Smal, muskelfattig C-ponny

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare caroline_star
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 140
C

caroline_star

Hejsan alla bukefalister..
Jag har en liten ponny på 17 år som har fallit ur lite nu, det började med att jag lånade ut henne och på detta ställe så gav de henne bara hösilage och betfor. Nu när jag fick hem henne så är hon mkt tunnare. Jag skulle vilja ha eran hjälp på vad jag skulle kunna använda för fodermdel till henne, de flesta säger att jag ska öka hennes grovfodergiva, men hon äter inte så mkt utav det. Kissar bara på det och sen så får jag slänga det.
Just nu så får hon 9 kg hösilage, lucern, betfor..

Jag tänkte på kornkross, soja, lucern, rapsolja, mineraler.. åså hösilage såklart.. =)

vet ni ngt annat bra fodermedel som jag kan anv till henne ist. Eftersom hon inte äter hösilaget så måste jag ju ge henne mer kraftfoder..

vore gööörtacksam för svar..
mvh carro

Sv: Smal, muskelfattig C-ponny

Det är viktigt att hon får i sig tillräckligt med grovfoder. Om hon knappt äter ensilaget alls hade jag nog bytt till något annat grovfoder i första hand. Eller också ökat på med lusern.
Det är inte bra för en häst att äta bara lite grovfoder och sedan mycket kraftfoder. Men du menar kanske inte så.

nejnej, jag ska inte minska på grivfodergivan. hon kommer att äta runt 9-10 kg hösilage per dag. vi har testat annat grovfoder men det funkar inte det heller. jag har ökat på lucernet, men det känns som om att detta räckert inte för ehnen..

mvh carro

OK. Jag tyckte du skrev att hon fick 9 kg ensilage men knappt åt av det. Det låter i så fall som för lite.

just nu så får hon 12 kg utav mig, men det är just det att hon äter bara runt 9 kg, sedan får jag slänga resten, eller spara till dagen efter. så jag hade tänkt att ge henne runt 9 kg ist och sedan öka kraftfodergivan. med lucern, och det andra som jag skrev. finns det ngn annan som har ngt bättre förslag?

mvh carro:idea:

Lusern är grovfoder! ;) Så du ökar inte kraftfodergivan när du ökar den... utan grovfodergivan! :)

Hur mycket lusern får hon?

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 086
Senast: axel
·
Foder & Strö Hej alla! Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi. Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av...
Svar
7
· Visningar
1 163
Senast: carre10
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Fullblodet har svårt att få i sig tillräckligt med protein. Han har fri tillgång till både hö och hösilage. Höet har riktigt bra...
2
Svar
36
· Visningar
1 933
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka