SkorpSmulan

Trådstartare
Min användning av smink sträcker sig till mascara nån gång då och då men nu har jag fått en pigmentförändring på överläppen som ser ut som att jag har mustasch så jag skulle vilja kunna täcka över den.
Jag tänkte att jag skulle gå in på någon affär och fråga men tänkte att det vore bra att ha lite tips i bagaget innan dom får mig att köpa halva butiken :D
Så för det första, vad ska man ha som döljer "mustaschen"?
Vad är vänligt mot huden? Jag får väldigt lätt finnar.
Gärna något som kanske sitter om man badar så här på sommaren, om det finns.
Kom med tips och tänk på att jag inte kan nånting alls om smink :)

Just det. Helst något som inte är snordyrt

Min användning av smink sträcker sig till mascara nån gång då och då men nu har jag fått en pigmentförändring på överläppen som ser ut som att jag har mustasch så jag skulle vilja kunna täcka över den.
Jag tänkte att jag skulle gå in på någon affär och fråga men tänkte att det vore bra att ha lite tips i bagaget innan dom får mig att köpa halva butiken :D

Mustaschen får du vaxa, lägger du något ovanpå blir det ännu tydligare :)

Grunden är en bra hudvårdsrutin, det finns otaliga märken men jag personligen gillar Lancome eller Babor och utgår därifrån, sen älskar jag att lägga masker, har en favorit ifrån Restylane men även Glamglow och ser till att gå på ansiktsbehandlingar regelbundet. Har sån tur att vara framgångsrik på instagram så har flera samarbeten ang detta :)

Gällande smink så blandar jag ”hej vilt” ifrån Huda, Marc Jacobs, Dior, Nyx, Anastasia, To Faced, Tom Ford, Nars, Make Up Store, Naked, Sleek, Benefit Chanel mfl - Nyx är ju ett budgetmärke så kolla av där då kanske? :)

Jag plockar ut mina favoriter oavsett märke så att säga och sen lägger jag till allteftersom mina favoritmärken släpper nya produkter :)

Senast ändrad:

Grunden är en bra hudvårdsrutin, det finns otaliga märken men jag personligen gillar Lancome eller Babor och utgår därifrån, sen älskar jag att lägga masker, har en favorit ifrån Restylane men även Glamglow och ser till att gå på ansiktsbehandlingar regelbundet. Har sån tur att vara framgångsrik på instagram så har flera samarbeten ang detta :)

Gällande smink så blandar jag ”hej vilt” ifrån Huda, Marc Jacobs, Dior, Nyx, Anastasia, To Faced Chanel mfl - Nyx är ju ett budgetmärke så kolla av där då kanske? :)
En pigmentförändring är nog svår att vaxa bort. Du har inte läst så noga:)

Jag hade definitivt satsar på ett sminkmärke som inte innehåller en massa skräp!
Själv använder jag Tikei och tycker det är toppen:up:
Du kan köpa små provburkar för 10 kr för att hitta din färg sedan är det väldigt prisvärt med de större burkarna som är otroligt dryga. Ger ett väldigt naturligt resultat och täcker bra. En får jobba in det lite i huden men på så vis kan du få mer täckning där det behövs utan att det blir ”kakigt” eller flammigt.
Många av de dyrare märkena innehåller ändå bara en massa konserveringsmedel och annat läskigt...

Gällande smink så blandar jag ”hej vilt” ifrån Huda, Marc Jacobs, Dior, Nyx, Anastasia, To Faced, Tom Ford, Nars, Make Up Store, Naked, Sleek, Benefit Chanel mfl - Nyx är ju ett budgetmärke så kolla av där då kanske? :)

Jag plockar ut mina favoriter oavsett märke så att säga och sen lägger jag till allteftersom mina favoritmärken släpper nya produkter :)
Som @Koltrast påpekade så är det pigmentförändring. Håren på överläppen är ljusa som vanligt, det är huden som blivit mörk. Efter vad jag har förstått så kan det bero på preventivmedlet som för min del är det som är nytt för denna sommar, jag har aldrig haft den mörka förändringen tidigare.
Men det ser ut som en mustasch och det är inte kul.

Ta
Jag hade definitivt satsar på ett sminkmärke som inte innehåller en massa skräp!
Själv använder jag Tikei och tycker det är toppen:up:
Du kan köpa små provburkar för 10 kr för att hitta din färg sedan är det väldigt prisvärt med de större burkarna som är otroligt dryga. Ger ett väldigt naturligt resultat och täcker bra. En får jobba in det lite i huden men på så vis kan du få mer täckning där det behövs utan att det blir ”kakigt” eller flammigt.
Många av de dyrare märkena innehåller ändå bara en massa konserveringsmedel och annat läskigt...
Tack så mycket för tips.
Men du behöver nog vara lite mer specifik. Provburkar av vad?
:o

Jaha! Men där kan du lägga en bra concealer då tex, glöm inte primer under!
Toppa med ett foundationpuder ifrån Make Up Store :)
Okej tack.
Så först primer, sen concealer och så ett foundationpuder?
Jag är verkligen helt novis i den här frågan.

Som @Koltrast påpekade så är det pigmentförändring. Håren på överläppen är ljusa som vanligt, det är huden som blivit mörk. Efter vad jag har förstått så kan det bero på preventivmedlet som för min del är det som är nytt för denna sommar, jag har aldrig haft den mörka förändringen tidigare.
Men det ser ut som en mustasch och det är inte kul.
Även jag har fått exakt en sådan pigmentförändrig! Jag har inga preventivmedel, misstänker solen 🤔. Jag är (numera) supernoga med solskydd. Täcker med concealer från Maybeline vid behov.

Ta

Tack så mycket för tips.
Men du behöver nog vara lite mer specifik. Provburkar av vad?
:o
Haha, sorry! :o
Kika på deras sida, de har pulverfoundation som jag typ använder som enda smink:up: För långa dagar har jag deras pulverprimer under, annars bara lite mascara och rouge. Du kan köpa provburkar av allt, men främst foundation tänkte jag på då det kan vara lite knepigt att hitta rätt färg till sin hudton.
Tikei har tyvärr inte mascara men där har du t.ex. Idun eller Green people som gör snällare mascara med minimalt med skräp:)

hur stora pigmentsförändringar pratar vi om? Känns lite onödigt att börja köra massa smink på känslig hy om det inte behövs så mycket tänker jag. Ibland behövs det mindre än man tror för att det ska försvinna

Okej tack.
Så först primer, sen concealer och så ett foundationpuder?
Jag är verkligen helt novis i den här frågan.

Precis! Men på varma dagar hade jag satsat på att bara ha en primer och en concealer så att det sitter!
Då blir det naturligt och jämnar ut, utan att du måste känna att det ser sminkat ut :)

Jag tycker du ska gå till en butik och be dem ta fram nåt som inte kräver oändliga procedurer och som sitter. Sedan ber du dem lägga på det och så observerar du hur det håller under dagen, hur det ser ut i uteljus osv. Ibland ser kulörer väldigt bra ut i butikens ljus men helt galna i normalt ljus. Är du nöjd går du tillbaka och köper, funkar det inte ber du dem lägga på nåt annat.

Även jag har fått exakt en sådan pigmentförändrig! Jag har inga preventivmedel, misstänker solen 🤔. Jag är (numera) supernoga med solskydd. Täcker med concealer från Maybeline vid behov.
Det kanske inte beror på det men jag läste att det kan bero på hormoner och preventivmedel (med hormoner) och iom att det är nytt för mig så kopplade jag ihop det.
Men att blir värre i solen så solskydd är såklart också ett superbra tips, det är jag jättedålig på. Eller för att vara ärlig, använder aldrig.

Jag tycker du ska gå till en butik och be dem ta fram nåt som inte kräver oändliga procedurer och som sitter. Sedan ber du dem lägga på det och så observerar du hur det håller under dagen, hur det ser ut i uteljus osv. Ibland ser kulörer väldigt bra ut i butikens ljus men helt galna i normalt ljus. Är du nöjd går du tillbaka och köper, funkar det inte ber du dem lägga på nåt annat.
Åh man kan göra så. Smart!

hur stora pigmentsförändringar pratar vi om? Känns lite onödigt att börja köra massa smink på känslig hy om det inte behövs så mycket tänker jag. Ibland behövs det mindre än man tror för att det ska försvinna
Svårt att förklara. Kan försöka lägga upp en bild och visa

Javisst! De lär vilja sälja dig femhundra olika produkter som gör att det sitter bättre osv och har säkert rätt, men om du är tydlig med att det måste vara enkelt bör de kunna hjälpa dig att hitta nåt som är just enkelt att använda.
Det är det jag lite rädd för, speciellt som jag inte kommer att ha en aning om vad som är vad.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 749
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 012
Senast: Cocos
·
Äldre Bryter av novembermörkret med en smått ytlig och somrig tråd. Jag sticker på längre semester över jul och nyår till tropiskt klimat, och... 2
Svar
31
· Visningar
2 482
Senast: Derivata
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 929
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka