snabb hjälp med blomma!

MinIan

Trådstartare
25152518.jpg

jag skulle plantera om blomman, för hela blomman var sne. och när jag vänder den för att ta ur jorden då lossnar blomman från rötterna.

och jag vet ju att den här blomman tål ju inte för mycket vatten. för annars hade jag satt blomman i ett glas vatten så att den skulle få nya rötter.

så hur gör jag med denna?

för nu har jag ju en del med blommorna, utan rötter.

och en del med bara rötter..

kan jag få den med bara rötter att börja blomma?
och kan jag få den med blommor att få rötter?
hur ska jag göra? bara sätta dom i varsin kruka med jord?och vattna som jag brukar?

Sv: snabb hjälp med blomma!

Om du inte har någon jord så prova att sätta den i ett glas vatten.

Det är i kombination med jord som de kvävs och ruttnar, därav att man inte ska vattna för mycket. Gäller iofs alla blommot förutom sumpväxter när det är i kruka.

men jag tror jag har jord.. så då borde det räcka att sätta båda delarna i jord så borde roten blomma och den andra få rötter? eller?

eller är det inte så lätt? :p

påta ner den i jord du bara, antagligen sätter den snabbt nya rötter.

okej, ska testa och se vad som händer. hoppas den överlever bara, det är typ bara den som blommar helatiden här :D

det borde funka åtminstone med den med blommor på. St paulia (ser ut som en sån?) är ju ganska härdiga och lätta att ta sticklingar på

ja, jag hoppas den får nya blad på rotdelen också :idea:

hur tar man sticklingar från en sådan? ett blad bara eller?

Min morbror hade riktigt gröna fingrar :D han tog bara blad med skaft då och satte ned i jord så började de växa. Han stack oftast ned dem i en kruka där de redan fanns en växt. Det var nog säkert för att de inte ska ha för kraftig jord när de bildar rötter. Sedan planterade han om dem i egna små krukor och snacka om att de blev fina!

Du kan alltid prova det, går det så går det.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 680
Senast: hollypolly
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka