Snabb hjälp med Virkon S mot mugg önskas!

M

Mayara

Har fått tipset att använda Virkon S mott mugg/rasp på min häst. Har förstått att man kan spraya på lösningen för att sedan låta det torka men inte göra det för ofta eller för många dagar i följd. Nu undrar jag hur ni som använt det har gjort! Hur mycket har ni spätt ut det? Hur har ni lagt upp kuren? Jag har tänkt att kombinera med hydrokortison salva 1%. Ska jag linda också när han går ute för att han inte ska bli så blöt?

Tack! :bow: /Mayara

Sv: Snabb hjälp med Virkon S mot mugg önskas!

jag blötte bomull med Virkon. O baddade sen. Men om de var blöta om benen då de kom in pasade jag på att pilla bort skorpor. Fick bort alla o sen kom de inte tillbaka! fortsatte ett par dagar efter de blev bra. Ska späs ut så det blir ljust rosa, ca 10-1 har jag för mig vet sade. Skulle inte blanda med nåt annat till en början. testa en sak i taget så du vet vad det är som gör verkan. Tror inte det är bra att linda! stänger in fukten o gör det ännu varmare så muggebn trivs ännu bättre!

Så du fortsatte alltså att upprepa behandlingen dagligen tills det blev helt bra? /M

När jag behandlade med virkon tog jag virkon första dagen och sedan smorde jag med en fet salva nästa. Så höll jag på i ett par dagar och vips var muggen borta. Och det på en häst som jag försökt få muggfri i ett halvår

Liknande trådar

M
Hästvård Nu har min kille stått på box inne för behandling av en synnerligen envis mugg/rasp som inte velat ge sig. Har behandlat enliigt...
Svar
18
· Visningar
6 012
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka