Smuliga sulor?

S

Suuz

Hästen står i boxvila, jag mockar 3 gånger/dag och kratsar hovarna lika mycket... Men nu har sulorna på de oskodda bakfötterna börjat smula sönder? Skurade ur hovarna med jodopax för att se vilken färg hornet har och det är vitt (ingen missfärgning), vad tusan är det som har hänt? Det luktar inget speciellt, lite surt kanske... När jag krafsar lite försiktigt med nageln yr det smuligt horn MEN strålen och strålfåran är oberörda :confused:

Hästen är ju jätteduktig att skita på samma ställe i boxen och det är även där hon tycker om att ha bakhovarna :crazy: Ska jag behandla för vadå eller ska jag strunta i det för boxvilan är snart över?

:bow:

Sv: Smuliga sulor?

Det borde ju bero på att hästen inte är ute och sliter på sulorna som de annars gör. Så när sulan växer smular sig det gamla av sulan. En teori jag har tänkt på innan en del. Det finns säkert nån annan som har andra tankar kanske.

Kan det inte ha att göra med att det blir för torrt, då du mockar så ofta och hästen står inne i spån (?) hela dagarna. Inte nån attack mot dig nu, men det blir ju en väldigt torr miljö... Jag är absolut ingen expert, men det var vad jag kom att tänka på :crazy:

Hon står på torv, tanken har slagit mig också att hovarna är torra men varför bara bakhovarna?

Det borde ju bero på att hästen inte är ute och sliter på sulorna som de annars gör. Så när sulan växer smular sig det gamla av sulan. En teori jag har tänkt på innan en del. Det finns säkert nån annan som har andra tankar kanske.

Exakt samma sak har jag upptäckt. Går att se när man tar av sulor p häst som går med hela sulor med.

Det är det naturliga sättet som hästen byter sin sula på.
Om du vill kan du skrapa bort det smuliga med en hovkrats, elelr låta det vara. Anledningen till att du inte sett det förr är nog att hästen normalt sliter bort det själv ute i hagen.

Om du vill kan du skrapa bort det smuliga med en hovkrats, elelr låta det vara. Anledningen till att du inte sett det förr är nog att hästen normalt sliter bort det själv ute i hagen.

Skulle jag också tro. :)

Aha okej, ja men då är det ju en annan femma... Fattade inte att det bara var bak.

Hon står på torv, tanken har slagit mig också att hovarna är torra men varför bara bakhovarna?

Om man ska jämföra så har inte något djur exakt lika på fram eller bakhovar. Ta mig oxå som ex. jag har tunna naglar på händerna o stenhårda tånaglar.:eek: Jag vet äckligt men så är det. Jag tycker att du ska prata med din hovslagare för det kan bero på så mycket o det är svårt att säja vad det kan beropå om man inte ser det själv. O jag håller med en annan att det kan va så att den inte sliter bort skiten själv.:D Lycka till

Det kan ju ha helt naturliga orsaker, men be hovslagaren kolla noga nästa gång så det inte är början på WLD. Det börjar just så att hornet strax innanför hovväggen (vita linjen) blir vitt och smuligt.
Det är säkert inte det men kolla för säkerhets skull.

:idea: Just det det har jag aldrig tankt pa,, har samma sak med en hast som star i boxvila,,

gi va smart du ar ;)

:idea: Just det det har jag aldrig tankt pa,, har samma sak med en hast som star i boxvila,,

gi va smart du ar ;)

:bow: tack, det där behövde jag idag (hade en lite crappy dag igår :crazy:)

Har läst på en del om barfotaverkning och verkar även mina egna, vet av egen erfarenhet att det tex blir så när de inte rids och bara går på mjukt gräs.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka