Smörblommor....

Hera

Trådstartare
Medan stoet och hennes lilla föl var hos hingsten på besök ett par veckor så har det vuxit upp en massa smörblommor i deras tilltänkta hage.

Man har ju alltid hört att de är giftiga och även att där det växer smörblommor så är inte betet så näringsrikt.

Jag har sökt i andra trådar men inte fått svar på hur giftiga de är, hur det yttrar sig och vilka mängder som är farliga....

Hur blir man av med dem?
Vågar man släppa sto m föl i den hagen?

Tacksam för svar.... :confused:

Sv: Smörblommor....

Jag vågar inte svara på om du vågar eller inte, men stoet lär inte äta av smörblommorna, men huruvida fölungen gör det eller inte är kanske tveksamt.
Om det är mkt annat bete torde de inte ta av smörblommorna.

För många år sen hade min sambos bror, kanin uppfödning här på gården och dem gjorde en stor hage, där de kunde vara i.
Av någon anledning så åt kaninerna av smörblommorna i en delen av deras hage (korkat att låta hägna den delen, jag vet).
Alla i kaniner i den fållan dog. Nu kan man inte jämföra kanin och häst, men klart giftiga är dem.

Smörblomma smakar illa. Hästar äter det bara om de inte finns ngt annat att äta. Att råka få i sig några blommor med grästuggan är inte farligt. Medelstora mängder ger diarre och ökad salivbildning. HH (vars betesmarker vissa år ser ut som smörblommeodlingar men inte haft något problem med förgiftningar)

Det borde inte var några problem om det finns gott om gräs och annat äta i hagen.
Vi har smörblommor i en del av våra beteshagar och det är inga problem med det, hästarna brukar rata de själva.

Vi har haft smörblommor i alla våra hagar men hästarna har alrig ätit dom. Det gjorde de inte heller när de gick i en mindre rasthage med gräs och då också smörblommor, de lät bli dom också trots att det inte fanns mkt annat att äta till slut.

Vi har mycket smörblommor i våra hästhagar. Jag har aldrig sett någon häst äta av dem. Hästarna ratar dem, de känner nog på sig att de är giftiga.

Jag hade inte chansat om betet i övrigt är dåligt. Vi har haft hage med mkt smörblommor, och när det blev för mycket var det bara att spruta och låta vila en säsong. Där gick inte att plöja nytt, men det kanske går hos dig?
Fölet lär sig nog av mamman vad som går att äta, om inte annat känner den att det är äckligt, det märker jag på min. Hon står bara och försöker spotta ut om det inte är gott... :rofl:

Betet är inte i övrigt dåligt, hästarna är feta och fina. Men jag har hört att betet kan vara mindre näringsrikt om det växer mkt smörblommor. Någon som vet om detta stämmer?

Vi har smörblommor i hagen,hur giftigt det är vet jag inte,våra hästar är lite lösa i magen & just idag var dom lite "dregliga" men har gått i den hagen flera år.frågade veterinären som inte trodde det var farligt.& tjockisar är dom ,så näring finns det mer än väl!!! ;)

Att näringen är sämre kan nog bero på att smörblommor dyker upp först när vallen har legat ett tag, så de trivs väl inte på alltför kväverik jord, men även gamla vallar och ängshagar kan ju ha bra näringsvärden, så förmodligen är det ingen fara.
Ett tips är att titta på gräset. Är det gulnat eller väldigt ljusgrönt så är där kvävebrist, och är gräset aningen lila så är det fosfor brist. Ser det friskt och grönt ut och växer bra så är det nog ingen fara. Finns där mer klöver än rajgräs så är det inte mkt kväve, men däremot är klövern proteinrik. Hoppas det hjälpte något, jag är dålig på att förklara :smirk:

Någon som vet om smörblommor är giftiga om de har torkat och finns i hö?

oki gräset ser grönt o fint ut. Ska kolla lite mer ang det här med färgnyanser. :)

Smörblommor som torkat till hö är inte giftiga och smakar heller inte illa (i alla fall inte tillräckligt för att hästarna ska rata dem...)

Hästarna äter upp torkade smörblommor - det är tydligen smaskens. Hade repat av smörblommor som sedan låg kvar i hagen o torkade i solen o hästarna åt upp dem o mådde lika bra efter.

Har även torkat smörblommor, de lyser fint under den mörka tiden o givetvis åt hästrana upp dem.

Har haft ängshö tidigare o där ingår ju även smörblommor.

Var det svar till mig? :smirk:
Jag vet redan att vårt bete är mkt näring i,fullt med klöver :d

Tänk att jag läste i den här tråden igår om inlägget att hästarna kan bli "dregliga" av smörblommor,samma dag som dom var just dregliga!(inte sett innan)Om det nu hade med det & göra...

Detta var vad jag hittade om smörblomma...

Smörblomman växer på frisk mark så som ängar, snår, vägkanter, skogar och i fjälltrakterna. Smörblomman är giftig och har en skarp smak därför undviker kreatur att äta den. Djur kan till och med bli sjuka om de äter en större mängd smörblommor. Blommorna är gula ofta med 5 kronblad. Bladen har 3-5 flikar, och smörblommor kan bli 20-60cm höga.

Från: Kattfot och låsbräken -växter i ladornas landslap

och så lite som jag hittde på nätet...
Flerårig, medelstor ört med håriga och djupt handflikiga blad. Blommorna är gula och blommar från juni-sept.

Brukas:Förekommer i hela Sverige på ängar och gärna på fuktig mark. Används som eterneller.

Jag tror inte att det är någon fara att släppa sto med föl i en hage med smörblommor. Dom smakar illa så fölet kommer ju inte att äta det frivilligt.
Som jag har förstått det så krävs det en ganska stor mängd innan man får en förgiftnings symtom på en vuxen häst. Det rör sig alltså inte om 10-20 smörblommor utan en mycket större mängd.

Senast ändrad av en moderator:

Oki då är det bara att stängsla om där då. Krävs ju lite extra för att hålla den lilla krabaten inne. ;)

Det var tur för vi har fått smörblommor där vi tar vårt hö. Har inte haft det de tidigare åren.

Jag har läst att smörblommor ofta växer där det är surt i marken. Tex i en hage som inte fått vila tillräckligt.

Pratade med bonden som jag köper hö och annat smått o gott av. Han sa att det var ovanligt mkt smörblommor i år :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Har fått in en analys om foder vi har köpt och allt ser bra ut, förutom att mängden järn är väääldigt hög. 480 mg/kg ts. Hade ni...
Svar
3
· Visningar
1 526
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 067
Senast: Lobelia
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 431
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama