Smygdoping

Blueberry

Trådstartare
Eller: saker som är doping, men som man inte hade en aning om.
Ofrivillig doping kanske är en bättre formulering.
Förstår ni vad jag menar?

Choklad är ju en klassiker, alvedon/zonsalova osv.
Vad finns det mer?
Vet ni några livsmedel/godis/kryddor(?)/annat som klassas som doping?
Finns det någon lista utan en massa krångliga, medicinska ord?

Sv: Smygdoping

Kan hända av många orsaker. Alla dessa fodertillskott...

Mest känd är väl detta (citat från Dagens Nyheter):

"Det är andra gången i år Jag de Bellouet blir diskvalificerad efter en storseger. Han var först i mål också i Prix d’Amerique i Paris i slutet av januari, och hade också då otillåten medicin i kroppen. Den gången visade det sig att en foderfirma slarvat. Hästen hade fått i sig medlet via ett vitaminpreparat och foderfirman tog på sig ansvaret."

Mjo, visserligen.
Frågan är ju då bara vad det var för vitaminpreparat, och om det finns höga mängder av samma ämne i något annat, till exempel.

Kaffe är ett som funkar som dopingmdel.
Vissa ämnen i riskli är klassat av ridsportförbundet.

tror det är något frö som kan gå som doping, vallmo ringer i huvudet men ska kolla upp det.

Ja vallmofrö kan ge utslag på dopingtest.
Vi får inte ge knäckebröd till våra hästar i stallet då vissa sorter kan innehålla sånt som ger utslag på dopingkoll.
Har tävlande hästar i stallet.

Elisabeth

Alla:

Nu börjar det likna något här..!
Jag har hört att även kanel eller kardemumma (i alla fall något som finns i buillar) ger positivt utslag vid dopingkontroller...

Kan man fråga "vanliga" veterinärer om sånt här, eller ska man vända sig till några särskilda dopingproffs?

Enklast är väl att helt undvika risken för ofrivillig doping är väl att inte ge hästen konstiga tillskott utan bara ge grovfoder och kraftfoder som man har god spårbarhet på.

Givetvis, jag har inga planer på att dopa hästen.
Men jag tycker att det är intressant att veta.

Eller: saker som är doping, men som man inte hade en aning om.
Ofrivillig doping kanske är en bättre formulering.
Förstår ni vad jag menar?

Choklad är ju en klassiker, alvedon/zonsalova osv.
Vad finns det mer?
Vet ni några livsmedel/godis/kryddor(?)/annat som klassas som doping?
Finns det någon lista utan en massa krångliga, medicinska ord?

Alvedon och zonsalva kan knappast anses som ofrivillig doping. Man borde ju veta om man smöjrt hästen och säkert även varför...

Tyvärr har det sett lindrigt på doping inom ridsporten genom åren, i alla fall om det är någon känd som åkt dit... Är det någon som blir positivt provad så är det oftast procedurfel på provtagningen och lyckas de ta proverna enligt reglerna blir B-provet borttappat eller stulet från labbet.

Kanel anses väl vara doping? Inga kanelbullar innan tävling alltså :angel:

Kaffe, ex: Du dricker kaffe, blir kissnödig och kissar i hästens box. Hästen pillar i halmen/spånet, utslag på dopingprov.
CocaCola
Finns säkert en massa konstiga otillåtna saker i godis och chips
Div tillskott kan innehålla otillåtna substanser, inte alltid det framkommer, viktigt läsa innehållsförteckning noga.
Vallmo som sagt
Choklad

Travet har väl listor på otillåtna substanser och preparat, läs där!

Alvedon och zonsalva kan knappast anses som ofrivillig doping. Man borde ju veta om man smöjrt hästen och säkert även varför...

Har man smörjt in sig själv får man se upp med att ta på hästen. Det är så lite som behövs för utslag.
// Linda

Det är precis samma listor som gäller inom ridsporten...

Om det inte ändrats sen i höstas så är inte samma listor för trav som för ridsport. Det finns bl a preparat som är godkända inom travet men inte i ridsporten.
Så det gäller att gå efter "rätt" lista till rätt gren.

Om det inte ändrats sen i höstas så är inte samma listor för trav som för ridsport. Det finns bl a preparat som är godkända inom travet men inte i ridsporten.
Så det gäller att gå efter "rätt" lista till rätt gren.

Det har varit samma listor i åratal, så tvärtom om de inte ändrat den sista tiden (= i år) till separata.

Vilka preparat skulle det vara som skulle vara gdk på olika villkor ?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 880
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 821
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 086
Senast: Deluxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka