Smärtstillande till hund?

Sel

Trådstartare
Min Jrt fick ordentligt med stryk av en rejäl amstaff under vår kvällspromenad för en knapp timme sedan. Ingen blodvite, hälta eller andra smärtreaktioner, men hunden hade ett rejält köttgrepp över nacken/ryggen på henne och ruskade våldsamt. Jag är absolut mer skakis än mina två hundar, men kan inte tänka mig annat än att min ståltant har ont även om hon inte säger något.. för att inte tala om hur hon säkert kommer att känna sig efter ett par stilla timmar i sängen.
Finns det någonting jag kan ge henne i minimal dos som paracetamol eller aspirin?
Vetkliniken har naturligtvis stängt. Jag tänker ta in henne imorgon för en koll oavsett.

Min Jrt fick ordentligt med stryk av en rejäl amstaff under vår kvällspromenad för en knapp timme sedan. Ingen blodvite, hälta eller andra smärtreaktioner, men hunden hade ett rejält köttgrepp över nacken/ryggen på henne och ruskade våldsamt. Jag är absolut mer skakis än mina två hundar, men kan inte tänka mig annat än att min ståltant har ont även om hon inte säger något.. för att inte tala om hur hon säkert kommer att känna sig efter ett par stilla timmar i sängen.
Finns det någonting jag kan ge henne i minimal dos som paracetamol eller aspirin?
Vetkliniken har naturligtvis stängt. Jag tänker ta in henne imorgon för en koll oavsett.
Absolut inte paracetamol!

Förr vet jag att man gav magnecyl, det är väl åtminstone inte farligt, men jag är mycket osäker på doseringen på en så pass liten hund.

Absolut inga humanpreparat till djur utan uttryckligt OK från veterinär.

Ring närmsta klinik och hör, många har ju jour för samtal.
---
Värktabletter ämnade för människor skall aldrig ges till hund utom på direkt rekommendation av veterinär, t.ex. Alvedon (paracetamol) och Bamyl (acetylsalicylsyra). Doseringen skiljer sig mellan människa och hund och behöver därför fastställas av en veterinär. Överdosering av värktabletter kan leda till förgiftning hos hund.

Symtom: Vid överdos av paracetamol : leverskador, försämrad syretransportering i blodet m.m. Acetylsalicylsyra: kan ge kräkningar och diarré.
---
http://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/abc-lista-pa-amnen-som-ar-giftiga-for-hund/

Tänkte också att paracetamol vore direkt olämpligt för levern men vill samtidigt minnas att jag fått ok av vetten för lääänge sedan att ge Någon typ av smärtstillande för människor.
Googlar jag kommer aspirin upp i de flesta sökningarna, men så vet man ju att varenda britt har dille på just det som universalbot och vad i all sin dar magnecyl översätts till har jag ingen aning om.

Än så länge verkar hon helt okej, hur som helst. Förmodligen bäst att vänta men jag kan bara föreställa mig att vakna morgonen efter en sådan omgång.
Jävla människor. Jag är så gudförbannat arg och upprörd.

Min klinik är liten och har inte jourtjänst på telefon sådär generellt... men jag ringer och frågar ändå. Han har knappast gått och lagt sig.
Tack hörni! behövde nog mest lite input. <3

Gick det hål i huden? Då är det viktigt ev sårfickor dräneras, så jättebra att du ska åka in imorgon.
Hoppas veterinären svarar, annars går det att ringa de jouröppna djursjukhusen för rådgivning.

Min klinik är liten och har inte jourtjänst på telefon sådär generellt... men jag ringer och frågar ändå. Han har knappast gått och lagt sig.
Tack hörni! behövde nog mest lite input. <3
Om du har hunden försäkrad i Agria så har de en veterinär du kan ringa och rådfråga.

Aspirin = Magnesyl = Acetylsalicylsyra = Treo = Bamyl etc....
Jag har fått OK att ge hund paracetamol o stesolid en gång när hunden bröt svansen o jag befann mig långt ut i skärgården under en rejäl höststorm så jag inte kunde ta oss iland.
Salig mor fick instruktioner om hur hon skulle reponera o stabilisera svansen o hur hon skulle dra den i rätt läge. Salig mor var gynkirurg men pratade samma språk som vet på Ultuna dit vi ringde.

• Gilla
Reactions: Sel
Men du citerade ju mig :confused:
Jag förstår inte riktigt vad du ville ha sagt med det bara.
Du skrev ju att hon kunde ringa jouröppna djursjukhus. Och du jobbar väl med djursjukvård? Då påpekade jag att hon kanske inte bor i Sverige men formulerade det som en fråga eftersom jag var osäker. Därmed kanske hon bor i ett land där djursjukvården inte är organiserad som här. Det var allt.

Nej, inga hål tack och lov, i så fall hade jag åkt in direkt förstås! Hon travade dessutom glatt hela halvtimmen hem, åt sina små godbitar och tjurar inte på den andra tiken i hushållet heller. Jag är mest bekymrad för riktigt ömma blåmärken och/eller muskelskador. En liten svullnad finns det under nackskinnet/mellan skulderbladen, men det är tamefan inte undra på. Hon har ingenting emot att jag rör vid den.
Hon är ju en hårding som sagt och talar inte om allt för mig. Terrier med stort T!

Tack Tora, men vi bor i Skottland. ^^

Och jag har pratat med Vetten. Han känner oss sedan förut, säger att jag kan köpa hem aspirin men att om hon inte blir mer påverkad lika gärna vänta tills vi kan komma in imorgon. Antar att det är klokt att inte ha hunden på smärtstillande om de ska känna igenom henne heller.

Allt verkar okej med tanten! Vi har varit in på kliniken och hon är svullen över nacken och skuldrorna fortfarande förstås, men ömmar inte särskilt. Revbenen och nacken har klarat sig också. Vilken tur ändå att de är kompakta små paket de där russlarna!
Jäklaranamma om jag ser den snubben med hunden lös igen däremot. -_-

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat