Smal häst med svälld mage....

Lucta

Trådstartare
Har precis köpt en häst som kom för ca en vecka sen. När han kom var han jätte smal. Stor bukig (sväld) mage, revben som stack ut och inga muskler och väldigt tunn i hals, rygg och rumpa. Har så klart börjat fodra upp honom och revbenen "börjar försvinna".

Varför ser han ut så, har han gått på svält? Förstår att det är jätte svårt att säga, men tar tacksamt emot alla tips och råd!

Han har fri tillgång på hösilage i hagen (8,30-16,30) får ca 5 kg hö inne + ca 3 kg kraft uppdelat på 2 mål. (enl. förra ägaren så åt han ungefär 3 kg kraft/dag?????????)

Sv: Smal häst med svälld mage....

En orsak kan vara proteinbrist (och det låter misstänkt likt).

Har du analys på hösilaget/höet? Vad får han för kraftfoder?
Ett tips är att ge lucern!

Enl. förra ägaren avmaskades han innan han kom till mig, men hade en "spruta" ivomec liggandes som jag tryckte i honom igår....

Nej, jag har inte analys på varken hösilaget lr höet, men de andra (20 st) hästarna har fint hull. Jag har ju som sagt inte haft honom längre än en vecka. Han får 1/5 kg hippo kraft (den med lusern) 1 kg havre, 1/5 kg betfor och 1 kg lusern om dagen.....

Fick också hem en sådan häst. Han påstod att hon var både lite rund och gick på bete och var avmaskad...När hon kom var hon rejält smal, hade hosta och stor mage. För mig hjälpte att jag avmaskade och sedan ökade på maten. Tror det var proteinbrist och mask i hennes fall.
/magdalena

Anna Jansson skrev:
Nej, jag har inte analys på varken hösilaget lr höet, men de andra (20 st) hästarna har fint hull. Jag har ju som sagt inte haft honom längre än en vecka. Han får 1/5 kg hippo kraft (den med lusern) 1 kg havre, 1/5 kg betfor och 1 kg lusern om dagen.....
Är det Hippo Alfa du menar?

Om de andra hästarna ser ok ut i hull och muskler så är säkert värdena(på hö/hösilage) ok också...

Tycker han om lusern? Du kanske kan öka upp givan ett par kg tills du ser att han börjar ta sig?! Lusern brukar göra underverk för tunna hästar!:idea:

Fortsätt att fodra på med massor av mat så ska du se att han rundar på sig ganska snabbt! Som sagt, du har ju bara haft honom en vecka...

Ja precis, Hippo alfa hette det ju!!!
Tack allihop för era svar! Kramar Anna

Tycker som någon anna här sa att det låter som proteinbrist! Därför är Hippo ALfa bra att ge som du nu gör! :)

Ja Hippo Alfa brukar göra underverk... :D

Jupp, näringsbrist (svält om man hårddrar det) precis som de magra barnen man ser från Afrika med svullna bukar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 315
Senast: lovehorses
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 392
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka