F
Flash
Hej! Min halvblodsvalack får ca 10kg hö per dag (svårt att säga exakt eftersom ena shettisen stjäl lite av hans högivor i hagen:smirk
, till detta halm i boxen. Höt är analyserat, ganska grovt och han utfodras enligt en, vad det verkar, bra foderstat. Ser fin ut och mår bra, skönt nog och peppar, peppar... Förutom grovfoder får han Hippo Grow Alfa och lite betfor till det, och mineraler o.s.v. Nu är inte detta en renodlad foderstatsfråga, eftersom jag ser på hästen att han mår bra, och så mycket litar jag på mitt eget omdöme, iaf! Men frågan gäller varför han är så smulig i magen? Missförstå nu inte - träcket/bajset smular sönder, han har inte fullt med smulor på buken
... Bäst att vara tydlig
. Vanligtvis så är ju hästbajs ganska fasta, mörka "bollar", men storhästens är torra, ljusbrungula och går i sönder lätt. Min tanke är att det är lite för torrt, för mycket fibrer (kan man få det
)...? Dricker gör han, både i spann inne och balja i hagen. Och kraftfoderpelletsen blötläggs, precis som betforn, såklart. Vet inte om det är ett problem egentligen, men jag kan inte låta bli att undra varför det blivit så? Svårmockat är det iaf!
Tack för visat intresse, och ev. svar!
/Flash.
Tack för visat intresse, och ev. svar!
/Flash.