Smällare vid hästgård; Tacksam kommentarer.

Netika

Trådstartare
Hej! Skulle vilja höra vad ni anser kring detta med smällare vid hästgård.
I stallet finns ca 30 inhyrda hästar varav 2/3 tillhör en ridskola resten är privata. På gården, inte direkt vid stallarna eller hagarna utan i anslutning till bostadshusen, har det flera gånger smällts smällare (av olika styrkor) av stallägarens familj. Vi två tillfällen har de som varit i stallet fått akut gå ut och ta in hästar som rusat runt och varit rädda i hagarna. Även pågående ridning har fått avbrytas vid ett tillfälle på grund av att hästen blev orolig av smällandet/tjutandet.
I stallet finns de som, liksom mig, inte tycker detta bör förekomma på en gård med uthyrningsstall, medans andra i stallet tycker att det inte gör något att "hästarna springer lite".

Vad säger ni?
/Netika

Sv: Smällare vid hästgård; Tacksam kommentarer.

Men! *morr* :mad:
Vad är det för folk som smäller smällare så nära?
Och vid ridning dessutom?

Har ni verkligen pratat med dom?
Vad säger dom?

Det verkar vara konstigt att de som äger/driver stallet också gör det.
För mig tillhör det rent vett från VARJE människa att förstå att man inte smäller i närheten av NÅGOT djur.

helt vansinigt.kan ju va livsfarligt...byt stall.. :) :bump: :cool:

Tack för svar! Jo, jag tycker också att det borde vara en skälvklarhet att inte skjuta upp raketer eller smälla smällare i anslutning till bostadshusen vid en gård där man har ett uthyrningstall. Men stallägaren tycker annorlunda och jag fick ingen förståelse för mina åsikter när jag ringde.
Till krizzte, jo jag kommer att byta stall. (Tyckte mig se i någon tråd att du också råkat ut för detta med smällare/fyrverkeri?)

I vissa områden är det väldigt svårt att komma undan sådant som smällare och raketer. Nu handlar det om några dagar per år det förekommer. Min erfarenhet är att hästarna rusar runt en stund men ganska snart varvar dom ner. Är man orolig över att det kommer att förekomma en viss dag kan man se till att hästarna är inne, ha lyset tänt och radio på samt lite extra hö att käka på.

Själv anser jag att det är bra att det smäller ibland för hästarna vänjer sig. Till och med mitt hysteriska halvblod klarar när jägarna är ute i området och det kan smälla rätt mycket i buskarna vissa dagar då det finns flera jaktlag vars marker gränsar varandra just här där jag befinner mig. :cool:

Jag anser att ska man smälla i näheten av en hästanläggning så ska alla hästar vara inne i ett stängt stall under tiden.

Vår stallägare bor också på gården, och så även en annan familj, samt ligger det en ridskola intill med dennes ägare boende på gården.
Alla smäller på nyårsafton, men inte förrän hästarna gått in för natten och fått sin mat, samt blivit stängda om sig. Min häst har aldrig visat oro vad jag vet och jag är ganska säker på att stallägaren kollar till djuren imellanåt. När jag kommer dagen efter finns inga tecken på att hästarna varit oroliga, som tex. att de sprungit runt i boxarna, tuggat någonstanns etc. Och ingen häst är oroliga dagen efter heller.

Så att man smäller smällare kan jag förstå och stödja, men då ska man först se till att hästarna är trygga. Hade någon smällt smällare på gården när min häst varit i hagen hade jag nog blivit ganska galen. ;) För inte tala om stallägaren, som också är mycket mån om djuren.

Konstiga människor som har hästar å ändå inte bryr sig om dem :confused:

Jo, det är ju svårt att helt komma undan smällandet kring nyår men jag tycker att när man har en hästgård med ca 30 inhyrningar har man tagit på sig ett stort ansvar och att det bör ingå i detta ansvar att inte skjuta raketer/smällare vid gården.
Jag tillbringade timmarna runt midnatt i en väns stall (alltså inte det stora stallet vid hästgården) med att försöka hindra en livrädd häst att springa rakt genom boxväggen....

Jag är mycket tveksam att smälla då och då runt en hästhagen tränar hästarna till att inte bli rädda. Det kan ju fungera om det gäller att vidmakthålla skott/raketfasthet hos hästarna. Men är inte hästarna ordentligt tränade/habituerade till ljuden kan ju smällandet i stället "träna" hästarna till ökad rädsla. Sedan är ju ljudbilden en annan från skott och fyrverkerier/smällare. De sistnämda har ju också en massa överljud som vi människor inte kan uppfatta men väl hästen och andra ljud. Jag vet flera jakthundar som är helt skottfasta/orädda för skott men livrädda för fyrverkerier/smällare. Jag vet också exempel på jakthundar som utvecklat en extrem rädsla för skott, och tillfällen med "risk för skott" (börjat "blinka"), efter att ha skrämts av fyrverkerier.

Tycker inte om smällare.
Tyvärr kan man inte göra så mycket åt det.
Har man grannar runt om som tycker om att spendera pengar på sånt skit så vad göra?.
Hästarna åker alltid in tidigare vid Ny År då vet man åtminståne vad man har dom.
Vi hade inte så mycket smällare i år r/t Asien katastrofen. :bow:

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästmänniskan Detta har hänt: De som numera äger gården jag har hästarna på har köpt det för 3-4 år sedan. Då var redan bagarstugan avstyckad till...
2
Svar
33
· Visningar
4 996
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar