Smart sjukhage?

skatten

Trådstartare
Jag besökte ett stall som hade en annorlunda sjukhage, har någon av er erfarenheter eller ideer om en sådan hage i praktiken? Vet ni andra smarta sätt att bygga en lite större sjukhage där hästen inte kan lattja runt för mycket?

Den här hagen var ca 10x5 meter, mitt i hagen var två telefonstolpar (ca 2m höga) nedsatta med ca 1,5 m emellan. Dessa var där av två anledningar 1) om en häst bara fick stå på en yta stor som en box så satt man helt enkelt upp elband mitt i hagen där stolparna satt så blev det en stor sjukbox utomhus.
2) om hästen fick gå i en sjukhage men inte fick bralla runt/springa för mycket så hindrade de två rejäla stolparna i mitten av hagen detta.

Jag har även sett en sjukhage formad som ett L som också verkade rätt så smart.
 
Sv: Smart sjukhage?

Vi hade en som var som två boxar i storlek, kanske 3*6 eller 4*8 m?
först fick hästen inte röra sig, så det var en tråd på mitten och han hade alltså en "box" fast ute.
Sen skulle han ha större, då öppnade vi halva tråden, som en öppning alltså. Bara för att det skulle bli svårare att springa.
 
Sv: Smart sjukhage?

När min häst gick i sjukhage så flyttade vi runt hagen inuti sommarhagen så hästen hade gräs hela tiden, den var på 6*6kvm.
Men en hage formad som ett L eller Z är ju oockså fiffigt, mer yta att röra sig på men ingen möjlighet till att flänga runder :p.
Så länge det inte är en långsmal hage där hästen kan få upp farten så duger det mesta som sjukhage egentligen.
 
Sv: Smart sjukhage?

När jag hade en häst med en stor fraktur på bäckenet som iom det inte fick härja på ett år blev jag tipsad om och byggde en labyrint till honom i en hel gräshage, såg helt enkelt ut ungefär som att det var en hel hög med 4x4 hagar och i alla var det en smal öppning ca 1,5 m in mot nästa och hela tiden i varannan stuket alltså grindarna låg i olika ände i varje hage så att det aldrig gick att springa rakt fram (hästen skall inte ha anlag för agility om de skall ha sådan, provade samma senare på min speedhoppningshäst och japp den skulle helt klart kunna bli agilityhäst en hejare på slalom i full fart så hon fick vanlig sjukhage efter att ha visat det), på den lugnare valacken funkade det utmärkt och han gick och strosade i sin hage och betade.

För övrigt har vi lite samma tänk med vår fasta sjukhage som är en större ytterhage med rejäla trästaket som sen kan delas in i upp till 5 sjukhagar beroende på hur stilla de behöver vara sen kan man utöka efterhand som de får röra sig mer och gör då vanligen så att man börjar med att öppna upp i varannan sida just så att de inte kan springa rakt fram men gå från hage till hage som de vill.
 
Sv: Smart sjukhage?

Labyrint varianten är smart som tillföllig sjukhage om man har möjlighet att avvara en större hage för ändamålet.

Vi har ingen permanent sjukhage nu men det blir nog en model större av rejält material som går att dela av enkelt. En sån hage kan då även användas tillfälligt av gästande häst eller nya hästar innan de får komma in till de andra.
 
Sv: Smart sjukhage?

Jag skulle aldrig acceptera en sjukhage med elband utan önskar en trähage. Kan bara tänka mig när en stallmodig häst brallar till i sjukhagen och fastnar i elbanden....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 679
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 863
Senast: Freazer
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp