men nu är den äldre av dem här igen... Han har tydligen bestämt sig för att han bor där han har bott innan, men ägarna bor ju inte kvar... Det är ju ca 10-20 minus hör nu, och jag har inte hjärta att låta honom gå ute, så nu är han inne hos oss. Kanske är det fel att göra så utan att ha pratat med ägaren, men det är över en månad sen de flyttade, och han går o skriker här var o varannan dag och natt. Jag mår så dåligt av att veta om det... Så idag fick han komma in.

Ska ringa ägaren och fråga om det är ok om han provbor här, och om det funkar kan han va kvar. Efter nån timme inne känner jag inget av kattallergi, det är bara med vissa katter jag känner det.

Men nu har vi ingenting till katten... Säljer de kattlåda och det viktigaste på Coop Extra, Ica eller Willys? Om det är ok med ägaren ska jag åka o handla det ikväll. Säger inget om att han redan är inne när jag ringer! :-)
 
Sv: Snabb hjälp! Ska provadoptera två katter imorgon!

Vad fint av dig att ta dig an katten!

Om du har en plastback med lite högre kanter hemma så är det den bästa sortens kattlåda. Det sprätts ut mindre sand med en sån. Bra spade vet jag att de har på CityGross, en knallrosa.

Undvik Friskies och Whiskas torrfoder. Äter katten Mjau burkar eller tetra så kör med det. Ha gärna mer än en vattenskål och placera dem inte i närheten av maten, gärna i ett fönster.

Hoppas ni kommer att trivas tillsammans!
 
Sv: Snabb hjälp! Ska provadoptera två katter imorgon!

Ha gärna mer än en vattenskål och placera dem inte i närheten av maten, gärna i ett fönster.

Lånar tråden lite :p

Varför ska man ha mer än en vattenskål, o varför inte vid maten? :)
Jag har vattenskål både till hunden o katten, o bådas står vid deras mat, i olika rum dock...Men man ska alltså inte ha vattnet bredvid maten?!

Tacksam för svar :)
 
Sv: Snabb hjälp! Ska provadoptera två katter imorgon!

Finns teorier om att katten inte äter vid sitt vatten pga risken för att vattnet ska förorenas av ev matrester. Hundar är inte så noga med sånt ;) Katter har en dålig drickreflex iom att de ursprungligen kom från öknen så man får försöka stimulera deras dricklust.

Mina katter dricker bäst ur skålar som är placerade högt och på ställen som de tycker om att vara. De sitter gärna i fönstren och spanar o passar då på att ta sig en slurk. Finns olika typer av vattenfontäner med porlande/rinnande vatten som brukar funka bra.
 
Sv: Snabb hjälp! Ska provadoptera två katter imorgon!

Uppdaterar:
Ringde ägaren, som faktiskt hade varit och letat efter katten, men inte hittat den. Hon va väldigt tacksam för att jag hade tagit in honom i värmen. Hon skulle nyss äta, men skulle komma och hämta katten senare ikväll. Det var ett par-tre timmar sen hon ringde, så jag hoppas hon kommer snart.

Det är en väääääldigt mnysig katt, mjuk, fluffig, kelig, och genomsnäll! Har två små barn som älskar djur, och typ har förföljt katten här hemma, men den har inte sagt ett knyst. Just nu ligger han bredvid mig i soffan och väntar på att jag ska fortsätta gosa med honom. Söte!

Är det dumt att föreslå att han kan bo här om han fortsätter rymma? De bor i samma stad fortfarande.
 
Sv: Snabb hjälp! Ska provadoptera två katter imorgon!

Finns teorier om att katten inte äter vid sitt vatten pga risken för att vattnet ska förorenas av ev matrester. Hundar är inte så noga med sånt ;) Katter har en dålig drickreflex iom att de ursprungligen kom från öknen så man får försöka stimulera deras dricklust.

Mina katter dricker bäst ur skålar som är placerade högt och på ställen som de tycker om att vara. De sitter gärna i fönstren och spanar o passar då på att ta sig en slurk. Finns olika typer av vattenfontäner med porlande/rinnande vatten som brukar funka bra.

Annars verkar det funka bra att ha ett akvarium med öppet upptill, vet många katter som endast dricker från akvarium :-)
 
Sv: Snabb hjälp! Ska provadoptera två katter imorgon!

Jaha okej..men så att vattenskålen nästan är tom varje morgon betyder väl att han inte har problem med det?! :D tycker han dricker väldigt mycket..både från sin vattenskål och hundens :)
 
Sv: Snabb hjälp! Ska provadoptera två katter imorgon!

:D De råkar inte ta sig ett litet mellanmål emellanåt?

Haham det kan säkert hända!! Men de jag känner till bryr sig förvånansvärt lite om de boende i karet :-) Gillar väl det lagom varma, cirkulerande vattnet, med smak av fisk ;-)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 394
Övr. Katt Jag bor granne med ett dagis som har stora fina sandlådor som mina katter tycker är perfekta som kattlåda. Idag ringde en av...
2
Svar
32
· Visningar
10 636
Senast: Liten
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 894
Senast: dpmatte
·
Katthälsa Det är så att vi har tre katter för tillfället och vi vet inte alls hur vi ska göra med den äldsta längre.. Rasmus, som han heter...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: soffa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp