Snabb andning

Sastra

Trådstartare
Vad kan det komma sig? I morse verkade min ena katt orolig och nervös och andades snabbt och hårt, som att han var mycket stressad. Det nervösa gick över och nu är han precis som vanligt, möjligen lite rastlös bara, men andetagen är fortfarande mycket snabba och "ytliga" (jag räknade till ca 25-30 på 30 sek). Jag har givetvis pratat med veterinär som sade åt mig att avvakta och att det inte är någon fara så länge han äter, och det gör han med god aptit. Men jag är orolig och vill veta vad som kan vara fel. Jag tänker ringa veterinären igen om ett par timmar om det inte går över, men även om det gör det skulle jag vilja veta vad det kan bero på. Någon som har en aning?

Sv: Snabb andning

Det är ju jättesvårt för någon annan att veta. Hur gammal är katten? Går han ut? Kom det bara helt appropå eller kom han någonstans ifrån, typ att han hade sprungit, blivit skrämd, eftersom det gick över så fort?

Innekatt som är tre år och det kom bara helt plötsligt. Som jag skrev verkade han stressad i morse, vilket snabbt gick över, men den snabba andningen försvann inte. I övrigt är han precis som vanligt, men som om han hade svårt att få luft :crazy: Förstår inte vad det kan vara, men hoppas att det är bra tills i morgon, annars får veterinären vara så god och ge oss en tid.

Som en icke-veterinär vet man ju inte mycket, men lite. Snabb andning kan nog bero på ett flertal orsaker. Det kanske kan vara att det gör ont någonstans (tänker på min hona, som snabbandades i samband med förlossning). Det kan kanske vara att det är väldigt varmt eller att katten stressad. Det kan vara att det är trångt i luftvägarna av någon anledning, kanske något asmatiskt som visar sig av och till. Det kan i dess allvarligaste form vara ett hjärtfel. Men precis som veterinären sa, de mer allvarliga formerna brukar dessutom visa sig i att katten inte äter, eller allmänt slö och tillbakadragen osv.

Vad gav veterinären för olika förslag till anledning till din katts snabba andning? Jag kom ju bara på några enstaka, från mitt eget väldigt begränsade kunnande, som vanlig kattägare. Eller sa h-n bara kort och gott "var inte orolig så länge katten äter"? Ställde h-n inga följdfrågor för att komma fram till det mest troliga? För även genom en symtombeskrivning (utan undersökning) kan ju en viss riktning åtminstone anas.

Har du pratat med veterinären igen? Tycker att symtom som härrör till luftvägarna ändå inte är att bagatellisera, och jag förstår verkligen att du vill ha reda på vad det beror på och bra att du är inne på att veterinären ska ta sig tid! Stackars lilla missen som har svårt att få luft. Nej, det här måste du få hjälp med! Vet tyvärr inte vad som är normal andningsfrekvens per minut på en katt, läst det någon gång men glömt.

Tack för dina funderingar! Normal andningsfekvens ska vara 20-30 slag per minut har jag läst mig till och kattens andning var nästan dubbelt så snabb.
Vi har fått tid hos veterinären nu (på jourtid givetvis, hoppas att det inte tar hela natten :crazy: ) Katten sover just nu och andningen är långsammare, men det verkar som att han ändå måste "ta i" för att kunna andas. Jag vet varken ut eller in, så det är lika bra att någon får titta på honom.

Vi hade en katt i stallet som andades ansträngt och veterinären sa att han var allergisk då hans hjärta var friskt så det berodde inte på det. När han lyssnade på honom så kunde det höras ett litet pip-ljud som kom ifrån lungorna. Katten fick flytta från stallet till en ny ägare och jag tror att det hjälpte, har ialla fall inte hört nåt annat. Så det kan ju vara allergi, men jag vet inte om det kommer så där "hux flux"...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 005
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 190
Senast: WildHorse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama