Smörblommor....

Sv: Smörblommor....

Jag har oxå tänkt på det. Vi har inga i hagen , men däremot i gräsmattan :) . Och i alla diken finns det fullt av dem.
Förresten, har du två eller tre trådar till fölet? Vi har bara två, men hon stannar inne ändå, fast det är klart, vi har ganska lågt och mycket styrka. Bara nyfiken :)

Har haft tre i den lilla hagen där de har gått fram tills nu. Hon va ju så himla liten så hon sprang under (stängslat för stora halvblod) så vi fick sätta upp en extra undertråd.

Nu tänkte jag att det skulle räcka med två trådar. Ska därimot dra en ny tråd så att det går fram tillräckligt med ström :devil: :D

Cecely skrev:
Jag har läst att smörblommor ofta växer där det är surt i marken. Tex i en hage som inte fått vila tillräckligt.

Det var ju intressant. Vi har 3 st hagar som det inte har gått varken hästar, kor eller får i de senaste 20 åren. Hästar har gått här i 3 år nu. Redan när vi flyttade hit (för 3 år sen) var det mkt smörblommor i hagarna och då har marken ändå vilat i 20 år....har den inte fått vila tillräckligt länge då eller? Vill gärna lära mig mer om detta, därför passar jag på att fråga.

Jag är inte direkt nån expert på området och jag tror nog att smörblommor växer även på andra ställen än där det är surt. Dock läste jag i en bok att det inte är ovanligt att man ser mycket smörblommor där det är sur mark.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Har fått in en analys om foder vi har köpt och allt ser bra ut, förutom att mängden järn är väääldigt hög. 480 mg/kg ts. Hade ni...
Svar
3
· Visningar
1 526
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 067
Senast: Lobelia
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 431
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama