Smitta från hanen vid parning- ansvar?

moster_punk

Trådstartare
Min ena hona var på parning hos en hane tidigare i höstas men parningen fick avbrytas eftersom hanen vid tillfället blev jättesjuk.

Både jag och hankattens ägare var såklart jätteoroliga att min hona skulle ha blivit smittad, men hon har iallafall inte visat några tecken utan har mått bra hela tiden.

Hanen däremot har varit så allvarligt sjuk att det har varit fara för livet flera gånger och han är fortfarande inte frisk.

Enligt hankattägaren har alla tänkbara tester gjorts på katten och nu finns misstankar om att det är fråga om en mycket allvarlig och ovanlig smittsam sjukdom som han drabbats av. Just nu inväntas provsvar från sva.

Nu är frågan vad som händer om det visar sig att hanen har denna smitta och om smittan har överförts till min hona och därmed ev. också till mina övriga katter (har katteri)?

Är det någon som vet hur försäkringsreglerna ser ut? Vad har en hankattägare för ansvar i en sådan här situation?

Båda katterna var givetvis fritestade mot Fiv/Felv innan parning, men den sjukdom som det nu finns misstanke om har jag aldrig hört talas om någon som gör rutinmässiga tester mot eftersom den är väldigt ovanlig så jag tror inte att varken jag eller hankattägaren kan anses försumliga på den punkten.

Skulle det visa sig att mina katter har smittan så är det i princip lika med en dödsdom då det ej finns bot för sjukdomen ifråga:(.

Sv: Smitta från hanen vid parning- ansvar?

Jag kan nog inte hjälpa dig men jag blir nyfiken på svaret ang vad som gäller om honan blir smittad hos hanen.

Det låter som hanen fått en läskig sjukdom, tråkigt om de skulle drabba hela ditt kattei :(
Den enda sjukdommmen jag kommer på just nu som inte finns bot för är FIP men den smittar ju inte utan det är coronaviruset som muterats. Men de kanske är något annat hankatten misstänkt fått.

Gissningsvis är det honkattsägarens eget ansvar, eftersom man på eget bevåg skickat dit honan och även har möjlighet att komma överens om tester innan parning. Om hankattsägaren medvetet undanhållit information om sjukdom får det väl klassas om bedrägligt beteende, annars är det ju bara en sabla otur och tyvärr sådan man kan få räkna med om man föder upp.

Ja, det ska bli intressant att se vad som gäller. Inväntar svar från mitt försäkringsbolag.

Nej, det är inte FIP...Finns många kattsjukdomar som det inte finns någon bot för och jag kan säga att denna är extremt sällsynt. Vill ej nämna vilken sjukdom det rör sig om för den händelse att det skulle bli spekulationer som kan leda till att hankattens ägare råkar illa ut, i synnerhet eftersom ingen säker diagnos finns ännu.

Tror du att hela ansvaret vilar på mig som honkattägare?

Tja, vi får väl se vad försäkringsbolaget säger. Jag antar att man skulle kunna betrakta det som att hankattens ägare sålt en defekt produkt också?

Visst kan man ställa krav på tester mot "allt", men då detta som sagt är en sjukdom som är extremt sällsynt så kan man knappast anse att det är rimligt att rutintesta avelsdjur mot den, om inte symptom på sjukdom föreligger förstås, och där kan jag ju inte svara för huruvida hankatten tidigare visat symptom eller ej.

Vad försäkringsbolagets regler säger får du kolla med dem.

Vad gäller ansvarsfrågan vet jag inte vad som gäller juridiskt annat än att det ni avtalat om gäller. Att lämna bort sin hona är ju en risk man tar. Likväl som att honan kan smittas med något kan hon ju smitta. En viss skaderisk föreligger också.

Så avtal, avtal, avtal.

Jag skulle tro att man som respektive djurägare tar en beräknad risk som man får stå för själv. Släpper man ihop ett par snälla hästar där den ena råkar skada den andra så är den ju inte den som orsakat skadan som får stå för kalaset.
Jag kan inte tro annat än att det blir din försäkring som täcker i så fall, precis som om honan skulle bli på annat vis skadad av olycka under vistelsen hos hanen.

