Smal Digivande mamma

M

Magella

Jag har svårt att få upp mitt digivande sto i ett bra hull! nån som har förslag? Hon går nu på bete och har ca 2 kg krafft Breed om dagen, 1kg betfor, 0,2 kg soja och ca 1 kg spannmål. Detta delat på två mål, + att jag brukar ge dom fri tillgång på hö ifall som vill äta det i stället för betet... kanske för magert bete nu när det är så torrt?
Nåt annat man kan tillsätta? Hon ÄR avmaskad! :crazy:
 
Vissa märrar kan man pumpa i hur mycket mat som helst. De släpper det i mjölken ändå.
Har stoet haft föl innan? Hur var det då?
Risken är att om man har ett extretm digivande sto som ger allt i mjölken är att mjölken blir för stark och att fölisen blir dålig i magen.
 
Mata OFTA. Jag hade samma problem med min och det största problemet var att jag bara kunde fodra 2 ggr/dag med kraftfoder. Kan du dela upp kraftfodret på kanske 5 ggr/dag så kommer hon utnyttja det bättre. Lägg till olja också, det gjorde faktiskt synbar skillnad på min madam. Börja med 0,5 dl och öka till så mycket du har råd med :D nä, men 5 dl/dag kan du ge i alla fall till din häst.
 
vanlig matolja eller? jag ska försöka dela upp det i oftare, nu får hon tv gånger per dag som du skrev...
 
detta är första fölet! jag vill inte ha en mager mamam helst ju :crazy:
 
Testa vanlig majsolja som du köper i affären... 1-2dl/dag borde vara ganska lagom. Maxgivan för fett är 75g/100kg kroppsvikt och dag. Tänk på att kraftfodret också innehåller fett...
 
Vanlig matolja. Majsolja brukar falla hästarna bäst på läppen. Det enda du behöver tänka på är att den ska vara av sån kvalitet att du skulle äta den själv i maten.
 
Nu skriver jag enbart på egen erfarenhet av våra märrar.
När vi får in nya hästar (under betet) som kommit från tävlingsbanorna eller andra stuterier där dom fått halvtaskigt med mat så vet vi vad som gäller sen på hösten vid installning.

Och det är att proppa i märren så mycket mat att det kommer ut genom öronen.

Detta därför att hon skall ha en bra fettreserv till fölningen.
Märrar som är "lagom" vid fölning och har "oturen" att få en rejeäl unge tappar ganska snart vikt.

Dom märrarna som stått hemma år efter år är alla i bra hull, får fina ungar och blir alltid dräktiga.

Nu i år så gjorde vi ett undantag för en fölmärr.
(vi tar aldrig in nya ston efter oktober månad)
hon kom till oss i februari och skulle föla i maj.
Henne har vi haft väldigt svårt att hålla hull på.
Nästa år blir det nog bättre.

Så det gäller att mota olle vid grind.
man kan inte stoppa i dom all mat efter fölning när hon väl tappar vikt.
Det kan straffa sig på fölet då.

AM
 
Tack, jag tror du just gav mig förklaringen till varför mitt sto tappade så mycket förra sommaren. Hon var i normalhull, nästan tunn, när jag fick hem henne i april (hon fölade i mitten av juni) och hon hann inte äta upp sig trots massor av käk.
 
har skickat ut sambon på olje inhandling och delat upp fodergivan till 3 ggr per dag,när jag får möjlighet ska jag försöka dela ytterligare en gång, så det blir 4 ggr.
Hur går det för dom ston som tappar och inte riktigt blir i bra hull förens dom är färdiga med fölet då?
Nån som kan visa nån bild på "skräck exempel" respektive ett "normal dåligt hull" och ett "normal bra hull" ?
Kan visa bilder på min men vet inte hur ma gör,så i sånna fall får nån hjälpa mej som vanligt... :o
 
ja men jag frågade hur det går för dom som blir sådär tunna? Är det inget att göra åt förens fölet är avvant då eller? Ni som avlar mycket, betäcker ni om ett sånt här sto även om hon är tunn då? :confused:
 
Det är aldrig vårt beslut om stoet skall betäckas, utan ägaren.
Dom fallen vi haft, där det kommit ett sto som är tunn, för att efter ett par månader åka till hingst, blir sällan dräktig.

Om stoet kommer till oss i sent skede och skall föla så vet vi i förhand att hon aldrig kommer att kunna gå på bete fram till sept/okt som dom andra gör.
Henne får vi plocka hem och fodra mer.

Naturligtvis så stödfodrar vi alla på betet på hösten, men dom som är på väg att falla ur tas hem före.

Vi brukar säga att det tar ett år att fodra på en märr så att hon ser vettig ut.

Hur skall hon då se ut, kanske nån undrar.
Så här skall hon se ut EFTER fölning:
Bra hull

Denna däremot hade klivit av banan precis före och naturligtvis så ligger hon på gränsen redan på bilden.
Kortet är tagen 8 månader före fölning:
Inte bra hull

På denna bild ser man den optimala fölmärren.
Hon fölade tidigt och hade en unge som var mycket stor.
Och då menar jag att han var väldigt stor!
Kortet är taget i slutet av augusti månad.
Stoet är 17 år.
Riktig fölmärr

AM
 
Men nu gör du det svårt för mej ;) Det va inte lätt att jämföra två så olika raser som våra! Kan du inte titta på korten på min då å säja vad du tycker du som kan detta lite bättre i stället? Mina hästar är ju inga tävlingshästar och dom går på beta på baksidan av huset så jag behöver ju inte åka nånstans för att fodra heller... :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 383
Senast: caradan
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 233
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 185
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp