Snabb fråga! Värma eller kyla benen?

H

hon_med_skäcken

Om hästen är svullen ska man kyla ner svullnaden då? När ska man värma benet?

Sv: Snabb fråga! Värma eller kyla benen?

det jag fått lära mig är att när det är svullet ska det ha kyla som håller i ett bra tag.

Och om hästen svart skadad och svullnaden gått ner men det inte riktigt är bra, eller när skadan är läkt så ska man värma.

:)

Hej!

Inte värma vid akut skada eller inflammation..(tecken på imflammation är värme, rodnad, smärta, svullnad och "funktionsnedsättning")

Kyla minst 20 min om det ska nå in i vävnaderna innanför och göra någon större nytta utom smärtstillande just för stunden, kyl med isbitar/krossad is, det funkar bäst.

/ Lavinia, som bara citerar sin föreläsare

Det beror helt på vad det är för svullnad du pratar om. Om hästen har gjort illa sig, fått en smäll eller så, så ska man först kyla i några dagar. På så sätt drar blodkärlen ihop sig. Sen ska man värma det! Lycka till,

Beror som sagt på orsaken till svullnaden. ÄR det en ny svullnad som uppkommit genom en smälle eller så är det kyla som gäller!

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 319
Senast: Rugge
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar