Smittsamma hästsjukdomar

H

hopeful

Om veterinären misstänker smittsam hästsjukdom - t ex streptokocker eller kvarka - vad gäller då? Är stallet isolerat? Måste det saneras? Får man tävla eller träna på annan plats då? Om stallet är isolerat och någon ändå ger sig därifrån - vad gäller då?

Sv: Smittsamma hästsjukdomar

För smittsamma sjukdomar såsom te x kvarka, är sjukdomen konstaterad eller under utredning i väntan på provsvar så är stallet belagd med karantän. Dvs hästar urifrån får inte komma in i stallet, och hästar från stallet skall ej vistat någon annanstans än vid stallets angränsande ägor.

Det här är ju något som ofta folk struntar i, så egentligen borde man ju inte ställa frågan om varför eller hur smittan sprids. Den största smittorsaken är vi människor, dels genom vårat handlande samt ren och skär tanklöshet/slöhet.:angel:

Men om det finns hästägare som nonchalerar att stallet är i karantän och ändå ger sig iväg till tävling eller träning och då rsikerar att sprida smittan vidare - finns det någon sanktion mot sådana människor? Böter, indragen licens etc? Annars kommer ju folk fortsätta att strunta i detta och vara superegoister!

Hur skulle ni reagera om någon kom till en tävling eller träning och hade en häst som spred smitta fastän ryttaren/hästägaren visste om att de borde ha hållit sig i karantän?

Kvarka hör till gruppen anmälningspliktiga sjukdomar o där finns inga myndighetsregler om isolering! Det är frivilligt, dock har travet ganska hårda regler.
PL

hopeful skrev:
Men om det finns hästägare som nonchalerar att stallet är i karantän och ändå ger sig iväg till tävling eller träning och då rsikerar att sprida smittan vidare - finns det någon sanktion mot sådana människor? Böter, indragen licens etc? Annars kommer ju folk fortsätta att strunta i detta och vara superegoister!

Inomridsporten blir det diciplinära åtgärder, jag tror det medför avstängning men vill inte säga till hundra 100% vilket straff det medför.

Om det är inom ridsporten du undrar över så maila lars.lagerdahl@ridsport.se han är även ledamot i diciplinnämden.

hopeful skrev:
Hur skulle ni reagera om någon kom till en tävling eller träning och hade en häst som spred smitta fastän ryttaren/hästägaren visste om att de borde ha hållit sig i karantän?

Jag skulle bli minst sagt :devil: , för hur kan en hästägare fylla i en hästägarförsäkran där man intygar att hästen kommer från ett smittofritt stall. Och PL skrev att det inte gick att vidta sanktioner mot hästägare som gjorde så, stämmer delvis. Däremot vet jag nu en hästägare som kom från ett smittostall, skrev på hästägarförsäkran genom det blev hela saken ett bedrägeri. ( falskt intygande)
De gånger jag har varit med om att detta har hänt, få som tur är. Har man talat med arrangören för tävlingen, och ekipaget har fått fara däreifrån.

Lite förtydligande. Travet går ut o kräver isolering av berörda stall det gör däremot inte ridsporten men inte häller här är det tillåtet att åka på tävling med hästar från smittade stall, se hästägarförsäkran.
PL

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 134
Senast: Myrten
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 273
Senast: Blyger
·
Hästvård Efter att vi nyligen haft en häst med lite feber (förhöjd temp) hos oss så är jag nyfiken på hur rutinerna ser ut i andra stall. Främst...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar