Smal häst

Petratetra

Trådstartare
Hej, kan behöva lite hjälp här!
Jag har en 21 årig halvblodsvalack som är väldigt smal. Han är avmaskad och han äter som han ska, men ändå så är han väldigt smal!

Han äter 10 kg hö per dag samt 3 kg krafft rehab.

Fri tillgång är helt uteslutet då mina föräldrar inte vill..

Har ni några tips/idéer?

Sv: Smal häst

Lucern är bra för hästar som behöver gå upp i vikt.

Att dina föräldrar inte vill låta hästen få fri tillgång känns inte så bra, det hästen behöver ska den få.

Har provat lucern tidigare, det funkade inte det heller.

Detta har mina föräldrar sagt idag när jag försökte övertala dem om fri tillgång; "Det finns gränser" :eek:

Du kan väl öka höet utan att ge fri tillgång, ge honom 12kg. Om dina föräldrar tycker att det är för dyrt så ska du inte ha häst.

Det har jag också sagt åt dem, det där med att sälja. Det är svårt att få dem att lyssna :mad:

hästen måste ha mer mat om den werkligen är för tunn. att öka högiwan är den första åtgärden. lusern, ett par tre kg, kan också fungera. är höet inte analyserat kan det ju wara hur låga wärden som helst, då swältföder ni hästen.

ursäkta w och små bokstäwer. enkel-w och shift tålde inte senaste kaffebadet.

Om hästen blir för smal så ska den ha mer mat.

Du kan ju be dina föräldrar att själva dra ner på maten istället för att gluffsa i sig hästens mat-pengar om de tycker det är dyrt.
Vi är skyldiga att ge hästarna det de behöver.

Om de tycker foder är dyrt(Behöver ju inte bli mer än ett par hundra mer/månad!!), vad gör de då om hästen behöver åka till veterinären? :crazy:

Enligt mig så låter 10 kg väldigt lite! Jag förstår inte hur vissa hästar klarar sig på det, våran häst klarar sig inte ens på 16 kg så han gick ner i vikt, men vi har nu fått upp honom igen.

Vet inte hur mycket lucern du gav när du använde det, men om man vill att den ska gå upp i vikt så måste den ha minst 2 kg per dag för att den succesivt ska kunna öka i vikt. Du borde även öka höet, för det är jävligt egoistiskt om man inte ger den den mat den behöver, djuren fattar ju inte det. Jag går hellre hungrig än låter mitt djur få göra det för jag förstår åtminstone varför jag får gå hungrig.

Har provat lucern tidigare, det funkade inte det heller.

Detta har mina föräldrar sagt idag när jag försökte övertala dem om fri tillgång; "Det finns gränser" :eek:

Sätt föräldrarna på bantning då:devil:. Vilken sorts lucern har du provat. Mina föredrar absolut hackat strå, inga pelletsar

Har du analys på höet så du vet vad det innehåller? Isåfall kan du ju få reda på vad som fattas,om du behöver ge kraftfoder eller nåt proteintillskott.
Förklara för dina föräldrar att med för lite/fel mat kan det bli JÄTTEDYRT istället.Hästen magrar av,tappar muskler och om sadeln inte passar pga hästen gått ned i vikt kan den ju få ont och bli halt/skadad.
Har själv en 21åring som är i fint hull och det är tack vare höanalysen:bow:

Det har jag också sagt åt dem, det där med att sälja. Det är svårt att få dem att lyssna :mad:

Hälsa dina föräldrar att hösilage är billigare än torrhö. Här uppe hos oss kan man få 300 kg balar för runt 300 kr. Kolla Blocket. En sån bör hålla runt 2-3 veckor för en häst. Går att hämta med vanligt släp och spännband.

Alla ni som nu opponerar sig att hösilaget blir dåligt efter 5 dagar: här uppe har vi vinter med -10 på dan och -15 på natten. Hösilaget klarar sig.

Tror att om hästen får gå med fri tillgång ett tag, kommer den att ta sig. Helt klart behöver den mer mat.

Norrland

Tack så jättemycket för alla svar! :bow: Bad mina päron läsa igenom detta, och med lite övertalning gick de med på att fråga min tränare som är mammas jobbarkompis när hon träffar henne på måndag. Tror inte att tränaren kommer att säga något annat än öka på maten :grin:
Men de verkar ha lossnat lite faktiskt! Jag tror att jag lyckades.

Vad menar dom med gränser ? Gränser i att *dom inte har råd* ? Gränser i att *dom anser bara att hästen har fått mer än tillräckligt och borde vara nöjd* ? VAD är gränser ? Varför ska dom fråga din tränare ? Är tränarens uttalande mer värt än sitt eget barns ord ???????

Ang maskning, har du tagit prov ? Sen kanske det vore läge att kolla tänderna om du nu inte redan gjort det.

Tänderna är nyligen kollade, raspade och helt OK.

Ja, de har helt klart råd, men som du skrev "dom anser bara att hästen har fått mer än tillräckligt och borde vara nöjd" är helt korrekt.

På tal om att de inte skulle tro på det jag säger är också sant. Hursomhelst så gav jag dem en rejäl utskällning för att de inte vill ge hästen mer mat, och nu har de gett med sig faktiskt :devil:

Nu verkar det som att det kommer att lösa sig.

Sånt där blir jag så arg på. Föräldrar som inte har så stor hästkännedom, men ändå ska ha starka åsikter om hur det ska vara. ok, dom betalar visserligen, men det måste ju finnas gränser i okunskapen, samt måste föräldrar vara mer angagerade i sådant dom köper.

Dom kan ju liksom inte bara: köpa häst utan någon som heslt koll om hur dom sköts. Lite kunskap kan man nog efterlysa på en del föräldrar. Sånt som du skriver, de anser han har fått tillräckligt är ju skrämmande okunskap. Den enda som far illa av sånt är ju hästen dom köpt för dyra pengar. Dessutom så tror jag många föräldrar inte har en susning om hur dyra hästar egentligen är i drift. Men det är bra att dom lyssnat. Men visst är det sorgligt det ska till ett bråk för att en del ska lyssna.

Printa ut *den växande hästen* på hippocampus och låt dom lära och läsa.
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/unghast.cfm?Call=foder

Han är avmaskad och han äter som han ska, men ändå så är han väldigt smal!
Vad är "avmaskad som han ska"? Det säger absolut ingenting, precis som "äter som han ska" det stämmer ju inte heller iom att han är för smal.

Specificera så är det lättare att hjälpa. Träckprovad när, svar? Avmaskad senaste gångerna när och med vilka medel?

Om du med äter som han ska menar att han äter upp all mat han får är just den meningen i ett annat läge, men ändå lätt att misstolka.

Skönt att dina förädrar lyssnar nu.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 069
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
419
Senast: Migo
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka