Smal eller mager?

S

Svanhild

Undrar lite vart går gränsen mellan smal o mager hos barn? Jag tycker smal är när man ser ett välmående ban lite lagom runda armar o ben o inga benknotor som sticker ut, mager kan man räkna revben o armar o lår är supertunna... NÄR är det dags att reagera med anmälan om vanvård?

Ett BMI på ett barn på 14,4... vad skulle ni säga om ni hörde det?

Sv: Smal eller mager?

Det var någon som sa att barnen "ska" se ut som Emil i Lönneberga. Att då är de lagoma. Nu kommer jag dock inte ihåg vart jag hörde det. BMI på barn kan jag inget om. Räknar man det? Skolsköterskan gör regelbundna vägningar, prata med henne om barn och vikt. (Eller BVC)

Undrar lite vart går gränsen mellan smal o mager hos barn? Jag tycker smal är när man ser ett välmående ban lite lagom runda armar o ben o inga benknotor som sticker ut, mager kan man räkna revben o armar o lår är supertunna... NÄR är det dags att reagera med anmälan om vanvård?

Ett BMI på ett barn på 14,4... vad skulle ni säga om ni hörde det?

Min grabb har BMI på 16. Kan lova att han inte är vanvårdad..bara extremt kräsen och med en smalare konstruktion (till skillnad från hans mor :grin:)

Min grabb har BMI på 16. Kan lova att han inte är vanvårdad..bara extremt kräsen och med en smalare konstruktion (till skillnad från hans mor :grin:)

Barn som äter mycket kan också vara väldigt smala.
Jag och min bror såg ut som två tandpetare när vi växte upp, vi åt mest i familjen. :grin:

Dagis änmälde mina föräldrar till socialen en gång, just för att vi var smala och åt så kopiösa mägnder mat. Fast det gjorde vi ju hemma också... det viste ju inte dom om.

Att barnen kan växa upp och som fullvuxna äta som en häst och ändå bara väga 45kilo.
Folk ser olika ut och jag vill bara skrika när jag tänker på hur jag blev skickad till sjuksköterskan, hur mattanterna spionerade på mig och hur folk viskade om att jag "måste ha anorexia".
Jag har inte bantat en dag i mitt liv men du kan fortfarande räkna min revben.

Har du några andra misstankar än att barnet bara är smal, har du pratat med barnet/föräldrarna? Det kanske finns en naturlig förklaring? Är du fortfarande orolig efter det så kanske en anmälan är på sin plats. Går barnet i skola/dagis så görs det ju regelbunda kontroller.

Senast ändrad:

Jag har precis som escodobe alltid varit smal, och det har varit ett jäkla tjatande genom åren.

Nu är jag 28 år och 2 barnsmamma och fortfarande lika smal. Likaså min syster (dock 31 år)

Min 5 åring har ett BMI på 16,5. Han är smal men väldigt musklad, så han ser inte sjuklig ut på något sätt.

Vissa barn blir helt enkelt inte tjocka, min syster har 4 barn, 3 av dom är extremt smala ( så man reagerar) men dom äter precis lika mycket som "normala" barn och är inte vanvårdade på något sätt.

enligt den länken som postades så har min son ett BMI på 11,9 och visst - han ÄR jättesmal men ingen har någonsin sagt något om han skulle vara vanvårdad:eek: (han äter massor i perioder och är jättekinkig i perioder)

(och som lite referens så ligger dottern som av "alla" anses vara så "tjock" på medelbmi:grin:)

Min son har enligt tabellen 14.8 i BMI. Men eftersom mätningen går från tre år och han är dryga två så kanske det inte stämmer så exakt.

Dock har jag aldrig tänkt på att han skulle vara smal, han som älskar smör och gladeligen kan skeda rätt ur paketet :o

Min dotter ligger enligt den tabellen på 13,3 i BMI och visst hon är oxå smal, du kan se hennes revben men de sticker inte ut.
Även hon äter i visa perioder massvis, för att i nästa stund äta mindre än en sparv.

Undrar lite vart går gränsen mellan smal o mager hos barn?

Ser barnet allmänt friskt ut i ögon, hud och energi och har ett "normalt" socialt beteende hade jag inte oroat mej. Är det andra saker som väckt dina misstankar också eller är det bara tjockleken på barnet?

Man ska inte räkna BMI på barn.

Min kotte ser ut som de fattiga barnen i Afrika, stor rund mage och man kan se ryggrad och revben.

Orkar barnet med dagen, ser piggg och glad ut, "hel och ren" så tycker jag inte att man ska bekymmra sig. Ett öga kan man alltid hålla men BVC brukar slå larm om ett barn ligger för lågt på kurvan.
Det viktigaste är att barnet följer SIN kurva.

Jag kollade på mina barns BMI, dom är båda kräsna på mat. Dom låg på pojke, 6 år-14,4 flicka 8 1/2 år-14,9. Båda är smala och även aktiva barn, har kollat med BVC och senare även med skolan men allt är ok så länge dom är pigga och friska! :laugh: Och det är dom!

Överarmar som tändstickor, orkeslös, spyr lätt, trött o genomskinligt skinn är andra saker jag reagerat på...:mad:

Är ingen expert på något vis men det låter som om det stackars barnet skulle kunna vara allergiskt mot något. Gluten/mjölk/ägg etc.

Exv.
Symtom på celiaki:

Den nedsatta tarmfunktionen har konsekvenser för hälsan, eftersom tarmen blir sämre på att ta upp födans beståndsdelar. Därför kan glutenintoleranta som ändå äter gluten få:

Vitamin/mineralbrist (särskilt järn och kalcium)

Viktminskning eller kroniskt låg vikt

Kronisk diarré

Trötthet (på grund av järn- eller blodbrist)
hämtat från http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3352

Senast ändrad:

Frågan är vad kan det vara i så fall? Det märks ju inte som "pang på" alltid samma situationer utan än "än si än så":crazy: o jag har ingen talan ser det bara ske...

De där symtomen lät skrämmande rätt...

Mycket nära relation men ingen reagerar på anmälningar om vanvård... det har gjorts snart 10 st anmälningar från olika håll men inget sker...:cry:

Enligt länken har min yngsta dotter (snart 7 år) BMI= 12,8 :cool:

Ser hon mager ut??

DSC_0343.jpg

Enligt skolsyster, så är hon helt normalviktig för sin längd och ålder :)

Vette tusan om jag tycker man ska hålla på att räkna BMI på barn överhuvud taget faktiskt..

Det övriga du beskriver är dock skäl för oro och en ordentlig hälsokoll vore nog på sin plats.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 813
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 648
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Vi är ju alla vuxna här så nu är det kanske läge att fundera på hur ni var som barn? Vad pysslade ni med när ni inte sov?:D Var ni ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 779
Senast: nickan1
·
G
Hundhälsa Min älskade Cerberus har alltid varit väldigt tunn. Som valp var han som valpar är mest, men från att han blev junior så har han varit...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Galathea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV