Smörja in lädersoffa..

Ava22

Trådstartare
Fick en fin lädersoffa som jag verkligen gillar, nackdelen är att det är ljust läder och att den varit med ett tag. Så den har sina fläckar. Tänkte smörja upp den och som fd hästtjej har man massor att smörja med, men jag har aldrig gjort det innan. Vad rekomenderar ni? Hur och vad ska jag smörja med, ska jag låta den "vila" när jag smörjt den?
 
Sv: Smörja in lädersoffa..

Fick en fin lädersoffa som jag verkligen gillar, nackdelen är att det är ljust läder och att den varit med ett tag. Så den har sina fläckar. Tänkte smörja upp den och som fd hästtjej har man massor att smörja med, men jag har aldrig gjort det innan. Vad rekomenderar ni? Hur och vad ska jag smörja med, ska jag låta den "vila" när jag smörjt den?

en av mina bästa vänner är både hästmänniska sdedan födseln och dessutom erfaren tapetserare.

Hon säger att man absolut inte ska använda "hästgrejor" på skinnsoffor!!! Varning!

Du ska istället gå till en bra tapetserare eller möbelaffär och köpa produkter som är speciellt anpassade till just möbelläder.
 
Sv: Smörja in lädersoffa..

Jag har smörjt mina skinnsoffor ett flertal gången, men avänt specialprodukter från möbelaffären. de säljs kit med ett medel som man först rengör med och sedan ett som man smörjer med .De blir nästan som nya igen!

:bump:
 
Sv: Smörja in lädersoffa..

Hej! Tänkte bumpa den här tråden med att fråga hur ofta man ska smörja in. Aldrig haft lädersoffa förr
 
Sv: Smörja in lädersoffa..

Hej! Tänkte bumpa den här tråden med att fråga hur ofta man ska smörja in. Aldrig haft lädersoffa förr

Vilken typisk hästmänniskofråga :D :D

sanningen att säga så smörjs nog aldrig någonsin lädersoffor. De bara står, år efter år efter år.

Det är bara i de fall när man ser att det verkligen blivit torrt som man kan smörja. Möbelläder är tänkt att vara i stort sett underhållsfritt.
 
Sv: Smörja in lädersoffa..

Ja, det är nog det :p

Men jag liksom kan inte låta bli att känna på lädret här och där och tycka att "hm.... nu är det kanske lite hårt" eller "ser det ut som att det kan spricka där"
eller vad jag nu annars kan noja mig över.
Vill ju att den ska hålla förevigt
 
Sv: Smörja in lädersoffa..

Som före detta hästtjej så smörjde jag min gamla lädersoffa med ekolja(stavas?)

Kan bara säga att det ska man inte göra:angel:. Oljan gick inte in i soffan och eftersom den tillslut hamnade brevid väggen så blev det stora fettfläckar även på tapetern bakom som aldrig gick bort:o

makarontanten,som idag har tygsoffa och bor i en annan lägenhet;)
 
Sv: Smörja in lädersoffa..

Som före detta hästtjej så smörjde jag min gamla lädersoffa med ekolja(stavas?)

Kan bara säga att det ska man inte göra:angel:. Oljan gick inte in i soffan och eftersom den tillslut hamnade brevid väggen så blev det stora fettfläckar även på tapetern bakom som aldrig gick bort:o

makarontanten,som idag har tygsoffa och bor i en annan lägenhet;)


Haha :rofl: priceless :angel:

Nu har vi lärt oss det också då :D

/underbarn, som i detta nu ligger nedhasad i en lädersoffa som sett bättre dar och kanske skulle behöva sig en upputsning... med något annat än ekololja då :angel:
 
Sv: Smörja in lädersoffa..

Jag köpte ett litet läderkit på ikea, dels ett "tvättmedel" vilket verkligen behövdes efter en del bebisspyor. :angel: Sedan skulle man smörja på en puts som skulle göra lädret mjukt och smidigt. Dock är vår soffa ganska tight och inte sådär pösig som många lädersoffor är, så man upplever inte lädret som mjukt utan mest soffans komfort. :D Har gjort detta en gång på 4 år.
 
Sv: Smörja in lädersoffa..

Vilken typisk hästmänniskofråga :D :D

sanningen att säga så smörjs nog aldrig någonsin lädersoffor. De bara står, år efter år efter år.

Det är bara i de fall när man ser att det verkligen blivit torrt som man kan smörja. Möbelläder är tänkt att vara i stort sett underhållsfritt.[/QUOTE]

Jag vill med all tydlighet påpeka att sk. Möbelläder (vilket för övrigt inte finns något som heter detta) inte på något sätt är underhållsfritt, eller är tänkt att vara underhållsfritt.

Gammalt läder klarar sig inte sällan lite bättre än nytillverkade soffor på grund av att man förr fick använda galet farliga kemikalier vid garvning av hudarna.

En lädermöbel skall (lite beroende hur den används) smörjas med avsett medel ca två gånger per år för att bibehålla sitt skick. Sol, värme, svett och fel typ av fett skadar lädret. Ni kanske har sett soffor med "svettfläckar" på nackstöd och armstöd? Dessa mörka fläckar kommer av svett och eller fett och innebär att lädret börjar ruttna. Inte så charmigt att sitta med nacken mot ruttnande djurhud, eller hur?
Lägger man en smörklick på ett läder i 48 timmar så är lädret på den ytan förstört och man kan endast begränsa skadan genom att använda lädervårdsmedel, men ytterst sällan (aldrig) återställa lädret. Sol och värme från element är också skadligt för lädret.

Det finns olika typer av läder i dagens soffor.

Anilinläder och semianilinläder: Det är ytterhuden på djuret. Detta läder är väldigt mjukt och följsamt, men kräver mer skötsel för att hålla.

Standardläder/teknisktläder/färgat läder: Detta är andra lagret av en djurhud. Används i 90% av alla lädermöbler. Inte så underhållskrävande som anillinläder och lite mer tåligt, men inte på något sätt underhållsfritt.

By Cast/Royalläder: Detta är ett spaltläder (närmast köttet på djuret) Nackdelen med denna delen är att det är lite stelt och inte lika mjukt och smidigt som de andra lädertyperna. Ytan beläggs med ett tunt lager plast (PU) för att få en blankare yta. Även denna lädertyp kräver underhåll för att hålla. OBS! Lädercreme till Bycast är speciella och man får absolut inte använda lädervård avsedda för vanligt läder. Använder man fel typ av crème så riskerar plastytan att bli mjölkig och släppa från lädret.

Så Summa summarum: Alla lädertyper kräver underhåll. Minst ett par gånger per år. Sol och värme från element inverkar också negativt på lädret. Köp lädervård från din möbelbutik, de vet vad du ska använda för att kunna sköta din möbel på bästa sätt, oavsett om det är tyg, läder eller trämöbler.

Edit: leathermaster (googla) har kalasprodukter och de har även en grymt duktig "läderdoktor" som man skan rådfråga via mail.

Jag använder möbelvårdsprodukter på mina sadlar, boots, tyglar och det funkar kalas. Jag anser att användandet av Ekololja på dyra fina lädersadlar, huvudlag, tyglar mm är som att använda spillolja i motorn på sin nya fina bil. I bästa fall funkar det, men i långa loppet så är det inte bra.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
525
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 956
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 024
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp