Det är förvirrande att läsa vad du skriver, det är så uppenbart att du inte har förstått hur man ska hantera och hålla nere parasittrycket hos hästar. Det är synd eftersom du väntar föl och då blir det viktigt.
I tråd 1 skriver du att ”De äter mycket hö och det är hö som är super för dräktiga ston. ” När det i själva verket är ett hö som passar för tjocka hästar.
I tråd 11 skriver du ”Jag har en veterinär som har koll på det men speciellt är det blodmask. Jag avmaskar liksom inte på känn....
Skadligt på hästen att avmaska är det ju knappast men man vill ju inte ha resistenta parasiter... ”
Du får veta att man inte avmaskar för blodmask på vintern för att man kan i olyckliga fall väcka upp parasiter som är i dvala, vilket i allra högsta grad är skadligt för hästen.
”Det står ju på FASS att man kan använda Equimax på dräktiga ston året runt. Verkar ju märkligt att de skulle ha fel...”
Jo du kan använda det året runt, och det bör inte väcka upp några larver av lilla blodmasken eftersom du väl har koll på att de inte har såna mängder att den risken finns. Det kontrollerade du väl och åtgärdade i höstas, eller?
”Nä, betestillväxt sker inte men vi har heller inga minusgrader. Tydligen är det i minusgrader maskarna går i ide. ” Jo, men det är väl sällsynt att det blir minusgrader i hästens mage och det är den dvalan som man kan väcka upp dom ur genom att avmaska i Februari. Dvalan som eventuella parasiter har på betet är ointressant i det fallet.
”Men det är ju hemskt att få ett medel utskrivet om sen inte fungerar. Då blir ju ens beten inte parasitfria. Vet man att et inte fungerar så borde det gå att anmäla någonstans... ”
Jo håller med om att det är hemskt. Jag har själv stått med djur som hade misstänkta resistenta parasiter, då kan man hålla sig för skratt. Du avmaskar väl inte nu, för att få parasitfria beten, hästarna går väl i vinterhage. Om inte djurägare lär sig att kontrollera parasittrycket på andra sätt än att avmaska på chans så har vi snart inte några fungerande maskmedel, vad gör vi då????? Det är därför jag frågade dig vad ska du avmaska mot och varför.
Krav på recept på maskmedel till alla livsmedelsproducerande djur kom till för att djurägaren ska föra en dialog med sin veterinär och lära sig andra sätt att kontrollera parasiterna än som tidigare, genom slentrianmässig avmaskning. Tro inte en sekund att dessa regler kom till för att dina hästar ska leva i välmåga, utan dom kom till för att trygga våra livsmedel i framtiden. Har man kontakt med en kunnig veterinär så vet dom vilka medel vilka maskar håller på att bli resistenta mot och skriver ut därefter. Så jo det anmäls och kunskapen finns hos intresserade veterinärer.
”Man blir mörkrädd! Jag är extremt restriktiv med avmaskning så det är skrämmande att läsa! ”Jo mörkrädd blir man, det är därför jag försöker sprida lite kunskap för du verkar inte vara speciellt insatt eller restriktiv med avmaskning. Jag är en sann egoist, jag vill äta kött i framtiden, är tyvärr inte vegetarian och så vill jag ha maskmedel som fungerar när jag måste avmaska mina djur.
”Stona ska flytta till stuteri om tre veckor för att föla där. Borde jag inte avmaska innan de flyttar dit? Vill ju inte smitta deras hästar med maskar. Det har inte varit minusgrader här på jag vet inte så kanske har maskäcklena vaknat ur sin dvala?
@Madickkanske vet? ”
Ja, SUCK,
som jag frågat tidigare vad ska du avmaska mot och varför? För att förhindra resistans hos maskarna så är grunden att man INTE ska avmaska slentrianmässigt som du fortfarande skriver om att göra. Om du berättar för madick vad de senaste träckproverna visar och hur du håller hästarna i övrigt så kan hon säkert hjälpa dig på ett jättebra sätt. Ska dina ston stå på bete i Mars, detta avlånga land vi har full vinter massor av snö då.
Kallt rent och torrt.
Dina hästar kan ju föra annan smitta med sig till stuteriet som är svårare att ha koll på än parasiter, kanske du bör ge penicillin också, hör med din vetrinär, hen kanske kan skriva ut något som ”tar mycket.”Nej gör inte det, jag var lite sarkastisk där för att visa dig hur tokigt du resonerar. (skulle inte förvåna om din vet skriver ut)
Du ska ta träckprover på alla dina hästar på våren före betessläpp och på hösten innan du släpper in i vinterhage och avmaska efter behovet som visas på proverna, med ett medel som tar just den parasiten inte något som "tar allt". Många vuxna i övrigt friska hästar behöver ”aldrig” avmaskas. Har haft flera såna själv. Så småningom så ser du vilka som behöver avmaskas och behöver inte ta prov två gånger per år om förutsättningarna är samma som tidigare.
Unga djur, sjuka och gamla har sämre motståndskraft vilket gör att har man begränsat med parasitfritt bete så släpper man såna djur där i början av sommaren. Dessa djur tar man andra prover på då dom kan ha andra sorters parasiter då dom inte har hunnit utveckla eller har motståndskraft.
För att hålla nere parasiterna är det också viktigt med beteshygien och hålla markerna fria från parasiter. Det är på betet de allra flesta (nästan alla) parasiter smittar. Parasiter från förra året eller från hästkompisar som inte är avmaskade eller har uppnått resistans mot parasiter smittar ner betet som i sin tur sprider vidare. Ett bete räknas som ”parasitfritt” för ett visst djurslag om inte det djuret gått där på två vintrar och en sommar.
Att hålla vuxna djur ”parastifria” är ingen konst, det är betydligt svårare med föl och unghästar så det kan vara en bra ide för dig att läsa på lite eftersom du snart har två föl. Läs även på om utfodring, Christina Planck Hästens utfodring brukar rekommenderas.
Vissa veterinärer rekommendera avmaskning av stoet efter fölning, när? för att förhindra någon mask, vilken? För att stoet inte ska smitta fölet... Det vet säkert madick, eller den kunniga veterinär som du rådfrågar i framtiden. Har aldrig haft ston eller föl så har aldrig behövt lära mig det.
Madick kan säkert tipsa om var/hur du kan lära dig mera, annars så kommer du att lära dig med tiden från din nya besättningsveterinär. Lycka till med de nya fölen.