Småsår på benen nästan varje dag???

MagicaDeHex

Trådstartare
Hej hopp alla glada,

behöver lite råd/förslag/visdom.

Min valack är otroligt klumpig med sina ben, och detta speciellt ute i hagen verkar det som!
När jag rider så går det ju att lösa med benskydd...men i hagen?

Minst 3 ggr i veckan har han småsår på benen,oftast bak, som sitter nedanför hasen. Även på utsidan!?!
Det finns inget direkt han kan skada sig på i hagen, några få större stenar och grenar,men dom undviker han har jag sett förutom när han står och gnager på grenarna.
Han går tillsammans med en annan häst och dom småbråkar inte ens,för min håller sig undan.
Häromdagen när jag tog in honom så hade han fått ett rejält balltramp på framhoven:cry:
Suck. Fasar för betet...en sån kotring kan han ju ha men inte benskydd dygnet runt!
Dessutom har han vita strumpor runt om så man ser ju alla ärren och det är väldigt fult. Och det kommer bara fler! Är ju rädd att det ska bli infekterat oxå,har haft tur hittills och klarat oss från sånt.
Tror ni att det skulle hjälpa att ta av honom skorna? Är bara så förvånad när det sitter sår på ställen där han omöjligt kunnat komma åt med en annan hov:confused:
Tips någon?

Goa vårkramar på er

Sv: Småsår på benen nästan varje dag???

Om hästen har sår så ofta skulle jag absolut ha skydd på den i hagen. Senskydd eller strykkappor samt boots.

Är det bra i längden då? Tänkte främst på blodcirkulationen och att huden inte kan andas ordentligt med skydd på 24/7.
Boots går ju iof

Det finns ju skydd för alla ändamål. Vissa material andas mer än andra osv. Det finns säkert andra här som kan tipsa om bra hagskydd som andas. jag har bara vanliga senskydd på min dagtid.
För blodcirkulationens skull ser jag inga problem, man snörar ju inte direkt av benen för att den har skydd på sig.

Ja,jag har funderat på såna där "westernskydd", åh va är det dom heter...comboboots? Dom skyddar ju ner över kotan oxå.
Någon som har tips?

jag har alltid skydd på min häst i hagen och vid ridning, så skönt att slippa alla småsår!
Jag har olika skydd beroende på årstid nu när det är så varmt så har jag ett par från Pessoa som är ventilationsskydd ser ut såhär:
IMG_1767.jpg

pict0013_edited_35717792.jpg

Bakbenen lindar jag eftersom det inte finns några bra ventilationsskydd som är höga till bakben.

dom ventilationsskydden såg kanon ut! Precis nått sånt jag hade tänkt mig.
Fast dom såg även hiskeligt dyra ut:crazy:
Vart får man tag på såna lättast?

fram kostar 899 kr bak runt 450 kr
jag köpte mina i en lokal ridsportaffär, dom är rätt svåra att få tag i men om du vill kan jag skicka ett PM om var du ev kan köpa dom.

går alldeles utmärkt att ha skydd i hagen, det har min ena häst året runt. använder jacsons damasker med ludd, är dom enda han tycker om (förutom lindor). allt annat försöker han ta av sig. så dom är tydligen bekväma!

dessutom skyddar dom bra, väger lite och är jättebilliga!

såg nu att du bor i Gbg så då har du inte så långt till ridsportaffären i Varberg där jag köpte dom

Japp,där åker jag förbi emellanåt:)
Ska genast kika in där i nästa vecka

Blir det inte väldigt svettigt under damaskerna? Det är det jag är lite orolig över, för trots att man inte spänner åt tokhårt så tänker jag om det verkligen är bra för benen att ha lindor/skydd dygnet runt?
Min tanke är om man ska variera lite. Byta skydd varannan dag så det inte är samma tryck? Som man gör med träns/bett.

Jag skulle inte vilja ha min häst lindad varje dag i hagen, med tanke på hur bandageberoende de kan bli. Men jag tycker inte man kan jämföra damasker eller andra benskydd med lindor. Det blir en helt annan värme under lindorna till exempel.

Jag skulle inte vilja ha min häst lindad varje dag i hagen, med tanke på hur bandageberoende de kan bli. Men jag tycker inte man kan jämföra damasker eller andra benskydd med lindor. Det blir en helt annan värme under lindorna till exempel.

Har haft min häst lindad varje dag i snart ett år och är inte ett dugg "bandageberoende" dessutom blir det ALDRIG svettigt under vilket det blir under benskydd till och med på vintern, så det där med att det blir varmare under lindor än benskydd är nog din erfarenhet isåfall. Benskydd sitter åt mycket mer därför blir det också varmare under dom säger sig självt.

nej det gör det inte, och eftersom skydden är så mjuka så blir det inte heller något tryck. spänner bara såpass att dom sitter på plats.

Nej alla blir ju inte beroende, men om du har haft hästen lindad varenda dag så länge har det väl inte fått chans att visa sig heller. Har du haft hästen bandagefri en vecka och sett om benen fyller? men så länge man fortsätter gör det ju ingenting.
Och ja det är mina erfarenheter att det blir varmare under bandage, det är så jag upplever det.

hästar blir inte "beroende" av bandage.... om benen fyller när man slutar linda så beror det på att det hela tiden har funnits där, det är alltså INTE lindorna som har framkallit det utan endast tillfälligt maskerat det.

jag har min lindad hela vintern pga han skär sig med brodden, och han svullnar inte när jag slutar linda på våren.

Nej alla blir ju inte beroende, men om du har haft hästen lindad varenda dag så länge har det väl inte fått chans att visa sig heller. Har du haft hästen bandagefri en vecka och sett om benen fyller? men så länge man fortsätter gör det ju ingenting.
Och ja det är mina erfarenheter att det blir varmare under bandage, det är så jag upplever det.

ehh jo som sagt min häst föddes inte med lindor på benen så nog vet jag hur benen är utan och med lindor, precis likadana, har ibland skydd på istället enstaka dagar ingen skillnad alls i benen, sen är det viss skillnad att ha lindor på när hästen rör sig än om den står still, eftersom jag har skydd eller lindor i hagen hela dagen har jag givetvis inget på i boxen, huden måste få andas. Jag lindar inte hårt och använder endast fleecebandage inget elastiskt.
Min häst har aldrig varit svettig under lindorna i hagen däremot under benskydden.

Det va det jag funderade över när han ska ut på betet. När sjutton ska jag låta hans stackars ben andas? Han går ju ute dygnet runt hela sommaren:crazy:

Det låter som om hästen är skodd? Eller kanske verkad så han inte känner var han har sina hovar...

Liknande trådar

Hästvård Upptäckte igår på hästen stora "bulor" på magen på vänster sida undertill. Direkt bakom sadelgjorden är det två stora bredvid varandra...
Svar
16
· Visningar
3 040
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka