Smalt stångbett??

charmant

Trådstartare
Jag rider i vanliga fall AR men provar lycka på er sida i stället:angel:
Jag letar febrilt efter ett stångbett till min arab.De 2 jag beställt har varit så tjocka när jag väl fått hem dom.Pålle har 9,5 cm på ett 3 delat med parerstänger utprovat av tandläkaren men nu vill jag börja rida på stång för att komam någonvart i vår utbildninstrappa.

Min instruktör sa att jag sklulle försöka se om western hade något bra bett.Tacksam för svar,

Sv: Smalt stångbett??

Vilken typ av mundel är du ute efter? Eftersom du rider AR antar jag att du vill ha en hel mundel, eller? Tungfrihet?

Jag har fått för mig att westernstångbettens skänklar ofta är bakåtböjda, är det ok för din häst (bra för hästar som har en tendens att komma lite lågt)?

Har du letat efter "vanliga engelska" kandarstänger, de brukar inte vara så tjocka.

Kan dock vara svårt med så liten storlek, det minsta jag har hittat är 10,5 cm

Hej och tack för ditt svar :D

Jag är väl beredd att prova det mesta egentligen.han går högt med huvudet så bakåtböjda skänklar är inte så bra.Han är också lite "pillrig"i munnen.Täner och allt kollar så det är inte det.han har alltid gjort så men jag önskar finna ett bett som gör honom lite mindre plockig..

Kanske ett Myler Bit skulle fungera då? ;) Finns i en uppsjö av varianter, men är rätt så dyra. Funkat bra för mig när de plockat mycket med bettet i munnen... ;)

Gå in på http://www.mylerbitsusa.com/ och kika runt.... I sverige kan nästan alla ridsportsaffärer ta hem dessa bett. Alla som har Jacson som en av sona grossister. Det är bara att fråga. De ska ha mer material att läsa med.

;)

De här betten är formade efter hästens naturliga drag och ligger mycket bra i munnen. Men de ska vara lite större än ett "vanligt" bett för annars så blir det fel effekt.

Jag förstod nog inte riktigt... Är det för tjockt eller för långt?

Det jag har är för kort,baar att köpa lite längre...det är tjockleken som är vårt problem....

Jisses vilka frågor du kommer med ;)

ja du...typ lika smalt som ett vanligt 3 delat bett elelr smalare...tjockare än så tycker han inte om...

Liknande trådar

Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 334
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård