Jag har rensat mer eller mindre ofrivilligt eftersom vi flyttat hästarna till ett nytt stall.
På nya stallet har vi ett skåp för båda hästarna, tidigare hade vi två lagerhyllor, två större hyllor för täcken osv. En sadelhängare per häst har vi nu som då.
Vi har fyra sadlar. Bara där måste ju hälften av sadlarna förvaras någon annanstans.
Detta har gjort att jag gjort en liten "sadelkammare" i garaget, och i och med flytten så har jag fått fundera på vad som måste vara i stallet för varje dag, respektive vad som kan förvaras hemma.
I vårt stall har vi en uppvärmd sadelkammare och skåpen står i ett annat utrymme.
I stallets skåp hyser jag numera bara det dagligen nödvändiga:
En ryktlåda, som är till båda hästarna. En första-hjälpen-låda och rulle med bomull samt bandage för omläggning.
Senskydd och strykkappor ligger längst ned i skåpet, mina stövlar hänger under en sadelhängare och tar därmed inte plats i skåpet. Barnens shortchaps och stövlar har vi dock i skåpet.
Skåpet har en klädstång och på den pinnen hänger en ikea-skohylla. I den förvaras hjälmar/sporrar i ett fack, smågrejer i de övriga.
Ovan klädstången finns en hylla och där förvaras en korg med reflexer och flaskor med schampoo, hovolja, liniment etc.
Bredvid skohyllan står lådor, dvs första-hjälpen-lådan, ryktlådan etc.
Uppe på skåpet har jag förvaringsplats för täcken. De ligger och väntar på att tvättas för att läggas prydligt i Ikeas förvaringspåse. Just nu är de bara ihopvikta och tar egentligen hela utrymmet.
Benlindor och schabrak har jag hemma, men ett par benlindor och schabrak under sadlarna finns på plats.
Hade någon frågat om jag löst förvaring med bara ett skåp förr, så hade jag sagt no way! Men nu funkar det så bra, jag vill inte ha det annorlunda.
Det är lättare att hålla ordning numera faktiskt, och skall jag byta schabrak så tar hem det smutsiga och tvättar det, medan det andra är igång.
Skydd för transporter har jag hemma, då jag tycker de tar för stor plats i stallet. Likaså extra träns och bett.
Vi har tur som har några krokar på utsidan på ena sidan på skåpet. Där hänger longerlina, en hjälm (vi är tre som rider, så den tredje fick inte utrymme i skåpet), och några grimskaft.
Hemma har jag lagerhyllor i garaget som fått bli förvaringsplats för stallgrejer. Där verkar jag dock breda ut mig mer...