Jag skulle då aldrig mena att ägarna till hanen "sålt en felaktig produkt", inte så länge de inte visste om att han var sjuk. Han kan ju i sin tur smittats av en hona som varit där tidigare. Felaktig produkt skulle ju vara om de tar betalt för betäckningar av en hankatt som är erkänt steril eller har dåligt fruktsamhet tex.

Trist för dig, håller tummarna att dina katter klarar sig!

Om hanen blev sjuk under tiden din hona var där kan det inte lastas hankattägaren som jag ser det. Om du tog hem honan utan att sätta henne i karantän efter en sådan händelse är det ju du som fört in smittan i ditt katteri. Om hankatten däremot var sjuk när din honkatt anlände och du inte informerats tycker jag att det är hankattägaren betett sig illa. Men fortfarande - karantän!!

jo vet att de finns flera sjukdomar som inte går att bota därför skrev ja "som ja kommer på just nu"

Tråkigt de som hänt iaf...

edit: är du säker att smittan ej kommer från din katt? finns ju friska bärare... har du gjort samma test som hankattsägaren gjort och skicka till sva

Senast ändrad:

Att lämna sin honkatt på parning sker alltid på egen risk. Man kan kräva lite mer än normal aktsamhet av hankattägaren, men jag tycker inte att denna kan lastas för något som inte har kunnat förutses. Om en hane blir sjuk när en hona är på besök kan det inte heller uteslutas att det är honan som är orsak till sjukdomen, men det är en risk man tar när man lånar ut sin hane.

Om hanen blev sjuk under tiden din hona var där kan det inte lastas hankattägaren som jag ser det. Om du tog hem honan utan att sätta henne i karantän efter en sådan händelse är det ju du som fört in smittan i ditt katteri. Om hankatten däremot var sjuk när din honkatt anlände och du inte informerats tycker jag att det är hankattägaren betett sig illa. Men fortfarande - karantän!!

Om hankatten var sjuk redan innan honkatten kom och ägaren kände till det är det nog inte bara dåligt beteende utan även bedrägligt beteende och det kan man åka dit för.

Ja, jag vet ju såklart inte om hankattägaren kände till den eventuella smittan innan min hona kom dit, men jag skulle faktiskt misstänka att hanen bör ha visat symptom tidigare då detta inte är en sjukdom som bara dyker upp helt plötsligt.

Att min hona skulle haft med sig smittan är av olika skäl helt uteslutet.

Betr. karantän som någon nämnde: Min hona hölls isolerad från övriga katter under en period, men då hankattens ägare i detta skede inte avslöjat hela hanens sjukdomsbild för mig, utan endast hävdade att han var "utmattad efter att ha parat två honor tätt inpå varandra", fanns ej skäl för mig att hålla henne isolerad längre.

Hade jag vetat det jag vet idag, att hanen misstänks bära den här smittan så hade min hona öht inte fått komma hem innan jag vetat att hon var smittfri.

Att min hona skulle haft med sig smittan är av olika skäl helt uteslutet.

Hur kan du vara så säker på de?:crazy: Eftersom vi inte vet vad de är för sjukdom så kan de väl vara tänkbart att smittan kan komma från din hona om det inte varit så att du testat negativt mot denna "sjukdom" innan den aktuella parningen och att din hona inte träffat någon annan katt efter testet gjorts.. först då kan man va helt säker på att smittan inte kommer från din katt

Ja, om hankatten hade visat symptom redan innan din honkatt kom dit så har du all anledning att vara förbannat. Vad som gäller juridiskt i en sådan situation vet jag inte, men jag antar att det - oavsett brottsrubricering - är svårt att bevisa? Eller har jag sett för mkt på TV?

Vad är det för sjukdom, då?

:DKära vän, sjukdomens art är sådan att det är utom allt rimligt och orimligt tvivel att ev. smitta skulle kunna härröra från min katt. Trust me...

Nu vete sjutton om jag vågar skriva mer om själva sjukdomen då jag inte vill att folk ska lista ut vilken sjukdom det är. Som jag tidigare nämnt är jag rädd att det skulle kunna leda till oönskad publicitet för vissa inblandade parter. Kattvärlden är liten och sjukdomen är superovanlig.

Fler idéer om juridiska och försäkringsmässiga förhållanden emottages fortfarande gärna:)!

