Smörj för magen...

S

Soffipropp

Jag börjar bli lite tjockare nu å tänkte höra med er kloka bukefalister vad ni har för erfarenhet av typ havandeskaps olja (?) eller dyl som man kan smörja magen med för att försöka förhindra eller förminska bristningar... Nån som det funkat på? Ni kanske kan PM:a då jag gissar att man inte får gå ut med märke å så? Vill testa iaf! :p

Sv: Smörj för magen...

Bristningar är hormonellt (och även ärftligt) och går inte att förhindra med någon kräm eller olja, men visst stramar det i huden men då kan du lika gärna smörja in med vanlig matolja för att "lätta på trycket" i huden.

Finns gratis havandeskapsolja att få i såna där olika gratis paket man får hem/hämtar på barnenshus/babyland.

weledas luktar så sjukt gott! men som pmm säger hjälper det inte mot bristningarna, antingen får du dem eller inte. men man kan ju smörja ändå. jag använde ekologiskt kokosfett, skitbra.

Jag använde en salva på ringblomma, bivax och olivolja.
Jätte kladdigt men fungerade jätte bra, hade den även till min dotters skorv sedan. Det är en väninna till min farmor som gör den men finns fler i landet som håller på med sådant vet jag.

Instämmer med pmm och vindvissla om att du kan inte hindra det om du har anlagen. Jag var väldigt torr i skinnet och använde bodyshops bodybutter, för extra torr hud

Jag använder en duscholja från nivea och smörjer in mig med min vanliga lotion, funkar alldeles utmärkt att hålla skinnet mjukt med det.

Jag använder en superfet bodybutter.
Vet inte hur brra det hjälper egentligen, men jag har inte fått några bristningar än (är i v.32).

Jag smörjde inte magen en enda gång och fick ändå inte en enda bristning...

Får se om man är lika "lyckligt lottad" denna gång...;)

Jag änvände bodybutter. Fett och bra när det stramade i huden och kliade.
Köpte mitt på B*dy shop, finns många olika som lukta jätte gott ;)

Men som många skrivit så hjälper det inte mot bristningarna men det lindrar för stunden.
Smörjde mig efter varje dusch och på kvällen innan jag gick och la mig.

kl

Jag använde framförallt Bodybutter från Bodyshop (cacao) och tyckte att den var jättebra när det stramade i huden. Dock är det som övriga säger så att bristningar är hormonellt, så tyvärr kan man itne göra så mycket åt det. Själv hade jag inte en enda bristning på min JÄTTE mage, men sisådär någon vecka efter förlossningen dök det upp några stycken. Lite snopet var det allt... men de syns nästan inte längre så det är ändå helt okej!

//Julia

Och jag fick ratt sa manga men de syns nastan inte heller och bekommer mig inte det minsta.

snopet att de kom efter forlossningen, men det bevisar ju hur hormonellt det ar!

Ja, lite snopet, men som sagt, de syns liksom inte speciellt mycket, eller vad tycker du? :D

Det är dock som du säger, det bevisar verkligen att det har med hormoner att göra och inte så mycket annat =) Men det finns värre saker att nojja för än bristningar. Jag tycker om min mage som den är nu, den har ju varit bo för världens underbaraste varelse :love:

//julia

Men det finns värre saker att nojja för än bristningar. Jag tycker om min mage som den är nu, den har ju varit bo för världens underbaraste varelse :love:

//julia

Där har du en poäng, men tänkte om man kanske kunde förebygga det, vilket det tydligen inte gör... men vissa bristningar lär ju gå att förebygga. när man är torr å kliar sig så kan det, faktiskt, uppstå bristningar. men det är väl bara på min kropp som det funkat så antar jag :p Ska testa body butter å se om jag tål det! =)

*KL*

Nyfiken fråga: Varför får man bristningar även om man inte varit gravid? Beror det då på övervikt eller är det också hormonellt på något konstigt vis?

Jag kan inte det här så där värst bra, men jag vet att många får bristningar i tonåren, då pga de hormonomställningar som sker.

Klart man också kan få bristningar för att man blir tjock, när huden tänjs ut och inte hänger med riktigt. Om det bara är att man blir stor då eller om det delvis har med hormoner att göra även då, det vet jag inte.

//Julia

Det kan ju bero på många olika saker, både hormoner och att skinnet stretchas. I tonåren har man ju så otroligt mycket hormoner i omlopp. Sen beror det på arv och andra saker också. Googla lite vetja.

Mhm, tror inte riktigt på detta med att smörja in för att förhindra bristningar.
Det är ju hormonellt, men man kan ju smörja in med vanlig hudcreme eller olja. Men det där med att köpa särskild olja är nog bara försäljningsknep!?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har redan kontakt med läkare och har gjort flertalet prover de senaste månaderna utan något precist svar på vad som kan vara fel...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Aliche
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 650
Senast: Gry
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar