Snabb fråga

Janey

Trådstartare
Jag har sagt upp min stallplats i gamla stallet. 2månaders uppsägningstid. sa upp box platsen några dagar in i september och då stod det tydligen att det började gälla från och med nästa månad efter uppsägning (har inte kontraktet här) Fine. Fick ett sms att dom hyrt ut boxen till någon annan så jag inte behövde ta några fodringar mer kommande månad och att jag bara behövde betala hyran. WHAAAT sa jag då. Om det är så att det flyttat in någon i min box så borde jag inte behöva betala för denna månad ju!!! För annars har jag väl nyttjande rätt till avtalstiden gått ut? Eller? Jag kanske ville ställa min cykel där!?! Nu handlar det om småpengar (700), men känns ändå onödigt, kan ha roligare för dom pengarna.

Om dom hyrt ut den kan dom väl inte kräva mig på hyra??

Sv: Snabb fråga

Nja, det kan de faktiskt. Lite beroende på avtal.

Om du avsäger dig nyttjanderätten genom att flytta därifrån, har du ju återlämnat boxen till uthyraren. Jämför med andra saker du hyr för viss tid. Sällan har du i avtalet att du får jämkning på en förutbestämd avgift (uppsägningstiden) trots att du återlämnar tidigare än avtalat.

Sedan kan man ju alltid framföra sina synpunkter.

Senast ändrad:

Ska kolla detta när jag kommer hem. :) Men är nästa helt säker på att detta inte finns med i kontraktet.

Fick ett mess att en annan häst i stallet skulle flytta så då skulle denna hästen ta den andra boxen istället till helgen. Skrev att "visst, jag kan betala och göra mina fodringar men att det inte var ok att göra såhär..."

kanner inte till svenska lagar och vet inte praxis men sa lange du betalar har du utnyttjande ratt (stalla cykel dar). I alla fall tycker man sa.
Jag vet dock att med lagenheter ar det sa, jag sa upp mitt kontrakt (3 manader) och var beredd att betala for dessa 3 manader aven om jag hade flyttat ut mitt pick och pack.. gav mig bra tid att stada lol.. De ringer mig fran hyresbolag och sager att de har ngn som vill hyra lagenheten pa en gang, alltsa INNAN min "tid" ar upp. Visst sager jag, och med detta sa betalar jag inget for sista manaden da ngn ANNAN bor dar. Man tycker det skulle vara lika med boxplatser.
Vet inte hur jag skulle gora men tank om du ville stanna med din hast till sista datum (nad jag forstar 30nov), da kan de ju inte hyra ut boxen da den ar upptagen.. sa jag skulle nog prata med stallagaren om detta.. lycka till

Man hyr ju boxplatsen för förvaring av HÄST, så cykeljämförlsen utgår helt. Dessutom så är det ju mycket möjligt att TS bereds plats i stallet om hon vill tillbaka under uppsägningstiden, hur stallägaren väljer att lösa det är dennes ensak.

Att jämföra med lägenhetshyra funkar inte, snarare med hotellrum i så fall. Har man väl checkat ut kl. 08:00 så har man, även om man betalt fram till 12:00. Det är ju extremt sällan så att man har ett rent hyres/arrendeavtal gällande stallplats, det handlar ju om ett serviceavtal där man förvarar hästen och får en eller flera tjänster inbakade (fodring, utsläpp etc)

Fick ett mess att en annan häst i stallet skulle flytta så då skulle denna hästen ta den andra boxen istället till helgen. Skrev att "visst, jag kan betala och göra mina fodringar men att det inte var ok att göra såhär..."

men vaddå, menar du att de alltså bara skall flytta in en redan existerande häst i stallet i "din" box? Isåfall kan du ju inte kalla det att de "hyrt ut" boxen om det bara är en redan inackorderad häst som tekniskt sett bytt box bara.

Kan du inte bara ringa och fråga och framföra dina åsikter?

När jag sa upp boxplats och flyttade efter en månad (två månader uppsägning) så sa stallägarna att hyran reducerades efter hästens flytt (då det ingick foder och spån i hyran också).

Och så sa dom att om dom skulle få boxen uthyrd innan min månad gått ut så skulle hyran reduceras ännu mer beroende på hur många dagar det gått osv... :)

Sunt förnuft känns det som!

Har du två månaders uppsägning av boxen så har du oavsett om du nyttjar den eller inte. Så ja de kan kräva att du betalar dina två månader eftersom det är din uppsägningstid!

Har du två månaders uppsägning av boxen så har du oavsett om du nyttjar den eller inte. Så ja de kan kräva att du betalar dina två månader eftersom det är din uppsägningstid!

Jag har sakert fel, men var det inte sa att TS inte har problem att betala de tva manaderna, men att de hade hyrt ut boxen till ngn annan den sista manaden? alltsa, stallagare far betalt for manad 2 av TS SAMT far betalt fran den "nya" hasten for en manad och sa vidare.
Det betyder att stallagare far en manad "gratis" sa att saga.
Nu om en redan stallad hast flyttar in i denna boxen som TS har, skall ju TS ha ratt till den redan stallade/nu tomma boxen som finns. Tills hennes kontrakt gar ut..

Sa uppfattade jag situationen..

Det är mycket sällan en specifik box ingår i ett uppstallningsavtal. Det ingår boxplats. Alltså kan de - om ts vill tillbaka - flytta in henne var som helst i stallet, i en likvärdig box. Lättast är ju att t ex stallägaren flyttar en av sina.

Är själv hyresvärd,så jag har tagit exakt reda på vad som gäller.Du har rätt! Enkelt så! Självklart!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt... 2
Svar
23
· Visningar
7 173
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Skall skriva kontrakt med inackordering och hade tagit fram ett via nätet som jag endast ändrade några punkter på som gäller...
Svar
9
· Visningar
1 379
Senast: FreSus
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med... 2
Svar
33
· Visningar
5 542
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag hade min häst uppstallad på ett litet stall med tre boxar och en mindre box som var en blandning av spilta och box. Det var...
Svar
16
· Visningar
3 191
Senast: Rufss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring