Smörja sadeln med olivolja?

M

Mayara

Min sadel börjar knarra när jag rider i den så det börjar nog bli dags att smörja den för första gången. Har ju bara haft den i 1,5 år... :angel: Läste i Hästfynd för något nummer sedan att en sadelmakare alltid använde olivolja till sina westernsadlar. Har någon av er provat? Smörjer ni sadeln på alla "sidor" alltså både på lädrets över och undersida? Om ingen provat olivolja vad använder ni då? Tacksam för tips! /Mayara

Sv: Smörja sadeln med olivolja?

Jag brukar använda olivolja till allt läder ;) även till mina skinnkläder.

Träns brukar jag blöta med olivolja och lägga i plastpåse i ett dygn första gången.

OK, det låter bra. Jag provar imorgon med tränset. Om jag gillar känslan efter att ha provat det, fortsätter jag med sadeln. Det som gör gott för folk kan ju knappast skada min sadel, eller hur?... :D

Vad har du för färg på utrustningen?
Ljust läder mörknar ju betydligt vid inoljning. Jag har ett gammalt träns som var naturfärgat med röda kanter, det är numera mörkbrunt mot svart. (Tack vare ett par praktikanter som marinerade det i olja)
Neetsfootoil finns speciellt för ljust läder, det är superbra.

Har du brun/svart utrustning så fungerar säkert olivolja.

men börjar det inte lukta med olivolja?

Nope! Har iaf inte mina grejor gjort och jag har använt mig av olivolja i mer än 10 år.

Jag kör också med olivolja numera. Har hört att det ska vara det bästa då det inte täpper till porerna på lädret.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Shixle
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 511
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar