Smutsigt skap och klet på benen?

skuggi

Trådstartare
Jag hittade bara trådar om svullna skap, och det har "vi" inte, däremot har 4-åringen helt plötsligt(typ sedan ett par veckor) börjat bli kletig i skapet och när han ligger så kletar han ner hela benen. Mycket.
Det kan ju inte vara normalt tycker jag, har alltid bara haft valacker och aldrig varit med om detta, vad bör man göra?

Jag har läst att man inte ska stöka runt för mycket där, så jag testade att bara ta på handskar och göra rent med barnolja. Tyckte inte att det precis var så mycket snusk i skapet, så tänkte att det bara var tillfälligt. Tvättade benen förståss.
Nu, kanske en dryg vecka senare är han superkletig igen.
Idag tog jag och tvättade med en mild tvållösning, så got det gick. Han fåller inte ut den precis, men jag får gräva runt som jag vill där inne ;)

Så, vad säger ni, vad kan det bero på att det blivit såhär och vad bör man göra? Det enda som förändrats i hans liv i samma veva är väl att de gått till vinterhagen, men där har han ju gått jämt förut utan att bli såhär.

Sv: Smutsigt skap och klet på benen?

Det kan ha uppstått en infektion, så rådgör med veterinär om de tror att rengöring regelbundet räcker. Ibland så räcker det helt enkelt inte och andra åtgärder krävs också.

Vad gör de då isf? PC? När jag tänker efter så hade han ett ganska svullet och kletigt sår där precis framför skapet, men det måste vara flera veckor sedan, det kanske inte hör ihop..
Jag ska ändå ringa vet åt ponnyn på måndag, så jag får väl passa på att höra vad de säger då.

Jag har varit med om både ock, PC eller Hippotrim i ett annat fall. Men utskriven tvättlösning har det handlat om i en del fall osv.

Gör det någon skillnad ifall hästen är hingst? Kan hingstar vara lite kletiga på benen utan direkt sjukdomsorsak bakom?

Okej, så vad gör man som första åtgärd? Vi hade en veterinär här för någon dag sedan som tittade på hingsten ifråga gällande en annan fråga. Veterinären reagerade inte på kletet på benen.

Nej det är inte självklart att de reagerar på sånt, har haft vet för vaccination som inte reagerat på rinnande ögon utan det måste man själv fråga om.

Mina kan bli sådär om skapet är grisigt. Då hjälper en grundlig tvätt, och det brukar vara ganska mycket gojs därinne (svart klet/svarta klumpar). Efter tvätt försvinner det och kommer inte tillbaka närmsta halvåret i alla fall. Så se om tvätten hjälper, och om inte håller jag nog med de som är inne på att det nog är någon slags problem där då.

Min ena valack hade liknande problem, och jag fick råd av min veterinär att tvätta med mild tvål regelbundet. Men ju mer jag tvättade, desto oftare kom kletet. Efter ett tag slutade jag helt enkelt att tvätta helt, och sedan dess har det inte kommit tillbaka. Själv är jag därför tveksam till att tvätta, men är det en infektion eller dylikt är det ju ett annat läge.

Vi tvättade hingstens skap och det kom bl a ut en stor klump gegga. Sedan dess har han inte varit kletig om benen, så det verkar ha varit smuts som behövde tvättas bort. :)

men vilken bra tajming jag hade precis tänkt skapa en tråd om samma sak med min vallack som ofta har svart goja på sitt ena ben.

Jag hade hoppats att ni skulle komma med nått annat råd men nej man får väll bara ta tag i detta och tvätta där nere då.

Asså jag blir så obekväm av det här. Jag har alltid bara haft ston och sånt här lärde man sig inte direkt på ridskolan. HUR tvättar man hästen där nere? detta får man ju göra nåt man är helt ensam i stallet, min pojkvänn får absolut inte vara med, då skulle jag aldrig höra slutet på det här. Haha.

Men seriöst, hur gör man? Plast handskar nummer 1, men ska man ta en svamp eller en trasa?
Fäller de ut den eller har de kvar den där inne? Ska man då in i hålet med svampen och handen eller liksom bara runt där utanför? Det verkar ju vara mer där inne som gojan är, man ser ingenting på utsidan.

Hur brukar era hästar reagera när ni tvättar där? Slappnar de av eller spänner de sig? Håller de den inne eller tar de ut den?

Min häst fäller inte ut någonting men tycker det är ganska skönt (fel uttryck kanske. Bör ej feltolkas ;-) ) Men jag tar ganska varmt men ej skållhett vatten och stoppar in vattenslangen i skapet. Man får närma sig försiktigt med slangen så att man hinner tolka hur hästen vill ha det. Sen spolar jag och gräver om vart annat. Använder inte svamp då jag tror att den kan riva. Med handen känner jag vad som finns där inne.

men vilken bra tajming jag hade precis tänkt skapa en tråd om samma sak med min vallack som ofta har svart goja på sitt ena ben.

Jag hade hoppats att ni skulle komma med nått annat råd men nej man får väll bara ta tag i detta och tvätta där nere då.

Asså jag blir så obekväm av det här. Jag har alltid bara haft ston och sånt här lärde man sig inte direkt på ridskolan. HUR tvättar man hästen där nere? detta får man ju göra nåt man är helt ensam i stallet, min pojkvänn får absolut inte vara med, då skulle jag aldrig höra slutet på det här. Haha.

Men seriöst, hur gör man? Plast handskar nummer 1, men ska man ta en svamp eller en trasa?
Fäller de ut den eller har de kvar den där inne? Ska man då in i hålet med svampen och handen eller liksom bara runt där utanför? Det verkar ju vara mer där inne som gojan är, man ser ingenting på utsidan.

Hur brukar era hästar reagera när ni tvättar där? Slappnar de av eller spänner de sig? Håller de den inne eller tar de ut den?

Plasthandskar är A och O. Det luktar nämligen gojset, och lukten biter fast i huden utan handskar.

Sen ljummet/halvvarmt vatten, jag börjar med hink. Svamp eller ej är valfritt. Milt schampoo, jag brukar använda lactacyd eller intimtvätt (sån för människor, finns på apotek). Blöt inne i skapet (in med handen bara, det är stort därinne), och tvåla in. Beroende på kan du känna som flagor/bitar därinne, de ska bort.
Ofta fungerar det bäst att låta tvålen verka ett tag, skölja, göra om.

De hissar upp snoppen så långt de kan, så den är inte i vägen och det är inte den som behöver tvättas. Utan det är själva skapet.

Jag sköljer slutligen med vattenslang om hästen är cool med det, de flesta är det (lågt tryck på vattnet!), men det går att skölja med ren svamp och vatten, om och om igen, med.

Alla mina har utan problem tillåtit det och verkar när de väl kommit över den första "förödmjukelsen" verka uppskatta det hela.

Min ena valack hade liknande problem, och jag fick råd av min veterinär att tvätta med mild tvål regelbundet. Men ju mer jag tvättade, desto oftare kom kletet. Efter ett tag slutade jag helt enkelt att tvätta helt, och sedan dess har det inte kommit tillbaka. Själv är jag därför tveksam till att tvätta, men är det en infektion eller dylikt är det ju ett annat läge.

Tror det kan vara skillnad beroende på varför de får problem? När det handlar om mina har det nog helt enkelt bara varit att de blivit väl smutsiga/grisiga, eftersom det behövts 1-2 tvättar/år för att det ska vara noll problem. Beror det på att hästen blivit irriterad av något annat, så kan nog tvål och flitig tvätt förvärra irritationen och problemet kanske?

Våra pojkhästar hänger inte ut snoppen. Jag tar lactacydtvål på en mjuk svamp typ som man har till biltvätt. Sticker handen upp i skapet och gnor runt. Sedan sköljer jag svampen och dränker den i rent vatten och försöker få bort det värsta skummet. Sedan spolar jag med vattenslangen upp i skapet. Ljummet/varmt vatten hela tiden. Hästarna är sådär förtjusta i det men står ut med det. Mest obehagligt är det med vattenslangen för att spola rent.

Det verkar som om rengöring behövs någon gång per år i alla fall, lite beroende på hur smutsiga de blir och om de får problem. Stons juver är ju lättare att hålla rent när man borstar hästen.

Efter tvätten med Lactacyd har det inte kommit tillbaka, så det var ju skönt. Tyckte inte att det var så mycket snusk som kom ut när jag tvättade, men det behövs kanske inte så mycket för att det ska irritera och överproducera kanske.

Jag gjorde som du skriver, handskar och en spann med lactacydvatten och en mjuk svamp. Tog även tvål i handen och gnodde in med. Min kille bryr sig inte om att hissa upp snoppen, så där fick man jobba runt den lite ;) och sedan skölja skölja, vi har ingen slang med tempererat vatten, så här fick det blir hink och svamp. Verkar ha funkat bra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 854
Senast: Jahaja
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 747
Senast: Brandgul
·
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 283
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Känns som en onödig tråd men jag måste skriva av mig lite.. Magkänslan idag säger att det är nåt stök med pållen.. :( Har till och...
Svar
5
· Visningar
3 272
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit