Snabb fråga!

Snyggve

Trådstartare
Ska åka in och köpa mineraler om 10 min, så jag har en snabb fråga: Vilket märke är bäst? Ska jag köpa pellets eller annan sort?

Svara snabbt nu då! ;)

Sv: Snabb fråga!

Det beror på vad du mer ger din häst... en höanalys är enda svaret. men köp inte granulat om du har en kräsen häst...

Nu är det för sent ändå :p Har ingen höanalys eftersom vi har hö från så många olika skördar. Men jag köpte inga mineraler, ska byta ut Krafft Grunden jag har nu mot Hippo Basic istället. De sa att man inte behövde några extra mineraler då, plus att det är billigare :idea:

Vem sa det ?? Ett fullfoder är ju ingen som helst garanti för att det täcker allt. Det är bara fodertillverkarna som vill få oss att tro det. Kan ni inte ta ett sammlingsprov på erat hö då ? Eller hämtar ni smålass hela tiden ?

Hippo Basic och KG är samma typ av foder, så jag hoppas att det åtminstone blev lite billigare för dig.;)

Angående "täcker alla behov" och "inga mineraler behövs" så stämmer det sällan när man fodrar vanliga fritidshästar med färdigfoder, för det behövs ofta ett par kg av färdigfodret för att mineralerna ska räcka till. Så mycket kraftfoder kräver sällan en sådan häst, den skulle bli fet.

Alltså får man ofta ge ett mineralfoder separat ändå för att täcka hästens behov.

Vi hämtar smålass hela tiden.. Men jag har aldrig känt på ett hö som luktar så gott (alltid nåt positivt... :smirk:)

Det ÄR billigare ;) Men hon jag pratade med var inte tillverkare, utan användare av det fodret. Hon gav 0,5 kg om dan till sin häst och det räckte utmärkt till honom. Fast dom kanske har ett väldigt bra hö iofs...:crazy:

Det kanske räcker näringsmässigt för hullet, ja, men räcker mineralerna i 0,5 kg färdigfoder till?

Och vad säger att hon har samma grovfoder som du att utgå från?

Själva ger vi Krafft miner röd - 100 gr miner röd motsvarar vitaminer & mineraler från 2,5 kg kraftfoder! //Linda

Oj! :eek: Men ger ni kraftfoder utöver det också då?
Vad är skillnaden på Kraft Miner blå, röd och grön? Har alltid funderat över det :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
537
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31