Smörblommor

C

Cissy

Finns det någon vänlig själ som kan tala om för mig hur man blir av med smörblommor när de håller på att ta över hela betet? Försökte spruta det för två år sedan och då vissnade det ner, men kom tillbaka året efter.

Sv: Smörblommor

Finns det någon vänlig själ som kan tala om för mig hur man blir av med smörblommor när de håller på att ta över hela betet? Försökte spruta det för två år sedan och då vissnade det ner, men kom tillbaka året efter.

De är enormt bra på att ta över betet *pust*. Min enda fungerande lösning är att ploga upp, odla annat (typ spannmål) en par säsonger och sen så in betet igen. Att bara ploga upp och så om betet funkade inte så bra för mig, de eländiga smörblommorna lät sig inte hindras så mycket av det, så numera är det växelodling som gäller samt vallinsådd alltid tillsammans med skyddsgröda så att vallen får bra fart över ogräset direkt från början.

Vad sprutade du med?

Annars får du plocka enorma buketter och ha inne., ute och ge bort ;)

Vi har ett par naturbeten där smörblommorna gärna härjar efter bästa förmåga. Funderar starkt att gå över vallana med Gratil som tydligen ska vara bra på att döda vissa sorters ogräs men lämna själva gräset kvar. Räknar dock med att jag måste spruta två år då det kan finnas pollen och frön från ogräs kvar som tar sig nästkommande år.

De hagar där vi kan plöja och så om med jämna mellanrum så har vi inte dessa problem..

Gira :banana:

Hittade en tråd här som handlade om det jag funderar på så jag fortsätter här :).
Hur blir man av med smörblommor?
Måste man plöja och så om? Jag har inte riktigt möjlighet till det.
Varför uppkommer det så väldigt mycket smörblommor på vissa ängar?
Är det bara själva blomman som är giftig eller hela växten?
På vilket sätt är dom giftiga? Vad får hästarna för symptom om dom fått i sig för mycket?

Ja, hur blir man av med smörblommor!?!
Vi har fyra hästar varav en tyvärr tycker att smörblommor är smaskens... och hon blir givetvis sjuk av att äta dom :(
Jag försöker rensa hagen för hand (har naturbeten som inte går att harva/plöja) och det ger ett bra resultat men är vansinnigt jobbigt (för att inte tala om hur kul det ser ut... :crazy: )
Normalt sett betar inte djuren smörblommor och det gör givetvis att smörblommorna får utmärkta livsbetingelser och förökningsmöjligheter på naturbeten.
Veterinären säger att det bara är den gula blomman som är giftig men personligen (av erfarenhet) tror jag att även blommställningen med frön är ohälsosam. Däremot verkar de gröna bladen vara ogiftiga eller osmakliga även för den smörblommeätande pållen.
Symptomen som våran ponny får är svullnad i mankam, sedan i lymfor runt ganacher, därefter ökande ödem (vätskeansamling) i huden som sprider sig över kroppen. Förra året även fång (enl. vet. p.g.a. smörblommor).

Som sagt det är bara att plöja och så om vallen. Om man gör det med lagom intervall så slipper man oönskade växter som t.ex. smörblommor.

Kicki :)

Men finns det inget annat sätt om man inte har möjlighet att plöja osv. Mitt bete är det inte jag som äger och det är dessutom det enda jag har så det kan vara lite svårt :crazy:
Ifall man plöjer och sår om är man väl utan bete ett år på den ängen? Håll nu även i tanke att det här är uppe i norrbotten så våran betes säsong är kort.

Men finns det inget annat sätt om man inte har möjlighet att plöja osv. Mitt bete är det inte jag som äger och det är dessutom det enda jag har så det kan vara lite svårt :crazy:
Ifall man plöjer och sår om är man väl utan bete ett år på den ängen? Håll nu även i tanke att det här är uppe i norrbotten så våran betes säsong är kort.

Det är isf. besprutning som gäller. Men om du gör en insådd på ett ettårigt betesgräs t.ex. Italienskt så kan du beta det och nästa år kommer förstaårsvallen. :) Kolla på G----går--en"" så kan dom ge tips och råd. Kan ju förstå problematiken i att du inte äger marken.....men du kanske kan göra någon bra överenskommelse med markägaren.

Annars får du plocka enorma buketter och ha inne., ute och ge bort

Varför inte sälja? :angel:

Men det kanske beror på vad det är för slags jord (mineraler, näring och sånt)??? Vi har nästan inga smörblommor alls, medan grannen kan ha fulla hagen ibland

Hmm...
Jag funderar själv på att skaffa några får, de äter väl smörblommor tex. äter gärna det hästarna inte äter etc.

Sedan läste jag en artikel i någon hästtidning alldeles nyligen, där det var en som rekommenderade att ta ett prov på jorden.
Lämna det för analys. Och utifrån analysen sedan tillföra jorden vad som saknades där. Där rekommenderades också att *inte* plöja upp och så om, utan bara att tillföra jorden det som fattades, för att det skulle komma upp bättre bete nästa år.
Vet dock inte om det stämmer?
Men helt klart värt att pröva om man inte har möjlighet att plöja etc.

//Jezz

Vill man ha en ogäsfri vall så måste man lägga om den med jämna mellanrum. Har man väldigt mycket smörblommor så är vallen till åren kommen och enligt mitt tycke har den inget att erbjuda.

Givetvis kan man ju skicka in jordprover men tror inte att det spelar så stor roll i detta fall.

Du kan hyra min mamma. :angel: Jag skickar ut henne i våra hagar och hon plockar och plockar dessa eländiga smörblommor. Kreativ är hon också, för det blir alldeles underbara binderier.

;)

Vi har oxå fullt med smörblommor i hagarna. Vi har även får som växelbetar med hästarna och dom äter inte blommorna dom heller!

Men om du gör en insådd på ett ettårigt betesgräs t.ex. Italienskt så kan du beta det och nästa år kommer förstaårsvallen.

Menar du då att om man sår in med tex italienskt gräs då så kan dom beta där redan nästa år?

Du kan hyra min mamma. :angel: Jag skickar ut henne i våra hagar och hon plockar och plockar dessa eländiga smörblommor. Kreativ är hon också, för det blir alldeles underbara binderier.

;)

:rofl: Klockrent! Eller så får du sätta upp skyltar med "Självplock, smörblommor", kanske tjäna en hacka på det, dessutom!

Tyvärr har jag inget bättre råd att ge dig förutom dem du redan fått.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 619
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama