Smarta ekonomiska och miljövänliga val till husrenovering/husbygge

pulkaskurk

Trådstartare
Går i husfunderingar, antingen att köpa begagnat hus eller bygga nytt.
Är det ett begagnat hus så letar vi renoveringsobjekt och nu funderar vi på hur man kan bygga/renovera och ha både miljö och ekonomi i tänket.

Så vad hade ni valt för uppvärmning tex?
Finns ju massor med alternativa lösningar som jag dock har väldigt dålig koll på men vill ha tips om vad som finns :)

Tex finns det ju vattenmantlade kaminer så man kan utnyttja värmen från kaminen till även tappvatten.

Alla smarta tips som kan vara värda att ha ibakhuvudet vid renoveringar/bygge är av intresse :)

Sv: Smarta ekonomiska och miljövänliga val till husrenovering/husbygge

Ring energi-och klimatrådgivaren i din kommun, de sitter på mycket bra information. Har massa infoblad och tips på böcker.

Hur pass energismart ett hus kan renoveras beror på huset, alla energieffektiviseringsåtgärder måste anpassas efter husets fysiska förutsättningar.

Börja med att kolla in energimyndighetens hemsida, så hittar du objektiv och saklig information.

Tillägg; ska ni bygga nytt hus, kika på passivhus, lågenergihus eller +hus

Senast ändrad:

Energirådgivaren i kommunen är också mitt första tips.

Jag har bekanta som har solpaneler på taket för tappvarmvattnet. I mellansverige börjar de funka redan i mars. Spar fina slantar...

Ett annat råd jag fått är att inte satsa allt på ett kort. Utforma värmesystemet så det går att ha flera energikällor och växla till andra. Dagens lösning är kanske inte den bästa om tio-femton år.

Senast ändrad:

Visst är energirådgivarna bra val för att diskutera värmesystem med.

Men det finns ju fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller renoveringsobjekt.

Om man tänker "äldre lantligt hus med timmerstomme och självdragsventilation", så kan man vilja förbättra isoleringen/värmehållningen, men sådana hus passar inte alltid ihop med "moderna" lösningar som är utmärkta till "reglade hus med gullfiberisolering och mekanisk ventilation" och vice versa.

Väljer man fel så kan det bli både dyrt, kallare, och orsaka skador...

Dessutom är ett standardråd som: "byt till energifönster", kanske inte vare sig ekonomiskt klokt, eller ett råd som löser ett värmeläckage på ett gammat timmerhus. Ofta kan en fönsterenovering av gamla fönsterbågar i kvalitetsträ, samt en rejäl drevning med linull runt fönsterkarmarna göra underverk istället och vara mycket "billigare".

Så skulle ett "äldre lantligt hus" (oavsett byggnadsmetod) var det tilltänkta renoveringsobjektet, spana in Länsstyrelsens byggnadsrådgivare och Byggnadsvårdsföreningen http://byggnadsvard.se/, gå på något föredrag/kurs som hålls i länet, för att få lite mer ideer om hur gamla hus kan renoveras på ett bra sätt utan att man blir ruinerad.

Äldre metoder är nästan alltid väldigt miljövänliga, nyttjar naturmaterial och är anpassade till äldre byggnader.

Senast ändrad:

Rådgivaren är inte endast till för att prata värmesystem med! Jag vet inte vad du har pratat med för rådgivare, men det finns inga standardsvar - en rådgivare får en väldigt bred utbildning och ska ge oberoende råd anpassade efter situation.

En rådgivare säger inte bara "byt fönster", eftersom det är så mycket mer att ta hänsyn till, husets ålder, fysik osv. Rådgivarna rekommenderar absolut att se över alternativet att göra något åt de gamla fönstren först, innan man bara kastar ut.

Normalt sett har rådgivare ett stort kontaktnät, som innefattar många yrkeskategorier (byggare, elektriker osv), många gånger kan de lotsa rådfrågande rätt - hjälpa till att hitta både information och kunniga personer.

Att säga "Visst är energirådgivarna bra val för att diskutera värmesystem med" - det är som att se ner på en hel yrkeskategori.

Visst är energirådgivarna bra val för att diskutera värmesystem med.

Men det finns ju fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller renoveringsobjekt.

Om man tänker "äldre lantligt hus med timmerstomme och självdragsventilation", så kan man vilja förbättra isoleringen/värmehållningen, men sådana hus passar inte alltid ihop med "moderna" lösningar som är utmärkta till "reglade hus med gullfiberisolering och mekanisk ventilation" och vice versa.

Väljer man fel så kan det bli både dyrt, kallare, och orsaka skador...

Dessutom är ett standardråd som: "byt till energifönster", kanske inte vare sig ekonomiskt klokt, eller ett råd som löser ett värmeläckage på ett gammat timmerhus. Ofta kan en fönsterenovering av gamla fönsterbågar i kvalitetsträ, samt en rejäl drevning med linull runt fönsterkarmarna göra underverk istället och vara mycket "billigare".

Så skulle ett "äldre lantligt hus" (oavsett byggnadsmetod) var det tilltänkta renoveringsobjektet, spana in Länsstyrelsens byggnadsrådgivare och Byggnadsvårdsföreningen http://byggnadsvard.se/, gå på något föredrag/kurs som hålls i länet, för att få lite mer ideer om hur gamla hus kan renoveras på ett bra sätt utan att man blir ruinerad.

Äldre metoder är nästan alltid väldigt miljövänliga, nyttjar naturmaterial och är anpassade till äldre byggnader.

Håller helt med! Finns väl till och med en undersökning gjord på Luleå Universitet där de gamla fönstrena hade bättre värden än de nya (3-glasfönster från 80-talet).

Det handlar inte om att se ner på kommunernas energirådgivare alls, men tyvärr är kunskaperna vad avser våra hus byggda i äldre tekniker hus ytterst varierande, bland både energirådgivare, byggare, snickare, elektriker m.fl.

Jag har träffat på alla sorter, från de som väl förstår hur man bör tackla ett äldre timmerhus med torpargrund, för att jobba "med huset", till folk som föreslår att i stort sett "plasta in" huset och täta springor med expanderande skumm, vilket sannolikt leder till fuktproblem och hussvamp på sikt.
Eller för den delen väljer hårda typer av cement på en grund som behöver kunna röra sig, vilket orsakar sprickor och sättningar...

Därför är det lämpligt att själv försöka förstå, åtminstone basics, om hur olika hustyper är byggda, och kan fungera, i synnerhet om man vill vara miljövänlig, använda naturliga material som passar med huset.

Därför är det lämpligt att själv försöka förstå, åtminstone basics, om hur olika hustyper är byggda, och kan fungera, i synnerhet om man vill vara miljövänlig, använda naturliga material som passar med huset.

+1 på den. Man måste förstå vad det är för typ av byggnad man har köpt och hur den från början var tänkt att fungera. Extra viktigt om man köper ett äldre hus som behöver renoveras, eftersom tidigare renoveringar kan ha förändrat förutsättningarna en hel del. Då gäller det att inte drabbas av panik. Mycket går att åtgärda.

Om man köper ett renoveringsobjekt är det också ett gott råd att skaffa sig kunskap nog att göra en del av jobbet själv. För ett gammalt trähus renoverar man hela tiden.... vet jag av erfarenhet :angel:

Att anlita en energirådgivare kan nog vara klokt men vi har ju inte bestämt oss för vad vi ska ha ännu.

Så lite allmän info om det mesta vore bra, för det kommer mkt troligt att påverka vilken typ av hus vi vill ha.

Det mesta arbetet kommer vi att göra själva och med hjälp av släkt och vänner oavsett om det blir ett begagnat hus eller ett nybygge.

Nörda in på alla de byggforum som finns :idea:

:D

Jo men nu ville jag ju ha just era råd, tips och tankar ;)

hur man kan bygga/renovera och ha både miljö och ekonomi i tänket.

Så vad hade ni valt för uppvärmning tex?
Finns ju massor med alternativa lösningar som jag dock har väldigt dålig koll på men vill ha tips om vad som finns :)

Tex finns det ju vattenmantlade kaminer så man kan utnyttja värmen från kaminen till även tappvatten.

Alla smarta tips som kan vara värda att ha ibakhuvudet vid renoveringar/bygge är av intresse :)

OK du skrev att du ville ha just Bukefolkets tips så ta det för vad det är, jag är inget proffs på något sätt.

För de flesta människor styr ekonomin en hel massa. Om du köper ett helt nytt hus är det ofta ett koncept från ett husbolag där du kan påverka vissa saker men inte andra. Ett befintligt hus, ja, då är du styrd av hur det redan ser ut och vilka beslut som har tagits under husets livslängd.

Om huset har ett vattenburet värmesystem har du en viss frihet att ändra på vilket sätt det varma vattnet som går ut i elementen ska värmas upp. Idag kanske det finns en panna som går på låt oss säga ved eller olja, plus en cirkulationspump som är eldriven. När det är dags att byta pannan kan du då välja förnyelsebara alternativ som t ex pellets. Ett vattenburet system kan också nyttja tillskottsvärme från solpaneler till att värma vattnet. Eller du kan byta till bergvärme eller jordvärme.

Har du direktverkande elradiatorer hamnar saken i en helt annan prisnivå eftersom du inte bara byter panna utan också alla element och måste dra rör för varmvattnet och ha en ackumulatortank nånstans... svårt att få ekonomi i en sådan lösning. En luft-luft värmepump är då ett måste för att få ned uppvärmningskostnaden, speciellt om du bor i södra Sverige där den ger ganska bra värme en stor del av året. Planlösningen påverkar hur bra det blir. En braskamin kan kapa toppen på elräkningen den kallaste tiden men hur bra det blir beror på hur billigt du kommer över ved, och naturligtvis hur huset ligger i förhållande till grannar som kan störas om du eldar. Det finns solpaneler som avger värmen i inomhusluften också. Om de är såpass bra att det är lönsamt vet jag inte riktigt. Det kanske beror på var på huset man kan sätta upp dem. Gamla elradiatorer från 70-talet kan bytas ut till nya oljefyllda med bättre termostater, det kostar drygt en tusenlapp per element (plus installation om man inte kan göra det själv).

Om det finns fjärrvärme i området är det ofta bra uppvärmningsekonomi.

Sen är det också såklart viktigt att fundera över hur mycket värme som läcker ut ur huset. Genom att isolera, byta fönster etc kan du minska uppvärmningskostnaden. Men du behöver då också tänka på att inte förändra husets funktion så att du får andra problem som t ex fukt. Att byta ut fönster är inte alltid lönsamt, visst blir det billigare uppvärmning men fönstren kostar ju en del och det tar tid innan du räknar hem det. Men om det är fönster som behöver bytas är det förstås bra att passa på.

Viktigast är att ni hittar ett hus som ni trivs med och att ni tycker det är roligt att jobba tillsammans med att renovera. För många timmar blir det....

Allt beror ju på hur huset som ska renoveras ser ut men ett generellt råd som jag kan ge dig är att investera i boken Byggekologi – kunskaper för hållbart byggande, Varis Bokalders, Maria Block- AB svensk Byggtjänst 2004, ny version 2009 den har vi haft mycket glädje av :)

Lite exempel på vad vi gjort/bestämt än så länge (köpte helrenoveringsobjekt för mindre än ett år sedan så vi är långt ifrån klara) och varför.

Källaren ska dräneras om och tilläggsisoleras. Behövs egentligen (dränering) inte ännu men eftersom huset ska byggas till så måste vi ha gjort det först. Sen är det för sent. Tilläggsisoleringen ska vi göra då vi använder källaren som en del av huset och inte som en källare.

Alla rör och avlopp i källaren är utbytta. Detta är ffa en ekonomiskt fråga. Gamla rör etc bör bytas om man ska renovera ytskiktet då de gamla kommer behöva bytas ändå. Lika bra att göra det i rätt ordning liksom. För vår del innebar det att bila upp stora delar av källargolvet..

Färg som andas i källare. Både ekonomiskt och miljövänligt. Huset mår skit annars. Vi försöker även hitta färg som inte avger kemikalier i flera år efteråt (vilket många tyvärr gör).

Så lite trä som möjligt i källaren. Ja levande material i en källare bör undvikas så långt det är möjligt. Klinker is da shit :p

Tänk på ventilationen. Gamla hus har ofta självdrag men om du väljer att tilläggsisolera och liknande så isolerar du ju bort detta. Alltså måste man fixa ventilation på annat sätt. Alla rum utom kök och badrum bör ha ventiler. Kök och badrum ska i sin tur ha flökt i stället. Tvättstuga ska fläkt den med och om du har källare så är ventilationen lika viktig där.

Värmekällor somkompletterar varandra I vårt hus fanns det redan en pelletspanna och hela huset värmdes med denna (radiatorer). Vi har valt att ha golvvärme i hela huset istället och valt att komplettera med en luftvärmepump i källaren. Minst 2 rum kommer även ha en kamin (mysfaktor + bra vid tex strömavbrott) och då kommer en värmeflyttare sättas mellan dessa och angränsande rum så att ens törre del av huset kan dra nytta av det. Det kan vara en idé att se över värmeåtervinning av duschvattnet :D
Vår tanke är att införskaffa solpaneler så småningom för att ha till varmvattnet under sommarhalvåret och på så kunna stänga pelletspannan helt då.

Isolering Detta är en faktor för sig men för vårt hus så har vi valt Linfiberisolering. U-värde 0,4, tål lite kondens samt totalt ofarligt för oss som ska bo i huset. Viktigt vid tilläggsisolering är att man isolerar med måtta annars riskerar du att få fukt inne i väggen. Vi kommer tilläggsisolera med 2*45mm. Det är max vad vi kan göra utan att huset ev. tar illa av det.

Fönster och dörrar Oftast räcker det med att se om sina gamla fönster. kanske byta lister eller stoppa i ett isolerglas om man har 2 glasfönster. Där vi bodde innan satte vi isolerglas i 25 fönster tror jag det var och totalsumman landade på 3000:- Helt klart värt det. I huset vi bor i nu så kommer alla fönster bytas men enbart av den anledningen att vi ska ha en annan storlek på fönstren. Ha dem på en annan plats osv. Annars lönar det sig som regel inte.

El Tänk över var det går onödig el. Vi köper bara LED glödlampor numera och försöker så mycket som möjligt byta till rörelsestyrda lampor då min sambo glömmer släcka..

ja det var lite iaf :D

Senast ändrad:

En miljövänlig färgtyp som jag gärna framhåller är linoljefärg.

Den kan målas på i stort sett alla underlag (trä, puts, sten, metall) och innehåller inga lösningsmedel.

Fungerar både utomhus och inomhus.

Vi har målat murstocken i puts, bröstpanel, dörr- och fönsterfoder, samt lister och tak inomhus. Verandan är målad med linoljefärg, utsidan av lösdriften som har hyvlad panel där Falurödfärg inte fäster, samt stallets insida....

Den är dyrare än en del andra färgtyper per liter, men billigare per kvadratmeter (för det mesta).

Det tar mera tid att måla med första gången, t.ex. på nytt trä, eftersom man måste måla tre (tunna) skikt och låta färgen torka ordentligt mellan strykningarna, men att underhålla, alltså måla om, är mycket enklare (mindre och lättare underarbete), eftersom färgen inte flagnar utan kritar istället.

Man kan inte köpa "äkta" linoljefärg på de vanliga stormarknaderna, utan får köpa via nätet eller på byggnadsvårdsbutiker, vissa riktigt välsorterade färghandlare har ibland äkta linoljefärg. Numera finns ett flertal fabrikat med färdiga linoljefärger i hög kvalitet, både i standardkulörer, och med möjlighet att beställa exakt den kulör man vill ha enligt NCS-systemet.

Linoljefärgen passar, förutom till bostaden, väldigt bra i stallet eftersom den är förhållandevis ogiftig, alla färger innehåller ju pigment, många pigment är mer eller mindre giftiga, linoljan i färgen är i princip ätlig...

Det finns fler traditionella färgtyper som är väldigt miljövänliga, och ekonomiskt hållbara än linoljefärg. Limfärg och äggoljetempera är några fler exempel.

Min personliga favorit är ändå linoljefärgen, eftersom den är så mångsidigt användbar.

Fast det ÄR ju ett tips :mad:

:D

Haha ja det är det ju! :D

Men nu ville jag ju ha era tips, tankar och ideér ;)
Vi vet ju att buke är väldigt allvetande och de oventande brukar ju kläcka en massa ideér "utanför boxen" och det gillar jag :)

Tack för fin fina råd :)

Ja tack till alla som kommit med goda råd :)
Fler råd och tips om allt och ingenting är välkommet!

Kommer med ett helt annat sorts tips väldigt miljövänligt!
ÅTERVINN! Håller på att renovera mitt hus sedan flera år tillbaka och ett sätt för mig att ha råd med detta är att återvinna! Ser jag att ett hus i närheten ska rivas så åker jag dit och frågar om jag får plocka vad jag vill ha först. Har på detta sättet kommit över 20 kvm riktig gammal pärlspont, en täljstenskamin, lekablock osv osv.

Ett annat tips för att hålla ner kostnaden är att köpa virke direkt från sågverket istället för bygghandeln. Du får oftast bättre kvalité till lägre pris! Jag själv köper allt andrasortering direkt från sågverket!

Vidare tar jag tillvara på det andra inte vill ha! Är det någon som plockar ut ett golv som är helt funktionsdugligt plockar jag på mig det direkt! Andra bygg och inredningssaker som ska slängas? Då flyttar dom hit direkt!

Visst mitt hamstrande tar mycket plats men jag har sparat massor av pengar på detta!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka