Nja, det är väl ändå allmänt känt att många sporter samt exempelvis dans har haft stora problem med ortorexi/anorexi och utseendehets. Sporten är inte fredad från detta alls. Däremot håller jag med dig om att sport och träning också kan vara helt skiljt från detta. Det är ett så brett område att det innefattar alla olika typer av personer och fenomen.
Visst finns det problem som vissa kan få inom sporter, absolut. Men det gäller egentligen allt, och är inte det "normen" säger inom den absoluta majoriteten av sport. Så man får väl tolka mig rätt när jag säger sport/atletisk och inte anta att jag menar de fall där vissa utövare inom vissa sporter har dessa problem, tänker jag.
Det generella med begreppet "atletisk" är ändå en hälsosam och funktionell kropp som mer eller mindre optimeras för att uppfylla uppgiften (sporten, träningen), dvs kunna prestera och fungera på ett bra sätt. Då menar man inte en anorektisk kropp i regel, och jag tänkte att det var självklart att när jag pratar om en preferens som "atletisk" så menar jag inte anorexia och undernärda personer. Det innebär heller inte "0% kroppsfett!!!" eller att "väga så lite som möjligt!! banta!!", vilket jag också tänkte var självklart. Hela poängen med att jag sa "atletisk" och inte "smal" är för att just göra denna skillnad. Jag är inte så väldans attraherad av smala och svaga kvinnor (ala undernärd modell).
Det är ett känsligt ämne, smalnormen, eftersom den gjort mycket skada på mångas liv. Kanske framför allt i en tråd där det finns personer med tidigare eller befintlig ätstörning. Alla har rätt till sina preferenser, jag hade bara varit försiktig med att diskutera vissa utav dem med hänsyn till trådens deltagare
(Något som vi alla kanske behöver tänka på ibland, vem som läser och hur det kan påverka personer på andra sidan skärmen).
Det har jag absolut förståelse för. Jag kanske inte lyckades göra mig tillräckligt tydlig, hoppades på att folk skulle tolka det jag skrev mer gynnsamt än extra kritiskt (dvs mer kritiskt än det jag skrev, läsa in saker i det), så att säga.
Jag tycker det är jättesynd att så många tjejer (och samma för killarna som får det) får ätstörningar, och det jag själv förespråkar angående "ideal" är allt annat än detta. I min värld är inte ätstörningar och prestation inom idrott förenligt (ja, jag vet att det
förekommer, men det är oavsett inte gynnsamt för prestation/välmående). Jag tycker ordet "smal" är så missvisande. Det blir ett begrepp som både innefattar ohälsosamma, undernärda personer och vältränade, atletiska, välmående personer. Så vad då är en smalnorm liksom? Därför använder jag hellre andra ord än att säga "jag gillar smala tjejer", för det skulle isåfall innefatta båda typerna. Kanske förstås jag lite bättre nu?
Tror även det är direkt skadligt att föra en retorik som säger att "atletisk, välmående, hälsosam är bara kodord för smal, aka bantande och vikthets!!". Det gör många en stor jäkla björntjänst.
Nog med OT från min sida nu. Den som vill får förstå eller missförstå.