Nebraska

Trådstartare
Bruce är min första hund(en nu snart treårig dalmatinerhane).Tycker jag har hyfsad ordning på han,även om inte alltid 100% lydnad :angel: .En glad och trevlig hund i alla fall.
Men en sak har jag misslyckas med,och vet inte riktigt hur jag ska avbryta det på rätt sätt.När vi möter andra hundar,och han ser dem på håll,börjar han smyga. Som för inför anfall liksom.Nu gör han inte utfall,men vill så klart avbryta det här beteendet.Så hur gör jag?

Sv: Smyganade

nej han går inte fot. han ska ha kontakt med dig hela tiden och inte krypa. fast å andra sidan, om han håller sig vid din sida, inte gör utfall och inte lägger sig/släpar så är det kanske inte värt att lägga så mycket energi på?

cillamuffins skrev:
nej han går inte fot. han ska ha kontakt med dig hela tiden och inte krypa. fast å andra sidan, om han håller sig vid din sida, inte gör utfall och inte lägger sig/släpar så är det kanske inte värt att lägga så mycket energi på?

hunden ska ha kontakt med sin förare om det är fötterna eller ögon det är fullstädnigt skitsamma.

fotgång för alla innebär inte att ha fullkontakt utan att hunden håller sig vid sidan eller nåt annat.

Senast ändrad:

Jag är dagmatte åt en 3:årig dalmatinerhanne och han beter sig likadant rätt ofta. Jag brukar sätta honom ner och så ska han sitta kvar tills den andra hunden passerat(gärna med ögonkontakt mellan oss). Fungerar bra här!

vid fotgående ska hunden ha kontakt med föraren. och nej, det behöver inte betyda ögonkontakt. går hunden "vid sidan" behöver den kanske inte ha lika bra kontakt. det kan vara bra att skilja på de olika orden för att undvika missförstånd. man kan t ex inte säga att platsliggande och att binda hunden i en stolpe är samma sak.

Kanske det!
Den här killen heter Elvis och är väldigt stor för att vara en dalmatiner. Syns inte så bra på den här bilden dock.. men någon har misstagit honom för att vara en Grand Danois.

elvisframifrn.jpg

för dig kanske det betyder ögon kontakt och mig med Anna eriksson 43 kanske det betyder bara hålla sig ikring sidan det är ju inte du som bestämmer det att fotgång är med kontakt utan upp till var och en.

Min jycke blir rosenrasande när han möter en stor svart labbekorsning, Hunden vi möter lutar sig åt sidan från husse räknat och smyger på detta vis framåt. Det gör att min hund flippar ut totalt trots att den är helt tyst och bara stirrar, de har aldrig hälsat för det är två herrar. Jag funderar över varför han exploderar i ren skär ilska när de möts när han inte gör något, är det hukandet som stör och sänder ut nån sorts signal? Min hund har aldrig brytt sig förut även om det hoppar omkring ett vilddjur på andra sidan gatan. Han har ju visserligen blivit påhoppad av grannens labbe så blodet sprutade, men de leker hur bra som helst trots att det hände i sommras. :confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 789
Senast: Gruvan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Inspirerad av såväl retriever- som vinthundstråden känner jag att vi också borde ha en spetstråd! Hur många här är det som har spetsar...
2
Svar
21
· Visningar
2 247
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II