Usch det låter exakt som min förutom att förloppet var snabbare. Han blev också jättesjuk dagen efter, exakt samma symptom som din. Såg ut som stelkramp. Efter några dagar verkade han tillfriskna men så började bölden växa. Han hade feber till och från, problem att böja halsen, blev bättre och sämre om varann. Bölden blev större och hårdare. Distriksveterinären ville inte göra något utan avvakta och se typ. Jag bad om ultraljud och det enda jag fick ut av det var att han sa "hmm det är svårt att se", en domosedan-drogad häst som fått alltför stor dos, och så försökte vet att ge hästen iv sulfa! Det var en jäkla tur att jag precis läst om en häst som dött av den kombinationen (den orsakar hjärtstans!) och att jag var uppmärksam och hann stoppa honom.
Min häst blev allt sämre och fick hög feber, kunde inte böja halsen alls och jag åkte till klinik ca 1 månad efter vaccinationen (3 timmar, halka och häst som inte reser bra, annars hade jag åkt långt innan). Där visade ultraljudet en enorm böld, den var betydligt större på insidan än utsidan och kapseln var jättetjock. Öppnades och tömdes, det var vidrigt. Sen ville de ha kvar honom i en vecka och ge honom intravenöst penicillin+flunixin trots att jag sa att han var väldigt känslig för mediciner, men de menade det skulle gå bra.
Det gick inte bra. Han fick kolik på kliniken redan första natten, kolik som de inte kunde häva samma hur mycket de slangande och höll på med honom.
Jag var där från 7 -23, vaktade och promenerade honom. Vi gick och vi gick. Han ville inte äta och blev bara sämre. Jag tog hem honom på kvällen dag 3 och slutade ge båda penicillin och flunexin. Jag behandlade med akupunktur istället och gav dropp (Ringers) samt Gastrogard. Då vände det äntligen och han började tillfriskna. Jag skulle aldrig tillåtit dem att medicinera honom och ha kvar honom på kliniken, skulle tagit hem honom samma dag och behandlat på mitt eget sätt. Då hade han aldrig fått kolik och magsår i tillägg till bölden.
Han hade båda stort hål (vet hade hela handen inuti...) och drän. Jag tog bort dränet efter 5-6 dagar tror jag. Smörjde med Traumeel runt såret, gav homeopatisk calendula och arnica, och smörjde med calendula salva när det börjat läka ihop. Han har ett hål i muskeln, ca 1 cm brett och 10 cm långt, men annars syns inget i dag.
Jag kommer aldrig mer vaccinera honom. Det var stelkrampssprutan han reagerade på, influensa hade jag redan slutat med då pga biverkningar.
Gjordes odling på varet från bölden och de hittade mängder av bakterien pasteurella, som i vanliga fall finns i munnen. Veterinären hade grejat med tänderna innan han vaccinerade, och inte tvättat sig innan han hanterade sprutan.
Det erkände han för oss. Pratade med veterinärer på flera kliniker som sa att det är idioti att ta tänderna innan man vaccinerar, alla vet att det finns massa bakterier i munhålan. Anmälde till Jordbruksverket med då hade veterinären plötsligt ändrat sig och påstod att han inte hade gjort något fel. Totalt gick hans slarv på nästan 30.000 kr och obeskrivligt stort lidande för båda min häst och mig.