Smalhetsnormen och "att ta hand om sig själv" (utbruten från Dejtingtråden nr 30)

Sezziyanen

Trådstartare
Alltså jag tolkar ju säkert detta inlägget helt fel men det känns onekligen som att vara smal är det essentiella. Det nya är ju att ingen bantar längre utan "man tar hand om sin hälsa".

Läser vad du skriver här nu. Och ser att du skriver att du vet att du tolkar mig fel, men ändå tolkar det så och insinuerar att jag tänker på detta vis?

Varför inte bara fråga mig istället vad jag menar istället för att döma såhär?

Men som kommentar på uttalandet:
Att banta är absolut inte samma sak som att ta hand om sin hälsa. Det är nästan motsatsen. Så vet inte vart du får det från.

(PS: Om nu min preferens hade varit specifikt smala tjejer, vore det då ett problem tycker du?)
 
Senast ändrad:
Läser vad du skriver här nu. Och ser att du skriver att du vet att du tolkar mig fel, men ändå tolkar det så och insinuerar att jag tänker på detta vis?

Varför inte bara fråga mig istället vad jag menar istället för att döma såhär?

Men som kommentar på uttalandet:
Att banta är absolut inte samma sak som att ta hand om sin hälsa. Det är nästan motsatsen. Så vet inte vart du får det från.

(PS: Om nu min preferens hade varit specifikt smala tjejer, vore det då ett problem tycker du?)
Vad jag har förstått på dina inlägg så vill du ha en tjej som är smal.
 
Nej, även aktiv och medveten om sina matval.

Bland annat, ja! Men det du missförstår är att jag inte alls är ute efter "smala tjejer". Det jag är mest attraherad av är atletiska tjejer. Det är en stor skillnad. Därför skrev jag att vara aktiv och bry sig om sin hälsa. Och inte "banta och vara så smal som möjligt".
 
Det är ju rätt känt att "atletisk" är det nya smala, så det är ju i princip samma sak.

Nu kommer vi ganska långt ifrån trådämnet här, men jag tycker ändå att det är värt att nämna att idealet idag ändå ser ganska annorlunda ut från tidigare decennier. Vi har fortfarande en tydlig smalnorm, men i mina ögon har det förbättrats markant från de svältdieter och hårdbantning som dominerat tidigare. På den tiden man skulle dricka buljong till middag och dricka varmt vatten för att dämpa hungern. Idealet idag är smala kvinnor, men jag tycker dels att vi dragit oss lite mer mot normalvikt och starka kroppar, och framför allt så äter/förespråkar dessa kvinnor mat. Det är problematiskt på så vis att utseendehets enklare "gömmer sig" i andra värden, så är det definitivt. Jag tycker bara inte vi ska glömma bort hur jäkla illa svältkulturen och "heroin chic"-trenden har varit, och även om det finns problem med det nya idealet också så är det i mina ögon en tydlig förbättring.
 
Det är ju rätt känt att "atletisk" är det nya smala, så det är ju i princip samma sak.

Nej, det är inte samma sak alls, inte ens särskilt nära. Det anser jag att alla vet som tränar eller är aktiv med nån sport. Vart får du detta från?

Nu kommer vi ganska långt ifrån trådämnet här, men jag tycker ändå att det är värt att nämna att idealet idag ändå ser ganska annorlunda ut från tidigare decennier. Vi har fortfarande en tydlig smalnorm, men i mina ögon har det förbättrats markant från de svältdieter och hårdbantning som dominerat tidigare. På den tiden man skulle dricka buljong till middag och dricka varmt vatten för att dämpa hungern. Idealet idag är smala kvinnor, men jag tycker dels att vi dragit oss lite mer mot normalvikt och starka kroppar, och framför allt så äter/förespråkar dessa kvinnor mat. Det är problematiskt på så vis att utseendehets enklare "gömmer sig" i andra värden, så är det definitivt. Jag tycker bara inte vi ska glömma bort hur jäkla illa svältkulturen och "heroin chic"-trenden har varit, och även om det finns problem med det nya idealet också så är det i mina ögon en tydlig förbättring.

Jo det blir lite OT. Kan undra varför det blir en debatt pga att jag har mina preferenser (som dessutom är raka motsatsen till att promota hälsovådlighet).
 
Senast ändrad:
Nej, det är inte samma sak alls, inte ens särskilt nära. Det anser jag att alla vet som tränar eller är aktiv med nån sport. Vart får du detta från?

Nja, det är väl ändå allmänt känt att många sporter samt exempelvis dans har haft stora problem med ortorexi/anorexi och utseendehets. Sporten är inte fredad från detta alls. Däremot håller jag med dig om att sport och träning också kan vara helt skiljt från detta. Det är ett så brett område att det innefattar alla olika typer av personer och fenomen.
 
Jo det blir lite OT. Kan undra varför det blir en debatt pga att jag har mina preferenser (som dessutom är raka motsatsen till att promota hälsovådlighet).

Det är ett känsligt ämne, smalnormen, eftersom den gjort mycket skada på mångas liv. Kanske framför allt i en tråd där det finns personer med tidigare eller befintlig ätstörning. Alla har rätt till sina preferenser, jag hade bara varit försiktig med att diskutera vissa utav dem med hänsyn till trådens deltagare :) (Något som vi alla kanske behöver tänka på ibland, vem som läser och hur det kan påverka personer på andra sidan skärmen).
 
Nja, det är väl ändå allmänt känt att många sporter samt exempelvis dans har haft stora problem med ortorexi/anorexi och utseendehets. Sporten är inte fredad från detta alls. Däremot håller jag med dig om att sport och träning också kan vara helt skiljt från detta. Det är ett så brett område att det innefattar alla olika typer av personer och fenomen.

Visst finns det problem som vissa kan få inom sporter, absolut. Men det gäller egentligen allt, och är inte det "normen" säger inom den absoluta majoriteten av sport. Så man får väl tolka mig rätt när jag säger sport/atletisk och inte anta att jag menar de fall där vissa utövare inom vissa sporter har dessa problem, tänker jag.

Det generella med begreppet "atletisk" är ändå en hälsosam och funktionell kropp som mer eller mindre optimeras för att uppfylla uppgiften (sporten, träningen), dvs kunna prestera och fungera på ett bra sätt. Då menar man inte en anorektisk kropp i regel, och jag tänkte att det var självklart att när jag pratar om en preferens som "atletisk" så menar jag inte anorexia och undernärda personer. Det innebär heller inte "0% kroppsfett!!!" eller att "väga så lite som möjligt!! banta!!", vilket jag också tänkte var självklart. Hela poängen med att jag sa "atletisk" och inte "smal" är för att just göra denna skillnad. Jag är inte så väldans attraherad av smala och svaga kvinnor (ala undernärd modell).


Det är ett känsligt ämne, smalnormen, eftersom den gjort mycket skada på mångas liv. Kanske framför allt i en tråd där det finns personer med tidigare eller befintlig ätstörning. Alla har rätt till sina preferenser, jag hade bara varit försiktig med att diskutera vissa utav dem med hänsyn till trådens deltagare :) (Något som vi alla kanske behöver tänka på ibland, vem som läser och hur det kan påverka personer på andra sidan skärmen).
Det har jag absolut förståelse för. Jag kanske inte lyckades göra mig tillräckligt tydlig, hoppades på att folk skulle tolka det jag skrev mer gynnsamt än extra kritiskt (dvs mer kritiskt än det jag skrev, läsa in saker i det), så att säga.

Jag tycker det är jättesynd att så många tjejer (och samma för killarna som får det) får ätstörningar, och det jag själv förespråkar angående "ideal" är allt annat än detta. I min värld är inte ätstörningar och prestation inom idrott förenligt (ja, jag vet att det förekommer, men det är oavsett inte gynnsamt för prestation/välmående). Jag tycker ordet "smal" är så missvisande. Det blir ett begrepp som både innefattar ohälsosamma, undernärda personer och vältränade, atletiska, välmående personer. Så vad då är en smalnorm liksom? Därför använder jag hellre andra ord än att säga "jag gillar smala tjejer", för det skulle isåfall innefatta båda typerna. Kanske förstås jag lite bättre nu?

Tror även det är direkt skadligt att föra en retorik som säger att "atletisk, välmående, hälsosam är bara kodord för smal, aka bantande och vikthets!!". Det gör många en stor jäkla björntjänst.

Nog med OT från min sida nu. Den som vill får förstå eller missförstå.
 
Senast ändrad:
Visst finns det problem som vissa kan få inom sporter, absolut. Men det gäller egentligen allt, och är inte det "normen" säger inom den absoluta majoriteten av sport. Så man får väl tolka mig rätt när jag säger sport/atletisk och inte anta att jag menar de fall där vissa utövare inom vissa sporter har dessa problem, tänker jag.

Det generella med begreppet "atletisk" är ändå en hälsosam och funktionell kropp som mer eller mindre optimeras för att uppfylla uppgiften (sporten, träningen), dvs kunna prestera och fungera på ett bra sätt. Då menar man inte en anorektisk kropp i regel, och jag tänkte att det var självklart att när jag pratar om en preferens som "atletisk" så menar jag inte anorexia och undernärda personer. Det innebär heller inte "0% kroppsfett!!!" eller att "väga så lite som möjligt!! banta!!", vilket jag också tänkte var självklart. Hela poängen med att jag sa "atletisk" och inte "smal" är för att just göra denna skillnad. Jag är inte så väldans attraherad av smala och svaga kvinnor (ala undernärd modell).

Det jag menar är att det finns problematik i normen även om vi bortser från anorexia, undernärda personer och 0% kroppsfett som du nämner. Ätstörningar, eller att på andra sätt ta skada av ideal, drabbar alla kroppstyper. Men, vi kan lämna den diskussionen eftersom den är lite OT för denna tråd :) Jag förstår vad du menar i alla fall.
 
Det jag menar är att det finns problematik i normen även om vi bortser från anorexia, undernärda personer och 0% kroppsfett som du nämner. Ätstörningar, eller att på andra sätt ta skada av ideal, drabbar alla kroppstyper. Men, vi kan lämna den diskussionen eftersom den är lite OT för denna tråd :) Jag förstår vad du menar i alla fall.


Vi kan då även problematisera alla normer och ideal, och även avsaknaden av dem på exakt samma vis :) Jag har mitt synsätt och tror på det, men oavsett var det enda intressanta för mig här att bemöta det felaktiga i att vissa trodde att jag är för nån slags svält/ätstörningsnorm. Lugnt, finns mer passande saker att prata om här.
 
Nja, det är väl ändå allmänt känt att många sporter samt exempelvis dans har haft stora problem med ortorexi/anorexi och utseendehets. Sporten är inte fredad från detta alls. Däremot håller jag med dig om att sport och träning också kan vara helt skiljt från detta. Det är ett så brett område att det innefattar alla olika typer av personer och fenomen.
Jag vet att du skrev i dåtid och jag vet att detta är helt OT men jag vill ändå bara säga att inom professionella dansvärlden har detta förändrats enormt! I princip bara ryska skolan som fortfarande pressar smalhet och skiter i andra hälsoaspekter (tvingar folk att dansa med skador, stretcha för mycket etc).

Värst imo är gymnastik. Helt sjukt vad som får pågå inom den sporten.
 
Nej, det är inte samma sak alls, inte ens särskilt nära. Det anser jag att alla vet som tränar eller är aktiv med nån sport. Vart får du detta från?



Jo det blir lite OT. Kan undra varför det blir en debatt pga att jag har mina preferenser (som dessutom är raka motsatsen till att promota hälsovådlighet).

Jag är vältränad och kurvig, skulle lätt kunna väga 10 kilo mindre utan att bli smal. Jag är mycket intresserad av mat och matlagning och skulle nog säga att jag äter bra och hälsosam mat, sällan eller aldrig skräpmat eller så. Utifrån ser jag säkert inte ut som en som lever hälsosamt, men jag vet ju. Svårt att se på utsidan helt enkelt.
 
Vad är det som är så hemskt med att tända på vältränade människor? Jag tänder själv på vältränad fysik, sen kan man ha lite hull och samtidigt vara vältränad. Det är ju en preferens som alla andra som finns, som kanske går hand i hand med den livsstilen man har och det är väl inte så konstigt att vilja ha en partner med samma typ av livsstilsval och preferenser som en själv? Jag kommer nog aldrig vilja vara i ett förhållande igen där jag inte har liknande preferenser/livsstil som min partner. DÅ kan jag lika bra vara själv eller ha typ en KK, vill inte kompromissa igen på det sättet för jag mådde SKIT av det.
 
Vad är det som är så hemskt med att tända på vältränade människor? Jag tänder själv på vältränad fysik, sen kan man ha lite hull och samtidigt vara vältränad. Det är ju en preferens som alla andra som finns, som kanske går hand i hand med den livsstilen man har och det är väl inte så konstigt att vilja ha en partner med samma typ av livsstilsval och preferenser som en själv? Jag kommer nog aldrig vilja vara i ett förhållande igen där jag inte har liknande preferenser/livsstil som min partner. DÅ kan jag lika bra vara själv eller ha typ en KK, vill inte kompromissa igen på det sättet för jag mådde SKIT av det.

Inte det minsta hemskt alls - men just faktumet att man är vältränad och har en sund livsstil inte alls behöver synas på utsidan.
 
Vad är det som är så hemskt med att tända på vältränade människor? Jag tänder själv på vältränad fysik, sen kan man ha lite hull och samtidigt vara vältränad. Det är ju en preferens som alla andra som finns, som kanske går hand i hand med den livsstilen man har och det är väl inte så konstigt att vilja ha en partner med samma typ av livsstilsval och preferenser som en själv? Jag kommer nog aldrig vilja vara i ett förhållande igen där jag inte har liknande preferenser/livsstil som min partner. DÅ kan jag lika bra vara själv eller ha typ en KK, vill inte kompromissa igen på det sättet för jag mådde SKIT av det.

Känner lite samma, trots min anorektiska bakgrund som utseendemässigt är ett minne blott. Jag tar inte ett dugg illa upp av det. Varför? Tror inte nån tar illa upp av att jag gillar renliga karlar heller. Jag behöver ju inte jaga runt på de som inte hittar till duschen liksom, ingen tvingar mig. Dom mår nog inte dåligt heller av att inte jagas av mig.

På en samhällsnivå ser jag dock ett problem med den allmänna utseendefixeringen ja, men det handlar det väl inte riktigt om här tycker jag. Mer typ "jag gillar blondiner och du mörka..." Ptja. Ock?
 
Vad är det som är så hemskt med att tända på vältränade människor? Jag tänder själv på vältränad fysik, sen kan man ha lite hull och samtidigt vara vältränad. Det är ju en preferens som alla andra som finns, som kanske går hand i hand med den livsstilen man har och det är väl inte så konstigt att vilja ha en partner med samma typ av livsstilsval och preferenser som en själv? Jag kommer nog aldrig vilja vara i ett förhållande igen där jag inte har liknande preferenser/livsstil som min partner. DÅ kan jag lika bra vara själv eller ha typ en KK, vill inte kompromissa igen på det sättet för jag mådde SKIT av det.

Det är inte hemskt alls. Jag tror bara att det är en betydligt känsligare diskussion än att exempelvis ha tatueringar eller rött hår som preferens. Många har en problematisk relation till just kopplingen mellan norm och kropp. Därför är det väntat att det kan bli diskussion om det och att folk i högre grad reagerar på just den preferensen. Nu tycker ju jag personligen att just kroppar är mindre viktigt i dejtingsammanhang, men hade jag haft en stark preferens om just smala eller vältränade dejter så hade jag varit försiktig med att prata om det högt. Likväl som att jag inte pratar högt i fikarummet på jobbet om min egen vikt. Man vet aldrig vem som lyssnar, helt enkelt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp