Sv: Snabb andning
Som en icke-veterinär vet man ju inte mycket, men lite. Snabb andning kan nog bero på ett flertal orsaker. Det kanske kan vara att det gör ont någonstans (tänker på min hona, som snabbandades i samband med förlossning). Det kan kanske vara att det är väldigt varmt eller att katten stressad. Det kan vara att det är trångt i luftvägarna av någon anledning, kanske något asmatiskt som visar sig av och till. Det kan i dess allvarligaste form vara ett hjärtfel. Men precis som veterinären sa, de mer allvarliga formerna brukar dessutom visa sig i att katten inte äter, eller allmänt slö och tillbakadragen osv.
Vad gav veterinären för olika förslag till anledning till din katts snabba andning? Jag kom ju bara på några enstaka, från mitt eget väldigt begränsade kunnande, som vanlig kattägare. Eller sa h-n bara kort och gott "var inte orolig så länge katten äter"? Ställde h-n inga följdfrågor för att komma fram till det mest troliga? För även genom en symtombeskrivning (utan undersökning) kan ju en viss riktning åtminstone anas.
Har du pratat med veterinären igen? Tycker att symtom som härrör till luftvägarna ändå inte är att bagatellisera, och jag förstår verkligen att du vill ha reda på vad det beror på och bra att du är inne på att veterinären ska ta sig tid! Stackars lilla missen som har svårt att få luft. Nej, det här måste du få hjälp med! Vet tyvärr inte vad som är normal andningsfrekvens per minut på en katt, läst det någon gång men glömt.