Jag förstår att jag väcker viss frustration när jag inte vill avslöja sjukdomen, men som jag tidigare skrivit är den jätteovanlig och jag vill inte riskera att ev. rykten skall uppstå då det skulle kunna skada inblandade.
Idag finns dessutom ingen konstaterad diagnos utan bara en misstanke.

Jag kan inte heller juridiken kring sånt här (därför jag skapade tråden:laugh:), men skulle jag nu ha fått in sjukdomen i mitt katteri finns det av olika skäl inget tvivel om att det kommit via den här hanen, om det nu kan bli tal om att kunna bevisa hur det hela gått till.

Jo, men det ska väl också bevisas att hankattägaren dolde detta för dig. Då kommer ord att stå mot ord. Och som sagt, det är ju samtidigt en medveten risk när man sammanför 2 avelsdjur. Tänker du dig att någons försäkring ska täcka (och i sådana fall vilken? Finns det någon försäkring som täcker smitta till annat djur?) eller funderar du på att stämma hankattägaren?

Väldigt trist för dig och dina katter iallafall. Jag hoppas att de inte smittats. Om nu sjukdomen är så mäkta ovanlig bör den ju inte heller vara så smittsam.

Det är möjligt att en juridisk process kommer se ut så, jag har ingen aning.

Jag författade min tråd endast för att höra om någon hade erfarenhet av eller kunskap om vad som gäller i ett sådant här ärende.

Eftersom jag ännu inte vet om hanen verkligen har denna sjukdom och än mindre om mina katter är smittade i sin tur har jag ännu inte vidtagit några särskilda åtgärder annat än att försöka utröna vad som kan tänkas vänta om nu det värsta är ett faktum.

Jag har avlat länge och är självfallet medveten om att jag som honkatthållare tar risker i samband med parning, vilket någon eller några rara bukefalister här ovan bekymrat sig om att jag inte skulle ha begripit . Kanske har jag sänt ut signaler om att vara ute på okänt vatten:D? Isåfall kan jag lugna oroade själar!

Jag kan inte påstå att jag "är ute efter" något särskilt i det här ärendet annat än att göra det rätta. Är detta att kräva mitt eller hankattens ägares försäkringsbolag på ersättning så går jag den vägen, är det att "stämma" hankattägaren så torde jag gå på den linjen.

I den här tråden ville jag som sagt mest kolla av om det finns någon annan här på mastodontforumet som möjligen är insatt i såna här frågor. Men kanske är det så att detta är obruten mark för fler än mig?
Jag har själv skickat katter på parning i åratal utan att någonsin komma i närheten av någon som helst komplikation annat än lite tilltufsad nackpäls och en ensam bruten klo:D.

Jag får väl hoppas, som du skrev Tant Ester, att sjukdomen inte är så smittsam. Vet faktiskt inte riktigt hur det är på den fronten, med smittsamheten alltså. Alla mina pälsisar mår bra iallafall, iallafall på ytan:crazy:...

Puss på er söta djurmänniskor som bryr er!

Det finns säkert jättemånga som varit i samma sits som du och jag tror att de flesta försöker komma överens sins emellan. Utan juridiska processer.

Du skriver att du är ute efter att göra det rätta, men vad menar du med det? Menar du det juridiskt rätta eller det moraliskt rätta (eller sätter du likhetstecken dem emellan)?

Är du beredd att starta en juridisk process bara för att du har rätt till det?

Om inte en definitiv diagnos är satt så är nog en juridisk process bara att glömma. Allt står och faller med om katten faktiskt har den misstänkta sjukdomen eller inte.

Hur jag hade gjort skulle bero hemskt mycket på omständigheterna. Kommer jag förlora den smittade katten som avelsdjur? Kan katten bli frisk? Är behandlingen dyr?

Har du alls pratat med ditt försäkringsbolag om saken?

DE lär ju ha koll på vad som gäller. Dessutom känner de säkert till liknande händelser man kan referera till.

Att fråga här på forumet känns nästan lite meningslöst då det säkert skiljer mellan bolag och även mellan olika försäkringar, vad som omfattas och ersätts.

Om du är så orolig för att hanens ägare ska fara illa om någon kommer på vem det är, så borde du kanske lämpligast gått den vägen och inte via forum... Du har ju lämnat nog information för att man skulle kunna tänka sig att en del kan lista ut vilken katt det gäller.
Om det inte är så att du VILL sprida detta egentligen..?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka