smitta exem??

T

tessan666

Vi har ett stall med 4 hästar och en börja klia sig i april/ maj nu har hon ingen man o svans kvar. Fast nu har stoet som hon går med i hagen också börja klia bort man o svans.

Sedan har vi en vallac som går i en egen hage, han börja klia sig för nån vecka sen??

Vad kan de vara?? tagelmask? eller nå loppor eller löss?

//tessan

Sv: smitta exem??

Insekter känns väl som den mest troliga orsaken, olika hästar tål olika insekter olika bra, och olika insekter brukar komma i olika perioder under sommaren.

Varför låter man hästen klia av sig man och svans när det finns täcken man kan använda för att skydda och hjälpa? :confused:

Vi har ett stall med 4 hästar och en börja klia sig i april/ maj nu har hon ingen man o svans kvar. Fast nu har stoet som hon går med i hagen också börja klia bort man o svans.

Sedan har vi en vallac som går i en egen hage, han börja klia sig för nån vecka sen??

Vad kan de vara?? tagelmask? eller nå loppor eller löss?

//tessan

Det låter som någon sorts ohyra? ta ut en vetrinär som kan kolla och eventuellt behandla.
Eller har ni extremt mycket mygg/knott som irriterar även de andra två hästarna?

När det är så extrem klåda att hon kliat av sig all man och svans och de andra hästarna också visar symptom hade jag tagit ut vet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 047
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 186
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 473
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