smalt mellan bossorna

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag var och köpte mig en begagnad Passier hoppsadel häromdagen (ett fynd för övrigt! :D). Tycker dock att den ser väldigt smal ut mellan bossorna baktill, men mitt minne sviker mig - hur brett bör det vara?
Den är de facto smalare än min Passier Comet II flatback, som dock har fått bommen vidgad om nu det spelar roll. (sadeln har alltså varit nere i Tyskland på Passierfabriken där de ändrat bommen och justerat sadelsn balans! :bow:)

Nån som kan friska upp mitt minne?

Var det en gammal sadel?? På gammla sadlar så smalnar kanalen ofta av baktill, oberoende av märke. Om sadeln har rundbossor så gör det ju inte så mkt, då kommer ju ändå inte den delen i kontakt med hästryggen. Annars säger man ju att det ska vara 3-4 fingrar.

Ja, det är en gammal sadel.
Jag har tidigare haft en likadan som jag senare sålde - vilket jag ju ångrar nu när jag har två hästar som ska kunna ridas samtidigt...
Jag kan dock inte minnas att den förra jag hade var så smal. Och jag skulle gissa att den var ännu äldre. Den var begagnad när jag köpte den -86....
(tänker för övrigt melja till passier och fråga om de kan svara på hur gammal sadeln är om de får serienumret på den..)

Min Passier PS Baum hopp special är >35 år gammal och den vidgar sej bakåt.

Den är tillräckligt bred mellan bossorna för att passa våran ardenner......

Minst tre "normala" fingrar (ej fingertoppar) skall få plats utan problem i ryggkanalen (kontaktytan) för att inte störa ryggens flexning á 5 cm.

Passier har kilbossor.

"Problem" med en aningens för smala kanaler hittar man även på en annan kvalitetssadel, nämligen Kieffer.
Det gäller ingen speciell årgång utan det är helt enkelt så stora skillnader mellan sadlarna som tillverkas tom dags dato.

använder man kilbossor över huvud taget på hoppsadlar??? *aldrig sett*

Det är i alla fall inga kilbossor på mina sadlar, inte på nån av dem...

Lånade länge en kanontrevlig gammal PS Baum Hannover och har saaaknat den sedan jag blev tvungen att lämna tillbaka. Har letat efter en likadan sedan dess och i söndags hittade jag äntligen en! Gammal (dock nyare än den jag lånade som var från 1973..) men i fint skick och den låg bra på hästen. 2000 gav jag, hur mkt kostade ditt fynd? *nyfiken*

I min får jag in 8-9 fingrar i bredd längst fram och sedan smalnar det av till 4 fingrar. Allra längst upp/bak 3 fingrar, men den delen är inte i kontakt med hästens rygg. Rundbossor förstås. (och jo, det finns hoppsadlar med kilbossor och rundformade kilbossor, men det inte såå vanligt förekommande).

Jaha, där ser man. :idea:
Och min Passier Comet II har INTE kilbossor...

Passade på att springa ut i sadelkammaren och fota båda sadlarna för att visa skillnaden i vidd mellan bossorna.
(och jadå, jag SKA lämna in den äldre nyinköpta till sadelmakaren för modifiering :p)
bossor.jpg
sadlar.jpg

I övrigt tycker jag att sadeln är ganska fin för 3000. En söm behöver sys om baktill, men sen har jag en sadel för säkert 20 år framöver! :bow:
sadel.jpg

Ameo, skulle du vilja testa hur mkt din gamla Passier flexar i bommen? om du håller bakvalvet mot magen och tar tag i framvalvet med bägge händerna och trycker/drar emot dig - ger den efter lite då (kan man t ex se en rynka i lädret på sätet?) eller är den helt fast?

~CiA *letar jämförelse objekt..*

Hmm, eftera tt ha sett bilderna på din sadel och jämfört dom med min.. så måste jag nog säga att min sadelmakare har breddat min sadel i bakändan....
Eftersom jag inte förrän nu har märkt vahd hon har gjort så kan nog vilken välutbildad sadelmakare som helst fixa sadeln åt dej.

Lycka till till ett fynd.

Ameo, skulle du vilja testa hur mkt din gamla Passier flexar i bommen? om du håller bakvalvet mot magen och tar tag i framvalvet med bägge händerna och trycker/drar emot dig - ger den efter lite då (kan man t ex se en rynka i lädret på sätet?) eller är den helt fast?
Detta testade jag innan jag köpte den.
Det blir INGEN rynka i lädret... hade det blivit det hade jag inte köpt den...

Sen måste jag bara få berätta... :bow: :bow:
Jag mejlade sadelnumret till Passierfabriken och frågade om åldern.
Fick följande svar:
Our saddle book shows the following production details for Passier saddle #******:
Jumping Saddle PSP (i.e. suede leather knee inserts), 17", havana brown, knee and calf blocks, built 10/68.

Alltså sadeln är nästan TRETTIOSEX år gammal!!! :eek: :eek: :eek:
Titta på bilden jag in i ett tidigare inlägg! Den är hur fin som helst, ju!
Snacka om att kvalité lönar sig!!! :bow: :bow:

jag har också en "antik" passier. Den flexar en aning - varför? Är bommen trasig? *ryser*

Jag gick in på Passiers hemsida och hittade en länk med kontaktuppgifter. DÄR fanns nån mejladress...

Och pialotta:
om jag vore du så skulle jag låta kolla upp din sadel, för det låter onekligen som om bommen är trasig... :cry:

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 195
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Utrustning Var iväg hos sadelutprovaren och testade en massa sadlar, och det var ju lite klurigt... :confused: Hade med mig en Kieffer Inn dit...
Svar
6
· Visningar
1 514
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka