Smuligt hästbajs (toppenrubrik på en riktig skittråd)

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Flash
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 4 771
F

Flash

Hej! Min halvblodsvalack får ca 10kg hö per dag (svårt att säga exakt eftersom ena shettisen stjäl lite av hans högivor i hagen:smirk:), till detta halm i boxen. Höt är analyserat, ganska grovt och han utfodras enligt en, vad det verkar, bra foderstat. Ser fin ut och mår bra, skönt nog och peppar, peppar... Förutom grovfoder får han Hippo Grow Alfa och lite betfor till det, och mineraler o.s.v. Nu är inte detta en renodlad foderstatsfråga, eftersom jag ser på hästen att han mår bra, och så mycket litar jag på mitt eget omdöme, iaf! Men frågan gäller varför han är så smulig i magen? Missförstå nu inte - träcket/bajset smular sönder, han har inte fullt med smulor på buken:D... Bäst att vara tydlig:angel:. Vanligtvis så är ju hästbajs ganska fasta, mörka "bollar", men storhästens är torra, ljusbrungula och går i sönder lätt. Min tanke är att det är lite för torrt, för mycket fibrer (kan man få det:confused:)...? Dricker gör han, både i spann inne och balja i hagen. Och kraftfoderpelletsen blötläggs, precis som betforn, såklart. Vet inte om det är ett problem egentligen, men jag kan inte låta bli att undra varför det blivit så? Svårmockat är det iaf!
Tack för visat intresse, och ev. svar!
/Flash.

Sv: Smuligt hästbajs (toppenrubrik på en riktig skittråd)

Är avföringen så även om du träffar på den alldeles färsk? Har man möss i stallet så finfördelar de gärna bajset när de äter det de vill ha i den, då blir det också svårmockat, men detta är ju under förutsättning att mössen har haft den tiden innan man mockar!

Jag läste nånstans att sand kan göra bajset smuligare.

Är avföringen så även om du träffar på den alldeles färsk? Har man möss i stallet så finfördelar de gärna bajset när de äter det de vill ha i den, då blir det också svårmockat, men detta är ju under förutsättning att mössen har haft den tiden innan man mockar!

Jo, även högarna i hagen "smular". Mockar rasthagen också, med spångrep, så det vet jag av erfarnhet.

Sedan är kanske benämningen "smular" lite felvisande:o, det är snarare så att träcken "faller sönder" i fiberbeståndsdelar - lite torrt med andra ord.

Tack för ditt svar! Men jag tror inte jag kan skylla på stallkatten, och hans ointresse för "storviltsjakt" i just det här fallet... (Katten är 16 år gammal och trivs bäst i sin korg framför elementet i sadelkammaren - vem hade inte gjort det...?)

Jag läste nånstans att sand kan göra bajset smuligare.

Stämmer säkert! Mina hästar får loppfrö för att inte få en massa sand kvar i tarmar och magsäck - här i Skåne har vi ju barmark året om höll jag på att säga, och risken för sandkolik ökar iom det. Man kan ju slamma upp hästbajs i vatten för att se om det innehåller grus/sand, men det gör inte mina hästars, generellt (geggar inte med varenda hästlort precis...). Just hbl:et är inte heller sådan dammsugare i hagen som småponnierna är, och höt utfodras inte heller direkt på marken. Som jag förklarde i inlägget ovan så är snarare avföringen torr och sönderfallande fiberrik är bara smulig, som jag lite missvisande beskrev den som tidigare. Veterinär ska kolla upp tänderna här på hästarna i stallet i början av februari, kanske är det där felet sitter? Fast å andra sidan brukar storhästen ha så lite att raspa att veterinären egentligen tycker vi ska titta på hans tänder bara vartannat år. Tack för ditt svar, hur som helst!

Ok! Verkar som om du har koll på det men en annan sak jag kom att tänka på och som du också skrev "avföringen torr" Bajset innehåller för lite vatten? Du skrev att han dricker duktigt men kan han trots det ha vätskebrist?

Min får "smuligt", torrt bajs när hon går på hö, jag tror det har att göra med att hon dricker för lite (fast jag tycker hon dricker skapligt ändå). När hon står på hösilage så är bollarna hårda och fasta, därför har jag den teorin, att det beror på för lite vätska.

Gemensamt svar till MonteRose & Antiqua;

Jo, ni har säkert rätt! Tänker man till - vilket ni två fick mig att göra - så inte går det så mycket vatten åt i hagen nu när det plötsligt blivit kallt. Nu bär jag varmvatten morgon, middag, kväll och tycker det blir mycket kånkande på vattenkannor ändå :crazy:). Har inte varmvatten i stallet utan får ta inne från huset, annars vet jag att det finns slang:smirk:... Så det kanske är en idé att ge lite extra betfor, gärna då med lite mer vatten än vanligt - värt att prova! Tack så jättemycket för hjälpen!!! Mvh/Flash

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat

Tillbaka