SNABB HJÄLP! Licens

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Belleriet

Den 13 juni har jag planerat att min kusin ska komma ut på sin första tävling. Hon har inte tagit grönt kort, men ska fixa det så fort klubben anordnar. Nyss kollade jag på Ridsportsförbundets hemsida där det står "för att lösa ny licens måste du (eller målsman) ha tagit grönt kort".
Min kusin kommer inte hinna ta gröna kortet innan 13/6. Men hon vill så gärna tävla då. Det är hennes målsman som ska ta gröna kortet åt henne.

Jag har alltid trott att medföljande över 18 år kan följa med och vara ansvarig. Är det alltså fel?
Det är en vanlig lokal tävling. Kommer inte hon kunna tävla?:confused:

Sv: SNABB HJÄLP! Licens

Är hon 14 eller äldre så måste hon ha tagit det gröna kortet, annars kan målsman ta det.

Nej hon kommer inte kunna tävla utan grönt kort.

Det behöver väl inte vara målsman utan någon som är myndig som är med henne på tävlingarna.

det är precis det jag undrar över! vår granne är myndig och har kortet så hon skulle ju kunna följa med då. men det står en ruta på ridsports hemsida som man ska kryssa i "jag (eller målsman) har tagit gröna kortet"
ska hon fylla i fast hon inte har det eller?

TAphoto: Tjejen fyller 12 i år.

kom igen, ingen som vet?
det börjar bli bråttom :crazy:

Enligt TR är det en myndig person som ska ha det gröna kortet och det är det reglemente som ska följas så jag tycker ni med gott samvete kan klicka i att målsman har grönt kort!

Hon kommer tyvärr inte kunna tävla, målsman måste ha grönt kort :cool:
Det kommer inte spela någon roll om ni kryssar i att målsman har grönt kort och får licensen då ni ändå måste visa upp det gröna kortet när ni anmäler, och vad jag förstod så har ni ju inget grönt kort :/

Skulle vara kul att höra vad du baserar detta på för jag har varit med som gröntkortinnehavare för barn som jag inte är målsman för och det har aldrig varit några problem.
Jag har varit tävlingsledare för tävlingar och vi har precis som andra klubbar godkänt att någon myndig haft grönt kort.
I ridsportsförbundets information om grönt kort står det:

Vem får ta grönt kort?
Du kan göra Grönt Kort-prov från det år du fyller 13. Från det år ryttaren fyller 14 det obligatoriskt att han/hon själv har avlagt provet.
Barn som är 12 år och yngre rekommenderas att gå på en teorikurs, gärna tillsammans med en förälder eller annan myndig person som tar det gröna kortet, och sedan följer med vid tävlingar. Det praktiska provets första del, ridning, krävs inte för medföljande person och detsamma gäller för kusk.enda vi kräver är att någon myndig med grönt kort är med.

Skulle också gärna vilja veta vad du baserar ditt så självsäkra påstående på?
Har nyligen haft en lokaltävling där samtliga tävlande var under 13 år, och då fick vi från förbundet att det skulle följa med en myndig person med Grönt Kort till de tävlande. Behövde inte nödvändigtvis vara målsman bara personen var över 18 år.

Barn som är 12 år och yngre rekommenderas att gå på en teorikurs, gärna tillsammans med en förälder eller annan myndig person som tar det gröna kortet, och sedan följer med vid tävlingar. Det praktiska provets första del, ridning, krävs inte för medföljande person och detsamma gäller för kusk.enda vi kräver är att någon myndig med grönt kort är med.

Deta stämmer bra. Jag har följt med tjejer undan 14 år som tävlat då deras målsman inte haft grönt kort. Har tom blivit uppringd kvällen innan tävling av en panikslagen förälder som frågat om jag kunde ansvara för deras barn också (jag skulle till tävlingen med en annan tjej).

Är hon över 14 år så måste hon ha eget. Lösa licens tar några veckor, sannorlikheten att hon kommer med är mycket liten...

Vadå, lösa licens tar flera veckor??

Det gör det inte alls!
Man fyller i formuläret på ridsportförbundets hemsida och där får man upp en sida som man ska skriva ut.
Sen betalar man och gör man det över internet (som nu dom flesta gör) så skriver man ut en bekräftelse på inbetalningen och tar med som kvitto.
Dessa två papper tillsammans gäller som licens tills dess att plastbrickan kommer med posten.
Tar max en kvart att fixa så det hinns nog allt med!

stjäl tråden en snabbis

Det var ett par år sedan jag löste licens nu, men visst går det att skriva ut alla papper i efterhand? (Typ de sparas till mailen? eller något?)
Vill gärna fixa licensen redan nu, men har ingen skrivare här, men det skulle säkert gå att fixa om inet licensen hinner komma (vilket den borde göra tycker jag.. :p )

Jo det går alldeles utmärkt att spara sidorna för att skriva ut dom sen.
Jag har sparat mina i "mina dokument"

ursäkta för mitt ovetande, visste inte att man kunde göra så:o
då är det ju tur att man har flera mer kunniga personer i ämnet som kan rätta till misstagen;) självsäker menade jag inte att låta alls, ursäkta,ursäkta.

TS: Hoppas det ordnar sig!

Aha vad bra :D

Har betalat licensen nu iaf. Lär som sagt få den innan första start men det skadar ju inte att vara på den säkra sidan :)

Ingen fara men ibland är det faktiskt bättre att ta reda på vad som gäller än att tro en massa saker. Tyvärr så sprids det mycket okunskap när någon är väldigt säker på sina sak utan att ta reda på fakta. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 978
Senast: Hedinn
·
Dressyr Hej! Först av allt... ja; jag gick Grönt Kort kursen i höstas och mitt provresultat var helt felfritt och inget att klaga över, skrev...
Svar
7
· Visningar
1 434
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 949
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka